Mikä avuksi rohtuneisiin ja haavaisiin käsiin?
Mikä teillä on auttanut todella kuiviin ja rohtuneisiin käsiin? Käteni ovat ihan kamalat. Ne on karheat ja rohtuneet ja aivan verta tihkuvilla haavoilla. Välillä tulee ihottumaakin ranteisiin. Käsiäni aivan polttelee ja haavat ovat kipeitä. :(
Joudun töissä lotrata vedellä koko ajan ja pestä jatkuvasti käsiä ja käyttää suuren osan päivästä kertakäyttökäsineitä tai kumihanskoja. Kumihanskojen alla käytän puuvillakäsineitä. Viikonloppuisin kotona saan vähän rauhoitettua käsiäni, mutta sama alkaa taas maanantaina töissä.
Laitan yöksi paksua rasvaa (esim. Dermosilin Extra-voidetta) ja puuvillakäsineet päälle. En tiedä, onko sekään hyväksi hauduttaa käsiä hanskoissa koko yötä. Joskus aamuisin sormissa on kämmenen puolella jotain rakon tyylisiä.
Onko muilla vastaavaa ja mikä on auttanut?
Kommentit (14)
Ulkoisen rasvauksen lisäksi, rasvaa itsesi myös sisältäpäin. Eli omegaa tai vastaavaa. Kuukausi tai pari otat ainakin kaksinkertaisen annoksen, jotta kroppa alkaa tukemaan tuota rasvan tuotantoa.
Lääkäriin. Itselläni nuo kaikki hanskaviritykset vain pahensivat tilannetta. Lääkäristä olen saanut kunnon rasvat ja kuuriluontoisesti niitä käyttäen ovat käteni nykyään aivan ihanat, vaikka työssäni joudun niitä vedessä paljon luraamaan. En tiedä kuitenkaan saako peruslääkäriltä mitään hyvää, sinuna kääntyisin varmaan suoraan yksityisen puoleen. Sieltä saat apua vaikka jo tänään.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoisen rasvauksen lisäksi, rasvaa itsesi myös sisältäpäin. Eli omegaa tai vastaavaa. Kuukausi tai pari otat ainakin kaksinkertaisen annoksen, jotta kroppa alkaa tukemaan tuota rasvan tuotantoa.
Höpsistä.
Lääkäri varmaan määrää kortisonivoiteet sulle tuohon.
Se tosin ei auta, kuin oireisiin. Itse syy todennäköisesti jää hoitamatta.
Ehkä se on stressi tai ruokavalio. Diabetes. Vaihtoehtoja on monia.
Voimakkaita pesuaineita kannattaa ainakin välttää!
Työ ei ole kyllä nyt sinulle sopiva.
Minulla kädet hajotti maitoproteiini kaikissa muodoissaan sekä kassikasvatettu lohi. En ole varma vaikuttiko gluteeni tai kananmuna myös vai ei. Nyt kädet kestävät pakkastakin ihan eri tavalla.
Ja jos on ollut tai työn myötä tullut lateksi- tai kumiallergia, niin siinä ei se puuvillahanskojenkaan välissä käyttäminen auta, jos oikein on herkistynyt. Monissa noissa kertakäyttö- ja muissa lateksihanskoissa on myös niitä puutereita sisäpinnoilla, joka kyllä kulkeutuu niiden puuvillakäsineiden läpi iholle, ja niille puutereillekin voi olla allerginen tai herkistyä käytön myötä.
Työterveyteen ja iholääkärille kannattaa varata aika heti, tuo kannattaa yrittää hoitaa, ennen kuin muuttuu pahemmaksi. Pahimpana on se uhka, että oireita alkaa ilmestyä myös muualle kehoon, ei vain niihin käsiin.
Itse olen kortisonivoiteiden lisäksi tai sijaan - ja niitähän ei saa suoraan rikkihaavaiselle oikein laittaakaan - käyttänyt myös apteekin sinkkisalvaa, jossa on valkovaseliinia ja sinkkipastaa, joka auttaa ihonaarmuissa. Kuivuuteen olen heti pesun jälkeen käyttänyt myös Ceralan Plussaa ja sen lisäksi apteekin valkovaseliinia.
Mitään klöverin vaseliineja ei kannata kaupasta kantaa, ne jo haisevatkin bensiinille.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuitenkaan saako peruslääkäriltä mitään hyvää, sinuna kääntyisin varmaan suoraan yksityisen puoleen. Sieltä saat apua vaikka jo tänään.
Tämä on se syy miksi en ikinä äänestä Niinistöä tai muita Kokoomuksen jäseniä. Ei ole mitään järkeä maksaa veroja, jos ei niille saa kunnon vastiketta vaan joutuu maksamaan palvelunsa toiseen kertaan. SOTE uudistus tullee vain pahentamaan tilannetta.
Jos se onkin syyhy, lääkärit ei tule sitä huomaamaan.
Kiitos kaikille vastauksista. En ole ennen edes ajatellut, että tämä voisi olla mitään allergiaa tai työterveysongelma. Pitää varmaan soittaa työterveyteen. Olen vaan ajatellut, että tämä nyt vaan on tämmöistä. Olen siis töissä keittiöllä ja siellä saa lotrata koko ajan ja pesuaineet on voimakkaita. Nyt viikonloppuna käteni ovat olleet vähän paremmat. Nyt ne on "normaalin" talvikuivat ja haavat on parantuneet. Työ selvästi pahentaa tätä.
ap.
Joudut vaihtaa työtä, ei taida iho kestää nykyistä hommaa
Tämä talvi on pahinta aikaa. Kesällä iho ei kuivu niin pahasti. Olen miettinyt alan vaihtoa muistakin syistä, mutta en tiedä, osaanko tehdä mitään muuta.
ap.
Menepä lääkäriin. Tuohan on jo työterveysongelma. Tarvitset nyt lääkevoiteet.