Jos sinulla olisi 50000 euroa käytettävissä pelkästään sijoittamiseen
Mihin sijoittaisit rahat? Kuinka paljon on mahdollista saada tuottoa tuolle summalle?
Kommentit (12)
Perussääntönä sijoitus tuplaantuu kymmenessä vuodessa ellei juuri siihen kohtaan osu lama.
Kysy pankista tai sijoitusyhtiöstä neuvoa, älä täältä.
Ostaisin sijoitusasunnon. Siitä saisi varmaan 200€ voittoa kuukaudessa.
Itse ostin MSCI-indeksiin sidottua indeksirahastoa, jonka kulut ovat 0,4% vuodessa. Sijoitus on noussut kahdessa vuodessa noin 20%. Mutta nyt osakkeiden hinnat ovat historiallisen korkealla. Olen varma, että niiden hinnat tulevat laskemaan tulevaisuudessa. Kun vain tietäisi, milloin on oikea aika myydä ja ostaa jälleen halvemmalla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kysy pankista tai sijoitusyhtiöstä neuvoa, älä täältä.
Pankin ja sijoitusyhtiön tavoite on ensisijaisesti tehdä itselleen rahaa. Kannattaa aina pitää mielessä. Tietämättömille usein myydään kalliita rahastotuotteita jotka on hyviä lähinnä pankin näkökulmasta. Mahdolliset tuotot sulaa kuluihin. Pitää itse tietää mitä on tekemässä, eikä vain luottaa sokeasti.
ETF tai indeksirahasto. En tässä ryhdy perustelemaan miksi nuo ovat ainoat rationaaliset valinnat, itse voit selvitellä. Pankista älä kysy neuvoa missään nimessä, myyvät sinulle tuotteitaan sen sijaan että huolehtisivat sinun edustasi.
Ei pikkupääomalla kannata ruveta itse pelailemaan saati maksamaan korkeita palkkioita ammattipelailijoille.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sijoitusasunnon. Siitä saisi varmaan 200€ voittoa kuukaudessa.
Kaikki munat samaan koriin?
Kannattaa hajauttaa sijoituksiaan. Mielellää maantieteellisesti, eri toimialoille ja tärkeimpänä ajallisesti. Hajautuksella pystyy vähentämään riskiä. Huonoin vaihtoehto on laittaa koko summa kerralla yhteen kohteeseen.
Itse valitsisin yhtiöitä, jotka vakavaraisia, mutta kohtuuhintaisia esim. Orion, Nordea. Katson aina graafin eli jos näyttää, että on nyt historiallisen korkealla, en osta koska on vain yksi tie ja se on alaspäin. Ja yhdelle vastaajalle sanon, että täältä saa parempia neuvoja kuin pankilta, joilla on oma lehmä ojassa.
Tuon kokoiselle salkulle sellainen 2000 euroa vuodessa verojen jälkeen osinkotuottoja ei ole ollenkaan mahdoton. Arvon muutokset siihen päälle.
Sijoittaisin ne asuntoon ja siirtyisin vuokralta lyhentämään omaa.
Ostaisin 40k vakavaraisia ja osinkoa maksavia yrityksiä vaikka viiden tonnin poteissa. Kymppi vähän korkeamman riskin yrityksiin. Aloina teknologia, terveydenhuolto ja lääkeyhtiöt.