Vierailija

Olen siis toisen vuoden sh-opiskelija, olen viihtynyt ihan jees ja ala vaikuttaa myöskin ihan jees. Silti olen pidemmälle aikaa miettinyt sosionomin ja röntgenhoitajan tutkintoja. Olen käynyt vasta yhden harjoittelun (perushoito) joka varmaan hyväksiluettaisiin molempiin tutkintoihin ja varmasti jotain muitakin opintojani, ainakin AMK enkku ja röntgenhoitajassa varmaan anatomia jne...

Kannattaako? Onko tämmöinen vaihdos yksinkertaisesti kannattava? Sitä mä tässä mietin. Vaihdanko vaan huonompaan diiliin? Toisaalta mitä mä menetän jos huvikseni haen nyt keväällä? :D

Mielipiteitä todellakin kaipaan!!

• ylös 3
  • alas 5

Kommentit (12)

Vierailija

Ilman koulupaikkaa en aio olla hetkeäkään, eli en lopettaisi sh-opintoja ennen toista koulupaikkaa. Toisaalta pelkään, että katuisin vaihtoa. Toisaalta taas mietin, että mitä jos se olisikin aivan mahtava päätös vaihtaa? Hitto kun ei vaan tiedä.

- aloittaja

Vierailija

Rtg-hoitajilla voi olla haasteita saada harkkapaikkoja sekä töitä. Sosionomeilla riittää duunia samalla tavalla kuin sh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Aika kaukana toisistaan sosionomi ja röntgenhoitaja. Sosionomin pitää olla ulospäinsuuntautunut af ja myös luova. Siinä pärjää suurpiirteinenkin ihminen. Pitää pystyä olemaan esillä ja jaksaa olla henkisesti lähellä ihmisiä. 

Röntgenhoitajan työssä riittää asiallinen asiakaspalvelu ja että osaa ohjata ihmiset toivottuun asentoon. Pitää olla teknistä taipumusta. Ongelmanratkaisua siinäkin toki tulee, mutta aivan erilaista kuin sosionomin hommassa.

Vierailija

Vaihda vaan, jos nyt tuntuu ettei ole oma juttu niin turhaa käyt koulun loppuun ja kidut työssä missä et nauti. Oon ite röntgenhoitajaopiskelija ja voin suositella, saisit ensimmäiseltä vuodelta juuri hoitotaidon, englannin ja anatomiaa varmaankin hyväksiluetuksi, varmaan jopa gerontologian. Jos kliininen fysiikka nappaa ja oot esteettinen tyyppi (pitää olla näkemystä esim natiivikuvia ottaessa) niin hae ihmeessä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaihda vaan, jos nyt tuntuu ettei ole oma juttu niin turhaa käyt koulun loppuun ja kidut työssä missä et nauti. Oon ite röntgenhoitajaopiskelija ja voin suositella, saisit ensimmäiseltä vuodelta juuri hoitotaidon, englannin ja anatomiaa varmaankin hyväksiluetuksi, varmaan jopa gerontologian. Jos kliininen fysiikka nappaa ja oot esteettinen tyyppi (pitää olla näkemystä esim natiivikuvia ottaessa) niin hae ihmeessä!

Onko opiskelu ollut haastavaa? Tarviiko paljon matikan ja fysiikan taitoja?

Vierailija

No eipä se sosionomi sen enempää ole esillä,kuin sh. Molemmissa ammateissa pitää olla rohkeutta lähestyä,olla äänessä ja olla erilaisten ihmisten kanssa. Osin tämä tulee ihan kokemuksen perusteella,ei tarvi olla super ekstrovertti todellakaan.

Vierailija

Hmm.. miks mun mielestä just nimenomaan se sh olis näiden kahden vaihtoehdon välissä?! :D
Ehkä sä oot ihan oikeassa paikassa kuitenkin? :)

Vierailija

Omalla tavallaan joo, asiaa tulee paljon ja tiiviillä tahdilla eri aiheista (tietokonetomografia/natiivi/anatomia esim) mutta kyllä sitä nauttii kun on kiinnostunut alasta! Itse fysiikka ja matematiikka ei niinkään tarvitse, mutta meillä painottuu osaaminen kliiniseen fysiikkaan, mutta kyllä sekin sitten alkaa hahmottumaan kun pääsee koneita konkreettisesti kokeilemaan ja käymään esim säteilyn syntyä läpi :) muutenkin röntgenhoitajilla laaja työnkuva (angiot, isotoopit, magneetti, ultra yms) eli työnkuva ja suuntautuminen on laaja ja varmasti löytyy se itselle mielenkiintosin erikoistuminen!

Vierailija

Voit ilmoittautua poissaolevaksi sh-paikkaan vaikka saisit toisen paikan ensi kevään hausta eli sinänsä et "häviä" mitään vaikka kokeilisit muutakin.

Kannattaa opiskelun sijaan miettiä kuitenkin itse työelämää. Noissa kolmessa se on melko erilainen. Eli mikä työnkuva on itsellesi kiinnostavin?

Vierailija

Mä taas vaihdoin sosionomi - sh.

Mun mielestä sosionomi oli liian henkisesti kuluttavaa, sairaanhoitajana sulla on paljon selkeämpi työnkuva. Sosionomiopinnot turhautti.. ei oikeen saanut kiinni mistään. Sh:na opiskellaan selkeitä konkreettisia asioita.

Toki nää on just niitä mielipideasioita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voit ilmoittautua poissaolevaksi sh-paikkaan vaikka saisit toisen paikan ensi kevään hausta eli sinänsä et "häviä" mitään vaikka kokeilisit muutakin.

Kannattaa opiskelun sijaan miettiä kuitenkin itse työelämää. Noissa kolmessa se on melko erilainen. Eli mikä työnkuva on itsellesi kiinnostavin?

No periaatteessa semmonen poliklinikkatyö olis ehkä mun paikka. Eli se tietysti puoltaa tätä sairaanhoitajaa...

Ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.