Uusperheen kulujen jakaminen
Miten teidän mielestä olisi järkevää jakaa kulut perheessä jossa miehellä ei ole lapsia ja naisella on kaksi. Molempien palkat ovat suunnilleen samat, miehen muutamia tonneja enemmän vuodessa.
Kommentit (24)
Sinä maksat oman ja lasten osuuden 3/4, mies omansa 1/4.
Nainen maksaa kaikki omiin lapsiin liittyvät kulut. Ruoka puoliksi, jos lapset suht pieniä. Jos teinipoikia, niin eri asia.Muut kulut puoliksi.
Lähtökohtana se, että miehen menot eivät saa kasvaa yhteenmuuttamisen myötä.
Maksaisin miehenä tuossa tilanteessa puolet ja puolet mukisematta. Miksi muuttaisin perheeseen ellen pitäisi lapsia aivan kuin ne olisivat omiani?
Meillä uusperhe jossa molemmilla yhtä monta lasta mutta minun lapseni syövät paljon enemmän - silti maksamme kaikki ruokakulut puoliksi.
Mies maksaa oman osansa eli neljäsosan aidosti yhteisistä kuluista, nainen maksaa omat ja lastensa kulut kokonaan (sisältää myös lasten huoneet jne).
Meillä on uusperhe, joissa molemmilla on lapsia. Minun lapseni asuvat meillä, miehen lapset tulevat joka toinen vkl. Silti mies maksaa kaiken ruoan. Minä puolestani maksan kaikki laskut.
Minä lähtisin laskemaan kulurakennetta siitä, että miehen kulut eivät saa kasvaa eikä edut huonontua. Kun asuminen ja ruoka laitetaan puoliksi, niin mikä on miehen osuus suhteessa siihen, että asuu yksinään?
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa oman osansa eli neljäsosan aidosti yhteisistä kuluista, nainen maksaa omat ja lastensa kulut kokonaan (sisältää myös lasten huoneet jne).
Aikuisen kulut eivät ole samat kuin lasten kulut. Lasten rahatkin ovat aikuisten lompakossa.
Toinen oikeudenmukainen vaihtoehto on poolata kaikki menot ja jakaa ne neljällä. Eli nainen ja lapset maksavat 3/4 myös miehen harrastusmenoista, autosta, työvaatteista jne.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin miehenä tuossa tilanteessa puolet ja puolet mukisematta. Miksi muuttaisin perheeseen ellen pitäisi lapsia aivan kuin ne olisivat omiani?
Tunnen myös tällaisen miehen. Luulin ensin, että lapset ovat hänen omiaan. Hän vähistä rahoistaan ostelee lapsille vaatetta ym.
Hän siis käy töissä ja naisystävänsä opiskelee, eli rahaa ei tällä äidilläkään leveästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen myös tällaisen miehen. Luulin ensin, että lapset ovat hänen omiaan. Hän vähistä rahoistaan ostelee lapsille vaatetta ym.
Hän siis käy töissä ja naisystävänsä opiskelee, eli rahaa ei tällä äidilläkään leveästi.
Huh mikä vässykkä. Toivottavasti on pitänyt kirjaa menoista, että voi eron hetkellä vaatia rahansa takaisin.
Meillä on täysin eri rahat ja myös eri ruuat. Kumpikin maksaa omien lastensa kulut. Ei ole yhteisiä tilejä tms. Asuminen ja sen kulut kuten vakuutus jne puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän siis käy töissä ja naisystävänsä opiskelee, eli rahaa ei tällä äidilläkään leveästi.Huh mikä vässykkä. Toivottavasti on pitänyt kirjaa menoista, että voi eron hetkellä vaatia rahansa takaisin.
Tuossa kuviossa voinolla niin, että nainen tekee miehen puolesta kotityöt ja kokkaa jne eli mies maksaa niistä palveluista, kuten onkin oikein, sillä muuten ne kuuluisivat puoliksi molemmille.
Asumiskustannukset ja sellaiset puoliksi (asutte kaikki neljä yhdessä?) ja sinä maksat lastesi vaatteet, lelut ja tarvikkeet.. En kyllä suostuisi maksamaan vuokrasta ja ruuasta 3/4 tällaisessa tilanteessa! Jos miehelle lapseni ovat vain pakollinen paha joista hän ei halua millään tavalla pitää huolta niin en voisi miehen kanssa perhettä perustaa.
Ruoka ja asumiseen liittyvät kulut jaetaan 4 osaan. Mies maksaa 1/4, nainen 3/4. Lasten harrastukset yms lasten kulut äiti maksaa kuin myös omat harrastus- ja vapaa-ajan kulut. Mies maksaa omansa. Selvää pässin lihhaa..
Ei asuta vielä yhdessä. Pohdin vasta asiaa. Just sitä et asumiskulut ovat lasteni vuoksi isommat kun kahden aikuisen taloudessa. Että onko niitä reilua puolittaa. Toisaalta jos mies muuttaisi luokseni niin en saisi asumistukea enää jolloin en voisi maksaa 3/4 asumiskuluista tai ainakin tekisi tosi tiukkaa. Selkeintä olisi tietysti jos molemmilla on omat kodit.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka ja asumiseen liittyvät kulut jaetaan 4 osaan. Mies maksaa 1/4, nainen 3/4. Lasten harrastukset yms lasten kulut äiti maksaa kuin myös omat harrastus- ja vapaa-ajan kulut. Mies maksaa omansa. Selvää pässin lihhaa..
Sinusta pieni lapsi syö saman verran kuin aikuinen mies? Jaha..
Miehellä kolme lasta, jotka asuvat meillä noin puolet viikosta, kaksi vähän enemmän, yksi vähän vähemmän. Minulla ei ole lapsia. Minä olen pienipalkkaisessa työssä, mies tienaa hyvin. Mies maksaa asunnon kulut (hänen omistusasunto), lainan lyhennyksen, vakuutukset, yms, kuten myös sähkön ja veden. Molemmat maksavat omat menonsa, autonsa, harrastuksensa, yms. Ruokaa ostamme molemmat, mies ehkä hieman enemmän kuin minä.
Käytännössä asun siis hyvin halvalla tässä, kun en maksa muusta (omien kulujeni lisäksi) kuin ruoasta. Mutta toisaalta taas - miehen lasten takia meillä on neljä makuuhuonetta tässä talossa, yksin asuisin yksiössä ja saisin siihen asumistukea. Rahaa olen kyllä miehelle säännöllisesti tarjonnut, koskaan ei ole suostunut ottamaan vastaan. Eri asia olisi kuulemma, jos olisi vuokra-asunto, silloin varmaan minäkin saisin jonkun osuuden maksaa.
Toki minä sitten ostelen lapsille juttuja niin paljon kuin talous vain sallii. Yhtään rahaa ei siis jää minulla säästöön, jos on "ylimääräistä" rahaa, niin käytän lapsia hoplopissa, ostan heille uusia vaatteita, maksan jonkun harrastusmaksun, tms. Myös talon remonttikuluihin osallistun ja sisustuksen olen maksanut minä lähes kokonaan (myös lastenhuoneiden kalusteet).
Monien mielestä varmaan elän loisena, mutta meillä tämä toimii. Tarkoitus on kuitenkin lähteä uudestaan opiskelemaan ja valmistua parempipalkkaiselle alalle, sitten mieskin varmasti antaa minun osallistua kuluihin enemmän.
Elatustusmaksua arvioitaessa kahden lapsen perheessä lapsen osuudeksi asumismenoista lasketaan 19% lapsi. Eli olisiko kohtuullista, jos nainen maksaisi asumimenoista (vuokra, vastike, vakuutukset...)69% (eli 19%+19%+ puolet jäljelle jäävästä). Toinen mahdollisuus on miettiä paljonko asumismenot olisi ilman lapsia ja laskea lapsien osuudeksi ylimenevä (helppo haarukoida, jos asutte vuokralla tyyliin iso kaksi maksaisi 800€ kuukaudessa, nyt neliö, joka maksaa 1100€ kuukaudessa eli lasten osuus yht. 300€)
Ruokamenoista lapsen osuus ei voi olla yhtä suuri kuin aikuisen. Lapset syö osan aterioistaan koulussa/hoidossa ilmaiseksi (tai siis sisältyy hoitomaksuun). Lisäksi lapsi ei syö yhtä paljon kuin aikuinen. Jos, ette parempaa jakosuhdetta keksi niin tuo 19%/lapsi ei liene siinäkään huono suuruusluokka.
Muista kuluista molemmat maksaa omansa tai puoliksi, koska ihan yhtä lailla siinä autossa on takapenkki matkuistasipa lapsi siinä tai ei.
Nainen maksaa lastensa kulut. Muut menot puoliksi.