Yhteiskunta, työttömyys, yrittäjyys, paapominen...
Olen kai ainoa, joka ajattelee näin?
Eikö terveintä olisi päästä kohti yhteiskuntaa, jossa mahdollistetaan. Tehdään yrittäminen ja työn vastaanottaminen helpoksi. Otettaisiin käyttöön perustulo, jonka saisi ehdoitta. Ja mitä suurempi perustulo olisi, sitä vapaammiksi työmarkkinat voitaisiin päästää. Muista tuista voitaisiin luopua.
Luovuttaisiin myös yritystuista. Lopetettaisiin aikuisten ihmisten "auttaminen" ja paapominen. Ei järjestettäisi yhteisillä rahoilla enää "työllistämistä edistäviä palveluja", eikä olisi työn vastaanottamispakkoa, jos haluaisi olla köyhä ja elää niukalla perustulolla. Ei tarvittaisi byrokraattiarmeijaa vahtimaan kenen ehdot mihinkin täyttyvät.
Koulutus toki pidettäisiin maksuttomana kuten nytkin ja jonkinlainen työnvälityspalvelu, joka olisi lähinnä verkkosivusto avoimia työpaikkoja varten.
ykyiset järjestelmät tulevat kalliiksi, passivoivat turhaan niitä, jotka olisivat mielellään aktiivisia ja aivan turhaa rahaa käytetään ruikuttajatyyppien paapomiseen. Tarkoitan niitä, jotka vain odottavat, että yhteiskunta järjestää, työkkäri kurssittaa, auttaa, hallitus tekee työpaikkoja.
No, tuli nopea ja sekava kirjoitus. Mutta miksi nytkin kaikki puolueet, myös oppositiossa, tunutuvat kannattavan jonkinlaista "aktivointia"? Eikö terveempi yhteiskunta mahdollistaisi aktiivisen elämän, eikä aktivoisi aikuisia ihmisiä?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Sopii mulle, kun asuntolaina on maksettu parin vuoden päästä lopetan työnteon siihen paikkaan, jos joku antaa mulle esim 1000 e kk kyselemättä mitään. Sen verranhan saa asumistukea + peruspäivärahaa.
Kukahan sen mallin rahoittaa?
Jos moni on valmis elämään noin tuolla summalla, eikä veronmaksajia riitä, pitää summaa tietenkin vetää alemmaksi.
Aloitukseni idea oli muutenkin olla suunta, josta minä pitäisin. Ei byrokratiaa, ei aikuisten ihmisten holhoamista, hoitamista, kyttäämistä. Vapautta ja vastuuta omasta elämästä. Perustulon pitäisi tietenkin olla sen kokoinen, että suurin osa ihmisistä ei todellakaan siihen tyytyisi.
Aika ajoi oji perustulon, nykyinen hallitus on ollut vähin äänin lopettelemassa perustulokokeilua, eikä sitä aiota jatkaa ja laajentaa kuten alunperin oli tarkoitus. Perustulokokeilun sijaan halutaan lisätä aktivoitikeinoja ja ruoskan iskuja jotta työttömien laiskuuttaan velloma massa saadaan liikkeelle ja työllistymään.
Vierailija kirjoitti:
Aika ajoi oji perustulon, nykyinen hallitus on ollut vähin äänin lopettelemassa perustulokokeilua, eikä sitä aiota jatkaa ja laajentaa kuten alunperin oli tarkoitus. Perustulokokeilun sijaan halutaan lisätä aktivoitikeinoja ja ruoskan iskuja jotta työttömien laiskuuttaan velloma massa saadaan liikkeelle ja työllistymään.
Vaalit tulevat ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii mulle, kun asuntolaina on maksettu parin vuoden päästä lopetan työnteon siihen paikkaan, jos joku antaa mulle esim 1000 e kk kyselemättä mitään. Sen verranhan saa asumistukea + peruspäivärahaa.
Kukahan sen mallin rahoittaa?Jos moni on valmis elämään noin tuolla summalla, eikä veronmaksajia riitä, pitää summaa tietenkin vetää alemmaksi.
Entä jos tällä ihmisellä on lapsi, silloinkinko saisi tasan sen perustulon (vaikka 600e), ei enempää mitään tukia? Vai saisiko lapsista enemmän? Jos ero olisi suuri, kannattaisi kaikenlaisen narkin ja elämäntapatyöttömän tehdä lapsi ja käyttää rahat itseensä.
Mitä jos jossakin kuussa sairastuisi, ei olisi mitään toimeentulotukia saati harkinnanvaraisia toimeentulotukia, voisi oikeasti joutua valitsemaan lääkkeet tai vuokran/ruuan, saisi vaan sen perustulon 600 e.
Vai miten se toimii, onko perustulon lisäksi mm toimeentulotuki ja asumistuki? Mistä siihen revitään rahat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaalit tulevat ensi vuonna.
Mistä ne uudet päättäjät saavat rahat perustuloon? Luvata ne toki voi vaikka mitä, toteutus sitten erikseen.
Kukahan sen mallin rahoittaa?