Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajanvietto vinkkejä taaperon kanssa, kun kotona on vastasyntynyt

Vierailija
22.01.2018 |

Meille syntyi 11 päivää sitten ihana pieni tyttö ja hänellä on 1v5kk isosisko. Vauva on ollut helppo ja on syntynyt täysiaikaisena ja terveenä. Silti kuitenkin arastelen vielä hänen kanssaan ulos lähtemistä, ainakaan mihinkään väenpaljouteen ei kannata tällä hetkellä olevan rs-virusepidemian takia mennä. Näin ainakin mulle suositeltiin neuvolasta. Pari kertaa olen nyt käynyt pienellä vaunulenkillä sisarusvaunuilla, mutta tuollainen ei ole kovinkaan viihdyttävää esikoisen kannalta, joka on tottunut menevämpään päivärytmiin. Olen koittanut vauvanhoidon lomassa leikkiä ja lukea esikoisen kanssa, mutta havaittavissa on silti jonkinlaista pitkästymistä. Mitä ehdottaisitte päivien sisällöksi esikoisen viihdyttämiseksi. Kuitenkin vielä hetki ainakin olisi hyvä malttaa, ennen kuin aletaan kierellä kaupungilla ja käydä kerhoissa. Vai miten te muut olette menetelleet, kun toinen lapsi on syntynyt talvella pienellä ikäerolla?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No monilla nyt unohtuu helposti, ettei 10 päivää vanhan kanssa ehkä pariksi tunniksi lähdetä vielä vaunuilemaan ulos pakkasella.

Ap, ei enää oikeastaan kuin kuukausi, niin voitte mennä jo paljon reippaamin ulkoilemaan! Minulla 1v7kk lapsi ja tässä vinkkejä: muovailu itse tehdystä muovavahasta, yhdessä leipominen niin että lapselle oma "leikki"kulho ja kauha, yhdessä siivous niin että lapselle oma luuttu, kirjastossa käynti (en stressaisi vauvaa jos esim autolla pääsisi ja vaunut ottaisi mukaan), uusia kehittäviä leluja, ulkona pulkka on ainakin meillä ihan ykkönen.

Sitten kannattaa muistaa, että se mikä sinusta on tylsää ei ole taaperosta välttämättä tylsää. Ne tekemättömät ajat auttavat lasta kehittymään myös. Meillä on aika paljon ns. tylsiä päiviä (en jaksa ulkoilla talvella usein) ja lapsella on hyvin kehittynyt mielikuvitus ikäisekseen. Olen auttanut "keksimään" mm. majaleikin, kokkausleikin, esinefiguureilla alkeellisia perheleikkejä tyyliin "äiti ja tyttö menee nyt nukkumaan" ja siis osallistun näihin myös. Teille varmaan nyt olisi aika hitti oma vauvanukke lapselle myös, jota hoitaisi kun sinä hoidat vauvaa. Itse olen noissa leikeissä lapsen "määräämällä" tavalla mukana, lueskellen samalla esimerkiksi lehteä.

Kannattaa muistaa että kehitykselle tärkeintä on loppujen lopuksi vanhemman aito läsnäolo, kokoajan ei täydy tehdä jotain, vaikka ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Liikunnasta tuon ikäisen kanssa ei tarvitse olla huolissaan, jos uskallat antaa kiipeillä sohvalla etkä stressaa sotkua. Jonkinlaisen temppuradankin voi jo tehdä lattialle.

Vierailija
22/24 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... ja vielä yksi, todella hyvä tekeminen. Katselkaa PALJON valokuvia siitä, kun esikoinen oli vauva. Se on yksi parhaista keinoista ennaltaehkäistä esikoisen mustasukkaisuutta vauvaa kohtaan, että hän näkee, että myös hän oli vauvana paljon äidin sylissä ja häntä hoivattiin myös aikanaan yhtä paljon kuin pikkusiskoa nyt!

19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilun kanssa tulee myöhemmin ongelmia, jos lähellä ei ole mitään leikkipaikkaa.

Voi hyvänen aika. On sitä lapset ennenkin ilman leikkipaikkoja kasvanut.

Vierailija
24/24 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilun kanssa tulee myöhemmin ongelmia, jos lähellä ei ole mitään leikkipaikkaa.

Voi hyvänen aika. On sitä lapset ennenkin ilman leikkipaikkoja kasvanut.

Ja muutenkin suomalainen "neljä tuntia ulkona päivässä jotta lapsi ei vaadi vanhemmalta mitään sitten sisällä" -tapa on myös mielestäni vähän kyseenalainen. Tai siis sellainen asenne, että lapsen kanssa ei täydy tehdä mitään sisällä, kunhan vie sen ulos kökkimään kaksi kertaa päivässä. Säällä kuin säällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi