***Hyvää Pääsiäsistä Helmet LA-MA***
En löytänyt pinoa vielä, joten uskaltauduin nyt sitten ensimmäistä kertaa sen aloittamaan : )
Marcel
Kommentit (18)
Mua alkaa jo pikkuhiljaa kypsyttää koko pääsiäinen, alkaisi taas arki niin pääsis normaaliin rytmiin kiinni. Taapero ja vauva on molemmat vähän räkäisiä, toivottavasti eivät nyt tule pahemmin kipeiksi. Ja suklaamunia on syöty sata, tässä alkaa tiukka dieetti heti pääsiäisen jälkeen (jonka ristiäiset sopivasti katkaisevat heti ensi viikonloppuna). Onneksi olen saanut paljon apua ristiäisiin, itselle jää tehtäväksi ainoastaan pullien leipominen jossain välissä.
Siirrettiin vaavi eilen kehdosta pinnasänkyyn, hyvin tuntuu viihtyvän kun nukkui 22.30-3.30 ja sitten 4.00-7.30, nyt nukkuu taas pikkupäikkäreitä. Tyttö nukkuu yleensä päivällä pihalla yhdet 3-4 tunnin päikkärit, siinä ehtii ihan mukavasti tehdä jotain omiakin hommeleita.
Nimen kanssa meillä kävi vähän hassusti, nimi oli jo päätetty ja ilmoittettukin yhteen kylähistoriikkiinkin joka meni painoon, mutta nyt mulla onkin sitten ihan toinen nimi mielessä. Saa nähdä kumpaan sitten päädytään, pappi tulee huomenna keskustelemaan ristiäisistä.
Jahas, taapero alkoi narisemaan siihen malliin että täytyy mennä, mukavaa pääsiäisen loppua kaikille!
Manna ja Iitu 5 vko
Fanny, olipa hyvä että sanoit siitä teidän Siirin ilmoituksesta, oli mentävä ja kaivettava lehti paperinkeräyksestä :). Aivan ylisöötti hymykuva, ihana! Katson aina tarkkaan kasteilmoitukset läpi tuttujen varalta, mutta enhän tätä teidän ilmoa tajunnut kun en nimeä tunnistanut...
Juu, soittivat Aamulehdestä ja halusivat tehdä pikkujutun Puklusta. Kummit, mummit ja papat olivat tohkeissaan kun on tyttö päässyt lehteen. Nyt sitten koetan saalistaa jokaiselle oman ilmoituksen arkistoitavaksi.
Sankari itse nukkuu mun käsivarrella, hidasta hommaa kirjoitella yhdellä kädellä. No tää mun kymmensormijärjestelmä on muutenkin se yks painaa ja yheksän hakee.
Ruvetaan valmistautumaan isomummukierrokselle, näkevät Silvan ensimmäistä kertaa. Kotipässi koira lähtee myös mukaan -perintökristallit syytä nostaa sinne ylähyllylle.
KL.
Nyt kun mies on kotona, ehtii välillä tänne nettiinkin. Harmi vain kun on jäänyt juttuja lukematta. Niistä olisi varmasti ollut itsellekin hyötyä.
Joku kysyi pahanhajuisista käsistä ja korvantaustoista... Juuri eilen haistelin kun meidän miehen kädet ja jalat haisevat " hielle" . Käydään kylvyssä pari kertaa viikossa ja peppu pyyhitään vauvapyyhkeillä, jotta vedessä lilluminen ei kuivata jalkojen ihoa kuten esikoisella teki. Pyyhin kyllä kostealla kaulapoimut ja nuo monileukapoimut ja korvantaustat päivittäin eli siellä ei hiki haudu. Mutta ihan erilainen aineenvaihdunta on kyllä tällä ja esikoisella. On kai isäänsä tullut ;)
Taidan kysellä siitä rokotetutkimuksesta vielä tuossa vauva-tasolla. Tosi vaikea päättää. Olisihan se tietysti etu jos olisi se MenC ja vielä hepatiitti B:kin. Hiukan haistan myös että tutkimuksella tutkitaan myös vaikutuksia korvatulehduksiin, koska tutkijalääkäri on korvalääkäri (tuubitti esikoisen korvat viime kesänä).
Meillä muuten nukutaan koko yö nyt suunnilleen joka toinen yö. Ennätys oli viime viikolla 10 h, mutta yleensä 8-9 tuntia yhdeksästä tai kymmenestä eteenpäin. Joka toinen yö kyllä on välisyöttö aamuyöstä, mutta hyvään suuntaan ollaan menossa. Varmaan tuo iso koko auttaa tässä. 1,5 kk iässä painoi jo 6320 g (61,7 cm) ja tulevana torstaina on sitten 2kk lääkäri ja neuvola.
Mukavaa loppupääsiäistä ja aurinkoista viikkoa!
Mia ja Ville
Olen unohtanu käydä täällä ihan kokonaan ja äsken pälkähti mieleen..
Meijän tylleröinen syntyi siis 27.1, 6 päivää ennen laskettua ja 26.3 sai nimen Ia Maria Helmiina.:)
Täällä pääsiäinen on äidin osalta vietetty nuhakuumeessa tai mikä lie tauti onkaan iskenyt, mutta tyttö vielä toistaiseksi pysynyt terveenä.
Tämä mamma kävi perjantaina ensi kerran humpalla synnytyksen jälkeen ja mukavaa oli pitkästä aikaa, palkaksi sain vaan tän tauvin.:(
Meillä ollaan vielä toistaiseksi tissillä pärjätty ja Ia kasvanut ihan hienosti, 27.4 ois se 3kk rokotus mikä hirvittää miuta jo tytön puolesta.. Iiks.:( Saa nähdä, ollaan jo sitten ehkä yli 5 kiloa.:)
No niin, tyttö nukkuu päikkäreitä, joten taidan mennä itsekkin lepäilemään...
Laara ja Ia 2kk3vkoa
Mies ulkona isomman kanssa ja vauva nukkuu, joten äkkiä piti hyökätä koneen kimppuun. Me ollaan siis kotosalla koko pääsiäinen kun syystä tai toisesta matkasuunnitelmamme menivät lyttyyn. No nyt ovat sitten ihmiset keksineet tulla tänne kyläilemään, tämä on ainut päivä kun vieraita ei ole tiedossa. Olen vieläkin puhki eilisesta kun kaksi rasavilliä poikaa oli meillä vanhempineen.
Mä täällä odotan jo innolla torstaita, on kiva päästä näkemään muita, uusia ja vanhoja naamoja : )
Thumbs up kyselis siitä aivokalvorokotetutkimuksesta, meille tuli kutsu. Emme ole vielä päättäneet mitä teemme, minäkään kun en pidä niistä vauvan verikokeista.
Oodi oli aloittelemassa vauvauintia kohta puolin. Onkos muut menossa? Itse haluaisin tämänkin vauvan kanssa mennä, toistaiseksi silmääni ei ole sattunut yhtään aloittelevaa ryhmää täällä Tampereen seudulla. Eli meillä virallinen aloitus mennee elokuun lopulle. Tuota sukellusrefleksiä on ajateltu pitää yllä suihkuttelulla (ns. kannusukkellus) ja käydä omatoimisesti kylpylässä....
No niin ja nyt kuuluu suoraa huutoa tuolta jostain missä pitäisi olla unten mailla, palailen myöhemmin...
Marcel
Meillekin tuli kutsu siihen rokotetutkimukseen. Taidan osallistua, jos siihen vielä mahtuu.
Huomenna ajattelimme lähteä käymään vanhempieni mökillä. Onneksi Joona on ainakin tähän asti nukkunut kaikki automatkat. Ei sinne ole kuin tunnin ajomatka.
Nyt kuulostaa siltä, että olis tissille tarvetta...
Hyvää Pääsiäistä helmet!
nonnu78 & Joona
Nopeasti kirjoittelen, Puklulla on mennyt kuppi nurin alakerrassa, tarttee varmaan mennä kohta rauhoittelemaan kun isäntä haluaa katsoa kiakkoa...
Hormonikierukasta sanottua:
" Mirenaa käytettäessä levonorgestreelin päivittäinen annos ja pitoisuudet plasmassa ovat pienemmät kuin muita hormonaalisia ehkäisymenetelmiä käytettäessä, mutta äidinmaidosta on määritetty mitattavia levonorgestreelipitoisuuksia. Hormonaalisia ehkäisymenetelmiä ei suositella ensisijaisiksi vaihtoehdoiksi imetyksen aikana, mutta pelkkää keltarauhashormonia sisältäviä valmisteita pidetään kuitenkin toisena vaihtoehtona ei-hormonaalisten ehkäisymenetelmien jälkeen. Keltarauhashormoniehkäisyllä ei ole todettu olevan haitallisia vaikutuksia lapsen kasvuun tai kehitykseen kuuden viikon iän jälkeen. Keltarauhashormoniehkäisy ei myöskään näytä vaikuttavan äidinmaidon määrään tai laatuun."
Lähde: www.schering.fi/html/FI/common/pdf/pakkausselosteet/mirena_pil.pdf
Eli valmistetta voi käyttää, vaikka imettääkin.
Jotain vielä piti sanomani -niin, meille tuli myös kutsu aivokalvontulehdusrokotetutkimuksiin (oho, pitkä sana!). En ajatellut osallistua juuri niiden verikokeiden vuoksi. Tekee tosi häijyä.
No niin, Silva ja isäntä kutsuvat ->
KL.
Olen ollut ikuisuuden nettipimennossa- kiva palata taas ihmisten ilmoille :)
En kyllä juuri tiedä mitä on tapahtunut sillä välin mutta jotain keskustelua ehkäisystä näkyi edellisissä pinoissa olevan. Kävin jälkitarkastuksessa myöskin ja kaikki on kunnossa. Suositteli minullekin kierukkaa parin kuukauden kuluttua. Jostain syystä ajatus siitä tökkii. Kysyin laastarista kun pillerit saa tän naisen kiipeileen seinille ja kyllä se elämä makuuhuoneessakin loppuu kokonaan, puhumattakaan verenpaineesta joka nousee huippulukemiin. Silti setä suositteli sit Yasmin- pillereitä kun sopivat kuulemma useimmille. Kokemuksia? Mut en saa reseptiä mihinkään ennenkuin lopetan imetyksen (koska minipilleritkään ei ole sopinu aiemmin) . Kivaa tän ikäisenä pelleillä kumien kans-huokaus- melkein mieluummin sit selibaattia, sanoi ukkokultakin. Taitaa kohta olla viides tulossa. Enpä tiedä mitä tekisin.
Birdy muistaakseni käy salilla..? Millaista treeniä teet? Haluaisin aloittaa jotain mut miten? Kuulemma vatsalihasliikkeet, lukuunottamatta vinoja ja syviä lihaksia vahvistavia, on ehdottoman kielletty mun tapauksessa. Niin ja kaikki hyppelyt.
Meillä on 2kk neuvola vasta ens viikolla kun Peetulla ikää jo 2,5kk. 6vk iässä pituutta oli 57,5 cm ja painoa 5200g. On poika kyllä ihan mielettömästi kasvanut ja kyllä syökin siihen malliin, että välillä meinaa usko loppua.
Kuin monen vauveli nukkuu enemmän kuin 3h pelkällä rintamaidolla? Meillä ei ole vielä moista ihmettä tapahtunut. Päivällä syö jopa tunnin välein kun on niin paljon hereillä ja touhuaa koko ajan. Oikein iloinen ja hymyileväinen pikku kullanmuru nykyisin kun on vatsavaivoista päästy eroon.
Nyt taas kutsu kuuluu, ilmeisesti ei toi HPK-ässät peli kiinnosta junioria kovinkaan-- ei se mitään kun äitikin on Kärppä-fani ;)
Ihanaa aurinkoista Pääsiäisen aikaa kaikille.
T.Neppis ja Peetu
Onpas täällä rauhallista, taitaa moni olla reissussa. Me ollaan urakoitu kotosalla, mm.pesty ikkunat ja muuta kivaa;), pukkaa ristiäisstressiä kun kemut viikon päästä. Huomiseksi lähdetään mummin luo Hämeenlinnaan valmiiseen pöytään ja otetaan rennosti.
YO-LARVANTO: Vähän on ollu kiirettä juu, " Alman" tuleva kummi Mia, jonka tapasit Tiitun juhlissa, oli tässä tyttärineen pari päivää ja kaikenlaista muuta vipinää. Täällä myös entisenä ja tulevana hämeenlinnalaisena kannustetaan HPK:ta, kyllä ne kultaa jo ansaitsis, menis varmaan kaupunki ihan sekaisin. Tiedätkö muuten, mistä tunnetaan Elinan kans? Meillä oli syksyllä -91 vierekkäiset kausikorttipaikat Kerhon vaimokekatsomossa, ei sitten paljon pelejä ehditty seurata kun tutustuttiin... Millonkahan treffattais, ois kyllä kiva tosiaan joskus tavata teitä!
Meillä on ruvettu valvomaan illasta oikein kunnolla, tyttö on nukahtanu ensin n.klo 22-24, mut sitten ähissy ja puhissu ja heräilly moneen kertaan, on menny jopa kahteen asti yöllä, ennen kuin on kunnolla kuukahtanut. Niinpä sitten tilanteeseen uupuneena kokeiltiin ekan kerran pulloa keskiviikkoiltana. Mimmi oli ollut tissillä useamman tunnin mutta kappas, meni pullosta 110ml, että humahti! Sen jälkeen nukkuikin 5 tuntia putkeen tyytyväisenä. Sittemmin mulla onkin usko vähän hiipunut tähän tissittelyyn ja on tarjottu pulloa joka päivä 1-2 satsia.
Ja nyt on " Almakin" ruvennu enemmän ottamaan katsekontaktia, silloin viikko sitten kun meillä oli Ringaen Aleksi, Jeltsun Oona ja Oodin Leo, tuntui että muut vauvat olivat kaikki paljon tarkkaavaisempia kuin " Alma" , aloin jo huolestua näöstä. Täällä oli viikolla puhetta myös äidin tunnistamisesta, meillä on semmoinen tilanne, että tunnistaa kyllä vuorenvarmasti! Heti kun " joutuu" isin tai jonkun muun syliin, huutaa kuin hullu! Mä käyn joka ilta mm.suihkussa sillei, että yritän olla kuulematta taukoamatonta huutoa, joka yltyy ja yltyy, se on ihan käsittämätöntä, ottaa välillä todella aivoon!
Nyt nukkumaan kun " Altskakin" kuukahti...
Adalmiina
Lapsoset nukkuu ja mieskin kohta, mutta minua ei väsytä lainkaan. Sain aamulla nukkua pitkään ja näin se sitten kostautuu.
Neppis: Juu, käyn salilla sekä erilaisissa jumpissa. Salilla mulla on ohjelma jonka on tehnyt fysioterapeutin koulutuksen saanut personal trainer. Koska olen kunnolla treenannut viimeksi viime kesänä ja synnyttänyt pari kuukautta sitten niin ohjelma on sen mukainen. Pienmmät painot ja paljon toistoja. Mun ongelma alue on niska-hartiaseutu joten se on otettu huomioon. Koska minulla ei mitään estettä ole tehdä mitään (esim. vatsoja) niin treenaan tasapuolisesti koko kroppaa. Ainahan voi jättää sellaset harjotteet tekemättä mitkä on kielelletty. Käyn myös xycling-tunnilla (sitä pyöräilyä) ja siinä ei ole hyppyjä tahi vatsaliikkeitä, mutta hiki lentää ja rasva palaa :) Intohimoni on myös Pilates ja niillä tunneilla käyn pari kertaa viikossa, kevyttä mutta tehokasta. BodyPump tunnit vetää myös mua puoleensa eikä sielläkään ole hyppyjä ja vatsoja ei kukaan pakota tekeen. Mitäs tästä mun sepustuksesta saa irti? No ehkä sen, että pyydä ammattilaista tekeen sulle ohjelma tai valitse sellaset tunnit jotka sulle sopii.
Mulla alkoi menkat eilen!!! Olen todella tympääntynyt asiasta sillä ne ois voinut pysyä poissa vielä pitkään. Ihmekkös tuo kun mies jo nukkuu, eihän mun kanssa mitään kivaa nyt voi harrastaa ;)
Pääsiäinen on mennyt syödessä ja usein miten se on suklaata mitä olen suuhuni tunkenut. Nyt täytyy ottaa itseään niskasta kiinni ja lopettaa moinen mässäily (heti kun suklaa loppuu niin teen sen). Ollaan oltu rauhassa kotosalla ja nautittu kiireettömyydestä sitä samaa tehdään vielä pari päivää.
Nyt pujahdan kultani viereen sänkyyn ja työnnän kylmät varpaani " lämmitykseen" varpaani =)
Birdy
Mä en sitten tosiaan enää osaa edes lukea!!! Kun en tätä pinoa meinannut nähdä...
Elikkäs meillä oli eilen ristiäiset... Vihdoin ja viimein! Poika hermostui ihan totaalisesti kun seremoniat alkoivat, huusi kuin hinaaja kummitätinsä sylissä, joten pappi kehotti mua ottamaan pojan... Rauhoittui ja kun siirtyi takaisin kumminsa syliin, ja kaste oli toimitettu, nukahti... Ja nukkuikin koko sen ajan kun otettiin valokuvia... Ja sitten olikin nälkä... Päivä meni loppuen lopuksi todella hyvin. Niin ja poikamme sai nimen Eetu Petteri Johannes (kirjoitinkin jo tuonne nimipinoon...)
Tänään olis sitten vuorossa käynti anopin haudalla, kun ei eilen enää puoli kymmenen aikaan illalla sinne viitsitty mennä... Kun venähti vähän suo kotiinpaluu... Piti katsoa peli loppuun ja sitten vaan kesti... No, onneksi HPK voitti... Kiva, kiva, meillä on liput to-peliin, muttei hoitopaikkaa pojalle... Saa nähdä miten käy!!!
Mitäs luulette minkä ikäisenä uskaltaa lähteä kylpylään? Meillä ajatuksena kesäkuussa, kun poika olis 4kk, mutten tiedä voiko/uskaltaako noin pienen kanssa mennä... Vauvauinti olis kyllä ihana... Mutta kun noissa kylpylöissä käy kaikenlaisia immeisiä, niin onkos niissä nyt sitten niin puhdasta vettä??? No, täytyypä vielä miettiä...
Siitä Tamperelaisten tapaamisesta... Mä haluisin niiiiiin kovasti tulla sinne, mutta täytyy nyt vielä miettiä, kun tosissaan olen sitten illalla menossa vielä peliin... Tulee aikas kiiru päivä...
Jotain piti vielä kommentoida, mutten muista mitä...
Nyt täytyy mennä syöttämään, kutsu kävi...
Napero ja Eetu reilu 2kk
Meillä on satunaisesti nukuttu jopa kuusi tuntia, sellanen ihme tosin käynyt vain kahdesti. Yleensä typy nukkuu yöllä ensin neljä tuntia, sitten vielä kahdet kolmen tunnin pätkät. Päikkärit vähän vaihtelee puolesta tunnista kolmeen tuntiin. Viime yö tosin oli himpun risasempi, nenä tukossa ja tissiteltiin tunnin - kahden tunnin välein. Johtukohan tukkosuudesta vai tilailikohan suurempia maitomääriä. Meillä ollut muutama tollanen tiheämmän syönnin yö ja sitten taas palattu normaaleihin rytmeihin. Saas nähdä kuinka ens yönä, onneks nukahtaa syötön jälkeen heti, ettei tarvi hyssytellä uneen.
Meilläkin 2 kk neuvola vasta 5.5, jolloin neiti on melkein 2.5 kk. Lääkärintarkastus oli kyllä just torstaina eli vähän reilut 7 viikkoa. mittoja oli pituutta 58.5 cm ja painoa 5890 g, joten ei mikään ihan pikkanen prinsessa=). Ristiäiset olis ensi viikon lauantaina, joten sylikummi saa todella bodata, taitaa tuo 6 kg raja mennä rikki ennen sitä. Nimikin on kyllä tuolla toisessa pinossa jo paljastettu eli Iisa
Jaahas pitäis apteekkiin suunnistaa hakemaan keittistippoja ja sitten serkun synttäreille.
MarjoJ + Iisa 7 vko ja 6 päivää
Napero, älä huolehdi, kyllä niissä kylpylöissä on puhdasta vettä. Bakteerimäärää seurataan tarkasti, ja joitakin poikkeuksia lukuunottamatta ei altaiden vesi aiheuta mitään " tauteja" . Joitakin poikkeuksia sanon siksi, että muistan vuosien takaa tapauksen, jossa eräässä pääkaupunkiseudun hallissa vierailleet lapset saivat korvatulehduksia. Tästä on todella vuosia aikaa ja silloinkin muistaakseni allasvesien suodatus- ja puhdistusjärjestelmä ei toiminut kunnolla tms. Että ei kannata murehtia. Olin kuusi vai seitsemän vuotta töissä uimahallissa eikä koko aikana meidän hallissa tullut vastaan mitään vastaavaa. Ja nythän nuo puhdistussysteemit on ennestään parantuneet.
Lapsethan ovat oikein kiitollisia uimareita, enemmän päänvaivaa aiheuttavat aikuiset, jotka eivät viitsi peseytyä ennen altaaseen menoa! " Just mä kävin lauantaina saunassa" (selitys eräältä kuivalta naiselta kun puolessa välissä viikkoa huomautin, että ennen uimaan menoa pitää käydä suihkussa), " en mä hionnut" (asiakas, joka sukelsi suoraan solariumista altaaseen), " mul on just tukka laitettu, en mä kastele sitä" (joutsenkaulauimari, jonka niskatukka muotovaahtoineen ja lakkoineen likosi altaassa). Eihän se yksi mitään, mutta kun asiakkaita käy useampi sata... H*lvetin kivaa oli jynssätä niitä hiustenhoitotuotteita ja ihovoiteita sieltä ison altaan reunoilta -tekevät siis sellaisen rasvarannun vesirajaan, kattokaapa löydättekö kun seuraavan kerran menette halliin :).
Tilitys sikseen, johtuu siitä että väsyttää huonosti nukutun yön jälkeen. Puklu nukahti kymmeneltä, heräsi puoli neljä syömään. Pullo suuhun enkä taaskaan turhia availe silmiäni, siinähän voisi vaikka vahingossa herätä täysin. Yhtäkkiä havahdun kun kuuluu " piih piih" ja Puklu imee tyhjää pulloa. Mitäs prkl, vastahan syömään alettiin, nukahdinko mä välissä?! Eikun olin jättänyt kiristämättä pullonrenkaan ja ne maidot oli mun sylissä. Vaatteet vaihtoon ja uutta pulloa nassuun, onneksi laitan yötä vasten ylimääräisen valmiiksi. Puklu kyllä ruokailtuaan nukahti nopsaan mutta minä en. Aamulla silmät ristissä pyydän mieheltä, että voisko ottaa muksun, jos saisin vaikka puoli tuntia lisäaikaa. Ja sieltä tuli ensimmäistä kertaa se raivostuttava selitys " voi kulta, kun multa ei tule maitoa" . Hah! Ei tule minultakaan!
No juu, huomenna on päivä uus.
KL.
Edelleen ollaan täällä miehen kotona...Vähän ressavaa olla reissussa ku Linnea on alkanu kakka lakkoon! ennen väh.2kertaa/vrk tuli ISOT kakat..nyt ei oo tullu koko pääsiäisen aikana ku pikku pieruja. Meinaa tytöllä sitte itkettää tuo masu!
Eilen illalla päästiin miehen kans kahestaan nauttimaan ranta saunasta. voi että oli ihana! Ollaan aika vähän oltu kahestaan miehen kans, ku Linnea ei oo mikään helppo lapsi hoitaa, niin ei kovin helposti olla jätetty sitä kellekkään. Ja Tyttö tosiaan tunnistaa vanhempanasa... hymyjä ei taho kovin herua muille...mutta äitille ja isälle voidaan nauraa ääneen! Niin sulonen tyttö!
Ite on alkanu pikku-hiljaa kasvamaan tähän vanhemmuuteen...ja ossaa jo paremmin hyväksyä sen että lapsi tosiaan itkee eikä äiti oo sen huonompi kuin muutkaan! Ja nyt on taas ollu sellainen vähemmän itkuinen jakso. Eilen tyttö teki enneätyksen syömis välissä..oli peräti 5tuntia syömättä!! :))) Tähän mennessä ollu korkeintaan 3tuntia.
Mä en oo vieläkään päässy jälki tarkastukseen, kun aina sitä mun aikaa on siirreety.
Musta ihan tuntuu siltä että oon raskaana! kääk..ei voi mitään. pakko tehä testi alkuviikosta... me kyllä suunniteltiin että kakkonen saa tulla sitte ku on tullakseen..mut ei nyt ihan näin pian olla suunniteltu. Mut jos oon raskaana niin toisaalta ihana! oon aina halunnu nuorena lapsia..ja monta! :) Mut voihan se olla että kuvittelen vaaan olevani!
Miehen siskon lapsella on 5v. synttärit tänään..kunnon prinsessa! kohthan se Linneaki haluaa laittaa tiaran päähän ja leikkiä prinsessaa!
Mä oon vähän huonosti ehtiny lukemaan tässä kahta viimestä pinoa..niin tuntuu heti että on pudonnut jo kärryiltä pois.
Mäpä lukasen pinot läpi ja kirjoittelen sitte lisää jos jotain kommentoimista on..
Miisa ja Linnea
Eilen kirjoittelin jo pitkän sepostuksen, mutta poika painoi tietsikan kiinni ja mun teksti tietenkin hävisi. En sitten jaksanut enää eilen kirjoittaa uudestaan. Meidän piti olla pääsiäinen anoppilassa, mutta anoppi oli ripuloinut to-pe yönä, eikä sitten viitsitty mennä. Todennäköisesti toi ripuli on peräisin Egyptistä, mistä appivanhemmat tulivat torstaina, mutta ei uskallettu ottaa sitä riskiä, jos tarttuisikin, kun viikon päästä on ristiäiset. Ollaan tähän asti oltu aina pääsiäinen anoppilassa, joten ihan outoa olla nämä 4 " vapaapäivää" kotona.
Tuntuuko muista siltä, ettei vuorokaudessa tunnit riitä? Musta todellakin tuntuu. Nyt kun olen yrittänyt joka päivä nukkua päiväunet, en meinaa päivän aikana ehtiä edes koneelle. Puhumattakaan että ehtis joskus tehdä jotain tärkeämpää (vaikka ei kai mikään ole tärkeämpää kuin netissä roikkuminen...). Eilenkin oltiin melkein koko päivä kotona (aamupäivällä oltiin reilu tunti puistossa ja illalla käytiin kaupassa) ja silti ehdittiin syömään päiväruoka vasta klo 20, vaikka normaalisti syödään se klo 17-18 aikaan. Koko päivä jotenkin vain sujahti ohi.
Mä olen nykyään ihan armottoman väsynyt! Tytöllä tuli tänään täyteen 2 kk ja koko sen ajan olen nukkunut öisin pisimmillään 3 h putkeen, yleensä vähemmän. Osaltaan oma vika, kun en mene tytön kanssa samaan aikaan nukkumaan, mutta iltaisin tytön mentyä nukkumaan on aina jotain kotihommia ja sitten haluan syödä iltapalan rauhassa samalla lukien tai netissä ollen. Ja kun pääsen sänkyyn, on kello jo yleensä 24. Ja viime aikoina on yleensä käynyt niin, että en ole saanut unta ennen kuin tyttö on herännyt ekan kerran syömään joskus klo 01-02 aikaan. Myöskään päivisin en ole saanut nyt pariin päivään nukuttua. Mies oli toissailtana viihteellä ja tuli 03.30 kotiin. Silti heräsi klo 9, kun tyttö alkoi ekoille unille ja yritin itse mennä samaan aikaan nukkumaan. En nukahtanut ja päivällä yritin taas mennä lasten nukkuessa nukkumaan ja just kun olisin ehkä nukahtanut, alkoi tyttö äännellä rattaissa ja jäin sitä sitten kuuntelemaan ja alkoihan se tyttö sitten itkeäkin. Seuraavat 30 min kävin sitten moneen otteeseen hytkyttämässä rattaita ja onneksi tyttö nukahti vielä uudelleen ja itsekin sain sitten puolisen tuntia nukuttua. Mies nukkui sillä aikaa pojan kanssa 1,5 h päiväunet. Vi***taa, kun vaikka kuinka väsyttää, niin joko e nukahda tai sitten jompi kumpi lapsista herää just, kun olen nukahtamassa.
Nyt niitä kommentteja:
NAPERO79: Sulle mun on pitänyt jo pitkään kirjoittaa siitä maidon loppumisesta. Tuntuuko susta vielä siltä? Mulla oli kanssa pari viikkoa sitten rinnat ihan tyhjän tuntuiset. Tyttö imeekin rintaa vain pari minuuttia ja nykyään usein vain yhden rinnan kerrallaan. Lisämaitoa ei olla missään vaiheessa kuitenkaan annettu, kun tyttö on päivisin aivan hyväntuulinen ja nukkuu ihan OK (yhdet pitemmät unet ja sitten 2-3 lyhyemmät). Kaipa hän siis saa tarpeeksi maitoa. Nyt pari päivää rinnat on kyllä taas tuntuneet täydemmiltä. Meillä ei muuten ole ollut kertaakaan vielä mitään tiheän imun kautta! Tai siis en ole huomannut, että tyttö olisi missään vaiheessa syönyt rintaa normaalia useammin.
NIPPU76: Kyselit vauvojen unimäärästä. Meidän tyttö nukkuu öisin noin 9-11 h heräten 2-5 kertaa (ehkä) syömään. Usean kerran viikossa on öitä, jolloin tyttö valvoo öisin 1-2 h. Päivällä tyttö nukkuu yhdet 2,5-4,5 h unet (yleensä 3 h) ja niiden lisäksi 2-3 noin tunnin unet. Keskimäärin tyttö nukkuu päiväunia yhteenä 6 h eli vuorokaudessa nukkuu ehkä keskimäärin 16 h. Joskus pari tuntia enemmän ja joskus taas vähemmän. Ja lisäksi sitten torkkuu päivisin imetyksen yhteydessä, mutta imee rintaa vain pari minuuttia kerrallaan, niin en noita torkkumisia laske mukaan tohon unimäärään.
MANN@: Mulla käy joka päivä tytön pitkien päiväunien aikaan niin, että menen itse nukkumaan ja melkein samantien alkaa herua maitoa (hassua). Jos silloin nousenkin pumppaamaan, saan parissa minuutissa 200 ml maitoa pumpattua. Tuolloin on edellisestä syötöstä aikaa noin 3 h. Jos taas pumppaan aika pian syötön jälkeen, ei heruminen meinaa alkaa ollenkaan ja silloin saaliskin on aika niukka. Jos heruminen käynnistyy kuitenkin, saan myös aika paljon pumpattua. Meillä on tytöllä Aventin pienempi pullo, missä on mitta-asteikko muistaakseni 125 ml asti ja yleensä laitan pullon täyteen maitoa, joten sitä on siinä sitten ehkä vajaat 150 ml. Ekan kerran kun kokeiltiin antaa tytölle pullosta maitoa, tyttö veti kerralla ton pullollisen. Ja oli silloin vielä syönyt rintaa just vähän aikaa sitten. Normaalisti maitoa on mennyt pullosta ehkä puolet eli noin 75 ml. Esikoisen aikana pumppasin maitoa paljon pakkaseen, mutta nyt en jaksa. Pumppaan vaan, kun olen johonkin menossa. Toi sähkökäyttöinen pumppu (en muista merkkiä, mutta EI Aventin, joka ois kuulemma paras) on kyllä kätevä, kun jää toinen käsi vapaaksi. Ja kun mulla on siinä vielä patterit, voin vaikka kävellä samaan aikaan. Tai tehdä vaikka ruokaa =)
VAUVAN SUIHKUTTELUSTA vielä. En muista, kuka siitä kysyi. Meillä esikoinen inhosi vauvana kylpemistä ja johonkin 8 kk ikään saakka poika kävi sitten suihkussa isänsä kanssa. Mä kokeilin sitä myös pari kertaa, mutta oli musta jotenkin tosi vaikeaa. Tai olin tosi epävarma ja pelkäsin, että tiputan pojan vahingossa. Tässä kämpässä meillä on kylpyamme (siis se kalustukseen kuuluva), eikä kylppäriin mahdu vauvan kylpyammetta, joten tyttö käy suihkussa isänsä sylissä tuolla ammeessa. On kyllä tosi hankalaa, kun mies istuu ammeessa ja tyttö on hänen jalkojen päällä. Mies pitää suihkua ja mä sitten pesen tyttöä. Eilen kokeiltiin niin, että tyttö oli mun sylissä ammeessa ja mulla oli tosi vaikea asento, kun tyttö ei enää mahdu siihen reisien päälle (niin että pää on mun polvien kohdalla), niin jouduin istumaan ihan takakenossa ja alaselkä väsyi. Tosta syystä johtuen ei olla suihkutettu tyttöä kuin kerran viikossa. Peppu pestään kyllä usean kerran päivässä, kun tyttö kakkaa aika usein. ja kädet ja kasvot yritän muistaa pestä kerran päivässä, kun ne haisee ihan yrjölle! Haiseeko muiden vauvat tosi pahalle käsistä ja korvien takaa?
No niin, tuli taas niin jättipitkä viesti, että parempi lopettaa...
T:Fassiloora ja tyttö 8 vko + 3pvä
Äh, olin tyttöjen kanssa vanhemmillani yötä, ja sain niin huonosti nukuttua että nyt on ihan masaentunut ja sekava olo, rkele! Ja jos kerrankin valitan miehestä: lähti torstaina aamusta Tahkolle eikä ole sen koommin kuulunut mitään. No, takuulla huomenna kun tulee kotiin, selittää kuinka akku loppui ja puhelinkin hukkui eikä laskujen välissä ehtinyt millään pirauttamaan kotiin. Oma vikansa sitten kun saa tulla kotiin kiukkuisen vaimon luo...
Eilisessä Aamulehdessä oli meidän Siirinkin kasteilmoitus ja yksi niistä ekoista hymykuvista. Ja näytti olevan Silvasta vielä lisää juttua : )
Äh, on niin nuhjuinen olokin, kun mun upea ja hoikka parikymppinen siskoni oli käynyt ottamassa uuden kampauksen ja uusinut vaatekaappiaan... Mäkin haluan!
Aurinkoisin kevätterveisin :D
FannyK ja tytöt
Pääsiäinen meni meillä ihan mukavasti. Lauantaina siis vietiin poika mummolaan ja sit illalla lähettiin baariin. Oli kiva ilta, mutta eipä sitä jaksa enää samaan malliin bilettää... Nukuttiin sitten myöhään (oltiin jo 2:n aikaan kotona) ja haettiin poika vasta päivällä. Oli kyllä kauhea ikävis sitä!!! Kaikki oli mennyt hyvin ja poika oli saanut nukutuksikin.
Eilen se ei sitten paljoa malttanut nukkua kun tultiin kotiin, joten nukkuikin sitten 11 tunnin yöunet! Nyt on kiukkuisella tuulella, heräsi 7:n aikaan ja söi ja nyt kiukuttelee...isänsä sille yrittää tuolla leperrellä...
Mulla on ihan sama juttu kuin jollakin muullakin, että vuorokauden tunnit loppuu kesken. Päivällä poika ei hirveesti nuku, ihan pikkupätkiä, joskus saattaa ottaa 2-3 tunnin unet, mutta harvoin. Yritä siinä sitten tiskata tai pyykätä tai syödä kun poika on sillä tuulella että haluaa huomiota kokoajan. Rintarepussa joskus olen kantanut, mutta ei hirveesti siitä tykkää. Pitäs varmaan harkita kantoliinaa.
Pitänee mennä laittamaan aamupalaa, karmee nälkä...Lumetkin alkaneet sulaa poikavauhtia, nytkin sataa vettä. Kai se kevät sieltä tulee! :)
Sasuliini ja Eetu 2,5 kk