päikkäreistä ja syötöistä kysymyksiä, auttakee..
Meillä poika nyt 2kk ja 3 viikkoa vanha.
Alusta asti olen antanut hänelle sekä rintaa että Nannia kun minulla ei tullut (ainakaan aluksi) tarpeeksi maitoa.
Minkä verran tämän ikäiset vauvat yleensä syövät kerralla, entä per päivä? Meidän poika painoi viime vkolla 6200g ja on 59,5cm pitkä.
Neuvolassa sanottiin että voisin antaa pelkkää rintaa kokeeksi kun kasvaa niin hyvin, no, poika hamuaa kyllä mielestäni lisämaidon perään ja olenkin kyllä kuitenkin antanut lisämaitoa melkein joka aterialla pikkuisen määrän.
Ongelma on oikeastaan se, että en tiedä onko tuo hamuaminen sitä että hän jäi nälkäiseksi??se alkaa n 15min syömisen jälkeen, loppuiko maito siis kesken, vai onko mahakipua vai väsymystä vai mitä...olen sitten lähes aina antanut maidon jonka hän on juonut mutta melkein aina tulee isot oksennukset ja kaikki pois...Saattaa käydä myös niin että ensin hän ei lisämaitoa huoli ja sitten yhtä-äkkiä huoliikin...
Ehkä syötän häntä liikaa?? eikai tuo oksentaminenkaan hyvää tee kun melkein joka kerta oksentaa...
Eilen pumppasin rintapumpulla 20 minuuttia ja sain kasaan 90ml..onko se hyvä vai huono " saalis" ? luulisi hänenkin siis jotain saavan rinnoista..
Toinen juttu: me ei olla oikein kunnolla vielä päästy mihinkään säännölliseen rytmiin. Aamulla hän ottaa jo aika säännöllisesti ja samoihin aikoihin 2-3 h päikkärit mutta iltapäivällä ei onnistu sitten millään. Hän jaksaa valvoa yhtä mittaa noin 1,5h jonka jälkeen alkaa haukotella ja kitistä. Olen ottanut tavaksi lähteä aina tuolloin vaunulenkille. Vaunussa hän nukkuu joka kerta iltapäivällä tasan puoli tuntia jonka jälkeen herää ja alkaa itkeä.
Jos otan hänet ylös vaunuista, ei hän ole koskaan nälkäinen mutta väsynyt on, ja jos vaan koitan nukuttaa häntä niin siinä menee 1h mutta nukahtaa kyllä. Sen jälkeen nukkuu noin tunnin tai kaksi.
Mitä mieltä olette..pitäisiköhän minun antaa hänen aamupäikkäreiden jälkeen valvoa kunnes on kuolemanväsynyt vai laittaa nukkumaan jo ennenkun hän alkaa haukotella?? Molempia olen kokeillut ja aina hän herää tuon 0,5h jälkeen itkemään ja uudelleen nukutus on kovan työn takana...jos taas en koita nukuttaa uudelleen, hän kitisee väsyneenä koko illan.
Illalla saatan saada hänet nukkumaan vielä jonkin aikaa mutta yleensä hän valvoo noin 22 asti..aika usein meillä on päiviä kun hän on nukkunut ainoastaan aamupäikkärit 2-3h ja 0,5 vaunuissa iltapäivällä. Yöunille nukutus onkin sitten yhtä huutoa koska silloin hän on jo yliväsynyt. Mutta kun en vaan saa häntä nukkumaan, sisälle hän ei nuku ollenkaan (paitsi tietysti yöunet huudon jälkeen) eikä partsillekaan ihan helpolla...
Tässä näitä ongelmia, toivoisin että joku voisi antaa vinkkejä vai onko kellään samanlaista? luulisi että sitä jo tässä vaiheessa tuntisi oman vauvansa mutta ei....
Kommentit (4)
Hei,
yritänpä vastailla hiukan noihin sinun mietteisiin vertailemalla meidän tyttöön, joka on nyt 5 kk vanha. Lapset tietysti on erillaisia, mutta jos tästä jotain apua on...
Maitoasia:
Herun hyvin pumpulle tarvittaessa, jos tissit on räjähtämispisteessä, saataan saada pulloon jopa 2 dl, mutta jos ' tavallisen' syötön pumppaan tulee maitoa noin desi. Tyttö kun pullosta välillä syö, niin vaikuttaa että tuo samainen desi on se kerta-annos päivällä. Illalla tyttö toki syö enemmän, ja hän saakin rinnan lisäksi desin lisämaitoa lähes joka ilta. Eli meillä tarvetta lisämaidolle vain illalla.
Tuo oksentaminen syönnin jälkeen viittaa minusta ainakin siihen että vauva syö liikaa. Oksentamisen jälkeen on vatsa taas tyhjä, ja sitten on taas tarvetta ruualle... Innoissaan vauva sitten taas saattaa syödä liikaa, ja oksentaa... melkoinen noidankehä, eikö?
Sinuna jättäisin ensi alkuun ainakin joka toiselta syötöltä sen lisämaidon pois. Varmastikkin vauva sen mielellään syö kun hyvälle maistuu, ja pullosta kun sitäpaitsi sitä maitoa tulee niin äärettömän pienellä vaivalla (eli myös niin nopeasti ettei vauva välttämättä ehdi huomata että massu jo on täynnä). Pelkkä hamuaminen ei anakaan meillä tarkoita nälkää, sillä onhalla monella vauvalla myös sitä imemisen tarvetta johon voi antaa tuttia. Myöskin hamuaminen voi olla leikkiä, tai siis oman kehon hallinnan oppimista ja testailua.
Jos maito ihan kesken imetyksen loppuu kesken ilmoittaa meidän tyttö siitä kyllä kovaan ääneen!
Ja se toinen juttu: onhan teillä säännöllinen rytmi! Ei se säännöllinen rytmi tarkoita että vauvan kanssa edetään kellon mukaan, vaan että samat tapahtumat seuraa toisiaan päivästä toiseen :-) Eli teillä aamulla herätään, sitten nukutaan pitkät päikkärit, ja iltapäivä on valvomisen ja lyhyiden päikkäreiden vuorottelua!
Mitä jos et menisikään vaunulenkille iltapäivällä, vaan nukuttaisit lapset partsilla / sisällä? Kun on nukkunut puoli tuntia ota ylös, anna olla hereillä, syötä jos on nälkä, ja kun taas haukottelee tai hieroo silmiään, laita uudestaan nukkumaan. Itseasiassa tuo edellä kirjoitettu on meidän päiväohjelma. Tyttö herää n 08, partsille n 9:30-10, nukkuu vaihtelevasti 2-4 h, ja loppupäivä meneekin niin että hereillä 1,5h, nukkuu 30min. Illan viimeiset tunnit saattaa valvoa jop 3-4 tuntia putkeen. Jos meillä on ohjelmaa kodin ulkopuolella on päivän kulku tietenkin erillainen, mutta edellämainittu on tyypillinen ' kotipäivä' .
Ainakaan meillä tuo ' kuolemanväsynyt' ei toimi, koska silloin lapsi on jo niin ylikierroksilla ettei saa unen päästä kiinni. Parempi laittaa parin haukotuksen jälkeen sänkyyn, jolloin uni tulee helposti ja itse nukahtaminen on (mun logiikalla siis) lapselle mieluisa kokemus.
Ehkä olisi hyvä miettiä että miten itse toivot että lapsi nukkuu, jotta voit alkaa treenailemaan sitä tyyliä lapsen kanssa? Vauvat usein kaipaa sitä johdonmukaisuutta näissä asioissa, vaikka vanhemmillevoisi olla helpompaa että vauva nukkuu milloin missäkin (vaunussa, autossa, sängyssä, kantoliinassa, sitterissä). Ja uuten oppiminen voi viedä kauan, eli jos tiedät että huutoa tiedossa, valmistaudu siihen henkisesti niin jaksat olla johdonmukainen!
Toivottavasti tästä on edes jotain hyötyä :-)
mutta vastaan silti.
Minulla ei tullut pumpatessa maitoa kunnolla, mutta vauva sai imemällä rinnat herumaan kovasti. Eli jos sinulla tulee 90ml pumpulla voi vauvan imemisen seurauksena maitoa tulla vaikka tuplasti. Minä annoin lisämaitoa tuossa iässä vain illalla ja jos kesken imettämisen alkoi raivota. Muuten rintamaito riitti.
Rytmiä teillä tuntuu minustakin olevan. Ota mukaan nukuttamisrutiinit. Eli heti ensimmäisten väsymysmerkkien (haukottelu, kasvojen hierominen, silmän alusten punoittaminen ja väsymyskitinä) alkaa aina samalla tavalla toistuvat rutiinit. Meillä ne ovat päivällä vaipan vaihto ja vaunuihin nukuttaminen parvekkeelle. Illalla tehdään iltapalan jälkeen iltapesut, luetaan iltasatu (voit aivan hyvin lukea 2kk ikäiselle iltasaduksi vaikka mainoslehdestä pari riviä), hyräilen iltalaulun ja sitten omaan sänkyyn nukkumaan unirätin kanssa. Nämä rutiinit tulivat käyttöön 2kk iässä koliikin takia ja rauhoittivat silloin iltoja. Nyt lapsi nukahtaa omaan huoneeseen omaan sänkyyn. Oli meilläkin aikaisemmin perhepeti, mutta siinä ei kukaan meistä nukkunut hyvin.
Oletko kokeillut tuttia hamuamiseen? Meidänkin vauva hamuilee joskus syömisen jälkeen, vaikka ei varmasti ole enää nälkäinen. Annan silloin tutin, jota imee hetken, ja sitten jo kohta unohtaa sen. Vauva on pelkällä rintamaidolla ja puklailee ylimääräiset ulos. Imemisen tarve on vauvoilla niin kova, että välillä tulee syötyä liikaa. Kyllä rintamaidon pitäisi riittää. Jos ei riitä, niin vauva varmaankin tihentää imemistään ja kohta kysyntä ja tarjonta kohtaavat!
Oma nuoremmaiseni on nyt vasta n.7 viikkoa , mutta jotain kokemusta tästäkin on ...
Rintamaidoata..
Meillä on myös kauheasti pulautteleva vauva ja huutoa alkaa tulemaan yleensä juuri hetken päästä kun on syönyt ... Koska mahassa velloo ..
Ilmavaivojakin lisäksi on josta vielä lisä huutoa .
Uskoisin että tuo rintamaito riittää .... Kun olet syöttänyt niin röyhtäytä kunnolla (joka meilläkin on välillä työn takana) ja laita tutti suuhun (jos toivottavasti huolii) Meillä kun on ainakin tuo imemisen tarve ollut todella kovaa ja kun mahapuruja tulee niin turvaa tuo vain tutti ja syli , mutta välillä on silti kovaa huutoa 30min .... mahakipujen takia! Ei siis siksi että olisikin nälkä ... Joskus saatan kokeilla , että jäiköhän nälkä ja antaa tissiä taas ,mutta yleensä sitten vain pulauttelu pahenee ja mahaa särkee enemmän ....
Jos lapsesi jää nälkäiseksi niin hän kyllä pyytää lisää maitoa , mutta jos jo lypsäessä tulee noin hyvin , niin tuskin huutaa nälkäänsä .. Koita antaa vain rintaa ja sitten tuttia jos huuto alkaa hetken päästä .. Meillä ainakin yleensä syödessä tyttö itse irroittaa tissistä kun on kylläinen ja jos ei tule tarpeeksi niin irroittaa tisusta ja ottaa taas kiinni ja on levoton rinnalla... ( joskus ylimääräisen lypsyn jälkeen , mutta sitten annan lisää toisesta rinnasta)
Ja jos rauhoittuu pelkällä tutilla ja sylillä ja alkaakin nukkumaan tai muuten rauhoittuu , niin tuskin huusi nälkäänsä , jos taas ei rauhoitu millään edes hetkeksi niin koita silloin tarjota uudelleen toista rintaa....
Jos rauhoittuu kun syö , mutta pulautteleekin enemmän , niin tuo uudelleen ruokinta taisi olla ylimääräistä..
Tässä siis jotain vikkiä , jota ainakin itse olen huomannut ... mutta ylisyöttö siis vain pahentaa pulauttelua !
n.1979