Voiko koiranpissasta tulla vesivahinko?
Muutin vuosi sitten ensimmäiseen omaan asuntoon. Mukana muutti myös meidän koiravanhus sillä äiti ei enää voi sitä reuman takia hoitaa.
Koiralla leikattiin tassu äskettäin ja se sai tulehdusta vastaan antibioottikuurin.
Minulla oli perjantaina vapaapäivä joten lähdin asioille heti aamusta. Tulin kotiin puolenpäivän aikaan ja eteisessä oli kiva ylläri. Ilmeisesti antibiootit oli laittaneet koiran masun ihan sekaisin ja ripulit makasi eteisen matolla. Vastapäiseen eteisen nurkkaan se oli tyhjentänyt rakkonsa.
No minä sitä siivoamaan ja toivoin että tämä oli tässä.
Sitten rupesi alakerran naapurissa tapahtua. Ovesta rampattiin eestaas ja joku alkoi hinkata siitä kohtaa missä pissa oli ollut.
Olen hieman vainoharhainen sillä täällä on ollut jo yksi ihan oikea vesivahinko melkein heti muuttoni jälkeen. Astianpesukoneen eriste petti ja vettä tuli litratolkulla. Kone oli suoraan betonin päällä eikä se suojamuovikaukalo auttanut yhtään.
Naapurin sähkörasiasta oli tuolloin tullut jokunen vesitippa, ja lattia avattiin ja kuivattiin. Silloinkin siitä kohtaa kuului samanlaista hinkutusta.
Nyt olen täällä ihan vainoharhaisena että tuo koiranpissa on tehnyt vahingon. Tänne laitettiin uusi lattia kun muutin, alla on muovimatto ja sen päällä äänieriste, sitten on laminaatti päällä. Koira tosin pissasi nurkkaan että voiko seinää pitkin valua? Ja näin nopeasti?
Apua. :(
Kommentit (10)
Ei se pissa mahdu niistä rakosista. Laminaatin saumat kostuessaan turpoavat, joten se blokkaa sen pissan, vaikka sitä olisi tullut esim. litran verran.
Ja vaikka se olisikin mennyt läpi, se imeytyisi myös välipohjaan. Mulle iski taannoin sama pelko, kun asuin vanhassa kerrostalossa, jossa harva lautalattia ja koiranpissa olisi voinut helposti valua lautojen raoista ainakin välipohjaan.
Minkä verran sitä pissaa oli lammikossa lattialla ja oliko se seinän vieressä? Siitä voit päätellä, paljon sitä on voinut maksimissaan imeytyä/valua.
Kyllä vesi ja neste reitin löytää. Betonistakin tulee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pissa mahdu niistä rakosista. Laminaatin saumat kostuessaan turpoavat, joten se blokkaa sen pissan, vaikka sitä olisi tullut esim. litran verran.
Ja vaikka se olisikin mennyt läpi, se imeytyisi myös välipohjaan. Mulle iski taannoin sama pelko, kun asuin vanhassa kerrostalossa, jossa harva lautalattia ja koiranpissa olisi voinut helposti valua lautojen raoista ainakin välipohjaan.
Minkä verran sitä pissaa oli lammikossa lattialla ja oliko se seinän vieressä? Siitä voit päätellä, paljon sitä on voinut maksimissaan imeytyä/valua.
Kyllä sitä oli aika hyvä määrä, rakko todennäköisesti tyhjentynyt kokonaan. En usko itsekään että se lattiasta on mennyt kun laminaatin alla on vielä muovimatto ja äänieriste, mutta pissa oli nurkassa seinää vasten, listan alla. Voiko se valua vaikkapa seinää pitkin?
ap
Lista itse on kuiva mutta sinne alle sitä oli mennyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vesi ja neste reitin löytää. Betonistakin tulee läpi.
Periaatteessa kyllä, mutta rajansa kaikella. Jos koiran rakkoon mahtuu esim. vajaa litra virtsaa ja lattialla on melkein litra virtsaa, niin se hävinnyt osa on se ainoa "karkuteillä" oleva nestemäärä. Ja se osin imeytyy materiaaleihin matkalla alaspäin. Jos muovipintaisten laminaattien saumat turpoavat kostuessaan, niin sitä virtsaa imeytyy todella pieni määrä sinne laminaatin alle jne. Varsinaisissa vedivahingoissa on kyse kymmenistä tai sadoista litroista. En jaksa selittää tarkemmin, mutta varmaankin ymmärrät.
Ei kai sitä pissaa nyt ihan tolkuttomasti voinut tulla, kai käytit sen tarpeillaan kuitenkin ennen kuin lähdit?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä pissaa nyt ihan tolkuttomasti voinut tulla, kai käytit sen tarpeillaan kuitenkin ennen kuin lähdit?
Joo käytin. Oli kuitenkin aikamoinen lammikko.
ap
Meidän huoltomies on niin torvelo ettei se olisi silloin sitä tiskikonejupakkaa selvittänyt, selkkasi vain alakerran naapurin kämpässä. Tunnin älämölöä ihmeteltyäni menin itse alakertaan ja kysyin onko jostain tullut vettä, sillä astianpesukoneeni sitä on päästänyt.
Siksi ei olisi outoa että ovikelloni ei ole soinut nytkään.
Apua, saan pian vatsahaavan. :/
ap