Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä lapsesi alkoi

Vierailija
20.01.2018 |

harjata itse hampaat niin ettei kukaan aikuinen enää harjannut niitä?

Tarkistatko, peseekö aamuin illoin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-vuotiaana

Vierailija
2/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on nyt 10v ja kyllä edelleen minä tai isänsä harjataan aamuin illoin tai tehdään ainakin tarkistusharjaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarin alettua ovat itse alkaneet harjata iltaisin. En käy tarkistamassa, itse hoitavat hommat. Aamuisin ei ehditä pestä.

Vierailija
4/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme on jo aikuisia, joten muistikuvat eivät kovin tarkkoja tästä asiasta. 

Kuitenkin viisi-, kuusivuotiaina tuntuisi luontevalta. Eli varmaan tässä vaiheessa. En ainakaan enää kouluiässä, se on varma. 

Ainakin niillä kaikilla on ihan ehjät hampaat eli ei yhtään paikkaa. 

Vierailija
5/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on nyt 10v ja kyllä edelleen minä tai isänsä harjataan aamuin illoin tai tehdään ainakin tarkistusharjaus.

Varmaan pyyhitte takapuolenkin kakkelin jälkeen? 

Vai onko vaippa vielä käytössä?

Vierailija
6/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4- ja 2-vuotiaat. 

Nelivuotias pesee itse, mutta seuraan kyllä asiaa ja edelleen opastan vähän harjan käytössä, että jokainen pinta tulee puhtaaksi. 

Kaksivuotiaan hampaat pesen minä tai isä. Se on tietty selvä. 

Vierailija
7/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hinkkaaminenhan ei ole pääasia vaan fluorin kosketus. Mieluiten saisi olla kaksikin minuuttia. Lapselle siis paljon pursukutusta harjauksen ohella, jotta tottuu jokapäiväiseen hampaidenhoitorutiiniin. 

Varsinaista plakkia lapsille kertyy paljon vähemmän kuin aikuisille. Eli mekaaninen puhdistus riittää hyvin kerran vuorokaudessa. 

Tottumuksen vuoksi on kuitenkin hyvä harjoittaa aamuin-illoin -tapaan. 

Vierailija
8/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin on ollut ohje, että sitten, kun osaa kaunokirjoitusta, käden motoriikka on tarpeeksi hyvä hampaiden pesuun itsenäisesti.

Tyttäreni on 10-vuotias. Olisiko pari vuotta pessyt hampaat kokonaan itse. Toki ennen sitäkin ihan pienestä asti on harjoitellut. Tyttö käy oikomishoidossa, joten sen vuoksi käy monta kertaa vuodessa hammaslääkärissä. Pari kertaa on tullut palautetta, että on likaiset hampaat, joten välillä minäkin harjaan hänen hampaansa ja joskus käytetään väritabletteja, että nähdään tuliko puhdasta. Hänellä ei kuitenkaan ole ollut koskaan reikiä.

Toinen tyttö on 8-vuotias. Yleensä pesen häneltä hampaat kokonaan, että tulee kunnolla puhdasta, koska hänellä on ollut monta reikää. Lisäksi hänen ikäluokalle ei enää opeteta kaunokirjoitusta, niin eihän hän opi pesemään hampaita. ;)

Vierailija
9/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin viime viikolla pojan, 2v, kanssa hammashoitolassa ja jossain Pepsodentin ohjekirjassa luki, että vanhemman olisi hyvä valvoa hampaiden pesua 13v saakka.

Vierailija
10/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärissä minulle on sanottu, että ainakin 10-vuotiaaksi pitäisi vanhemman tarkistaa.

Omat 7- ja 9-vuotiaani ovat pesseet jostain 5-6-vuotiaasta itse sähköhammasharjalla merkkiääneen asti, ennen kuin teen vielä tarkistuspesun.

Vierailija
11/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotori kirjoitti:

Käytiin viime viikolla pojan, 2v, kanssa hammashoitolassa ja jossain Pepsodentin ohjekirjassa luki, että vanhemman olisi hyvä valvoa hampaiden pesua 13v saakka.

Pepsodentin ohjekirja :D

Pampersinkin ohjekirjassa kuivaksi oppimisesta sanotaan, että lapsi oppii kuivaksi aikaisintaan kolmevuotiaana.

Vierailija
12/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenne taitaa olla sellainen ihanan uniikki lumihiutale!

Vierailija
13/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

19-vuotiaana

Äiti mee ny vittuu täält.

Vierailija
14/14 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, ettei nykyajan lapset osaa edes juosta tai opi puhumaan kunnolla, jos eivät saa edes hampaita harjata itse.