Aloitin uuden työn ja työvuorolistassa ei ole ikinä lopetusaikaa, tarpeen mukaan ollaan :o Voiko olla näin?
Kyseessä siis ravintola, jossa aloitin juuri työt. Nollasopimus, mutta ei kai silti voi mennä näin.. Eli töitä on ensinnäkin tosi paljon koko ajan ja lähinnä pelkkiä yhden päivän vapaita. Vuorojen alkamisaika on listassa, mutta lopetusaikoja ei ole merkitty. Kuulemma asiakkaiden mukaan ollaan töissä. Kyseessä siis paikka, jossa lähinnä tapahtumia ja juhlia.
Kyselin kyllä haastattelussa kaiken mitä keksin, mutta tämä tuli kyllä yllätyksenä eikä tällaisesta ollut puhetta, eihän näin voi olla! Haastattelussa työnantaja vain sanoi, että töitä on oltava valmis tekemään. Ja olenkin, mut tämä on jo hullua.. Vuoro voi loppua aikaisintaan esim. klo 20, mutta jos voi myös jatkua 01:30 asti, ikinä ei voi tietää. Lisäksi tulee tosi pitkiä päiviä, kun venyvät. Jopa kellon ympäri.
Edellisenä päivänä esimies kertoo aina seuraavan päivän alustavan ohjelman ja mihin asti noin pitää olla vähintään. Listassa on joidenkin päivien kohdalla sulkeissa lopetusaika, mutta silloinkin pitää olla valmis olemaan jopa 4h pitempään! Kuulemma pääsääntöisesti vuorot venyvät enemmän tai vähemmän. Ja monesti pitää myös tulla aiemmin töihin.
Kysyin asiasta työnantajalta ja ei tuntunut edes ymmärtävän mikä ongelmani on. Naureskeli vain että "no ainakin on tunteja".
Siis miten tässä suunnittelen elämääni yhtään mitenkään? Ja yksi päivä siellä täällä vapaata, yhtä tyhjän kanssa, kyllä lepoakin pitää saada. Kun kyseessä vielä fyysisesti tosi raskas työ. Ja jos aina venyy niin se tarkoittaa 12-14h päiviä.. ja sopimus on ainakin puoleksi vuodeksi. Oon kuollut ennen kuin se loppuu.
Onko kenelläkään ollut tällaista?
Kommentit (6)
Juhuu. No ei käy kateeksi mutta jos olet perheetön, niin kai tuo aikansa toimii.
Katso alan TES:stä, mitä vaatimuksia työvuorolistalle asetetaan:
http://netpaper.lonnberg.fi/pam/tes-fi/marava/#p=20 sivu 11.
Vierailija kirjoitti:
1. PAM
2. Työpaikan luottamusmies
3. AVI:n työsuojeluviranomainen.
4. Työaikalaki Finlexistä.
Kerro vielä, että voidaan työpaikalle tullessa ilmoittaa, että ei nyt sitten tänään ole töitä ollenkaan.
Toivottavasti sinä et ainakaan vielä laittanut nimeäsi työsopimukseen. Jos laitoit, niin koeaikana voit purkaa työsopimuksen, jos olet "aivan kuollut" tai muuten työvuorot osoittautuvat asiattomiksi.
Lepoaikaa on oltava vähintään 12 tuntia vuorokaudessa, ja joka 7. viikonloppu kokonaan vapaat noin yleisesti.
Mulla oli työvuorot miten sattuu.Olin eläintenhoitaja.Aamulla menin 6.30 ja lähdin pois,kun työt oli tehty.Iltapäivällä menin uudestaan kello 15.00 ja taas lähdin,kun työt oli tehty.Koskaan ei tiennyt etukäteen minkälainen tai kuinka pitkä työpäivä tuli.Joskus piti vielä illalla kello 23.00 käydä katsomassa tilanteen mukaan.Ei se ollut minulle mikään ongelma.Oli kiva työnantaja ja hän arvosti minun työtäni.
Ei ole ollenkaan poikkeuksellista tuollainen touhu rafla-alalla, sääntö pikemminkin. TES:lle haistatetaan pitkät ja työntekijät sopeutuu, koska raha ja epäkohdista valittajilla vähenee tunnit ihan minimiin. Tai sitten savustetaan ulos. Sitä se on, perseestä mutta totta.
Jos rahaa tarviit niin kipeästi ettet voi kieltäytyä, tee sillain että kk tai pari teet niin paljon kuin pystyt, käärit rahat, etsi uusi työ ja sitten irtisanoudut. Ei se nollasoppari sua myöskään velvoita.
1. PAM
2. Työpaikan luottamusmies