Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajaäiti-kortin käyttäminen ärsyttää. Eihän suurin osa heistä edes ole yksinhuoltajia!

Vierailija
19.01.2018 |

Yksinhuoltajaäiti on tunteisiin vetoava termi, jota käytetään väärin, kun halutaan herättää myötätuntoa ja mielikuvia rankkuudesta ja köyhyydestä. Tosiasiassa yksinhuoltajuus ja harvinaista ja suurin osa "yksinhuoltajista" on oikeasti yhteishuoltajia, eli lapsilla on toinenkin huoltaja, vaikka vanhemmat asuvatkin erillään.

Lisäksi yksinhuoltajuus ei automaattisesti tarkoita vähävaraisuutta. Yleensä kodin ainoan aikuisen rooli on taloudellisesti tiukka, mutta ei välttämättä ollenkaan mahdoton. Moni "yksinhuoltaja" (samoin kuin oikea yksinhuoltaja) pärjää kuitenkin ihan hyvin.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten "yksihuoltajuudessa" ärsyttää juuri mahdollisuus käyttää tukia väärin. Olen itse vuoroviikkovanhempi, käyn töissä, en saa elareita, asumistukea saan hieman, lapsilisät puolitetaan lasten isän kanssa. Nettotuloistani 85% tulee omasta palkastani.

Olen laskenut, että halutessani voisin elellä myös valtion ja exäni piikkiin ja tienata lähes saman verran. Jos saisin työttömyyskorvausta, täydet elarit, täyden asumistuen ja lapsilisät itselleni, niin aika hyvinhän sillä pärjäilisi!

Jos kerran työttömälle yh:lle on tuollaiset tuet, niin miten hän käyttää niitä väärin? Vaikka sinä pystyisit ja ajattelet käyttää niitä väärin , se ei tarkoita etteikö olisi ihmisiä jotka ovat oikeasti oikeutettu niihin. Käyttäisitkö vammaistukia väärin? Tulisiko sellainen edes mieleesi? Ei varmaan, mutta sitten on ihmisryhmä jota pidetään alempi arvoisena ja heidän määritelmän mukaan saatuja tukia kuka tahansa voi käyttää väärin ja hyvällä omallatunnolla. Sitten sen perusteella vielä haukutaan se ryhmä.

Vierailija
42/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pilkkimies kirjoitti:

Aivan sama, koska en ole yksinhuoltajien kanssa tekemisissä, enkä aio olla jatkossakaan.

EN oo ikinä naista saanu. Enkä saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös tätä keskustelua. Olen yksinhuoltaja ainostaan lomakkeista. Esim.pankissa ja passiasioissa, kouluasioissa yms. En identifioi itseäni sen kautta. Noista lomakkeista hän se sana on tullut ja sitä käytetään enemmän negatiivisessa merkityksessä kuin positiivisessa. Yhteishuoltajat hakevat lasten passit yms.yhdessä vaikka erikseen asuvatkin.

Se että joku käyttää yh-termiä kohdallaan väärinperustein ei pitäisi olla yksinhuoltajien ongelma. Vähän sama kuin miesvaras varastaa, niin kaikki miehet tuomitaan vaikkei he varkaita olekaan.

Miten identifioit itsesi? Ilmeisesti kuitenkin olet virallisesti yksinhuoltaja.

ap

Enemmän ammatin ja sukupuolen mukaan. Jopa harrastuskin menee edelle. Joskus jos halutaan molempien vanhempien tekevän jotain, esim.lapsen harrastuksessa, sanon olevani yh. Ja noissa pankki yms.papereissa. Se määrittelee mahdollisuuksia ei identiteettiä. Esim. En saa passipaperiin toisen vanhemman nimeä, koska sitä ei ole. Silloin yh termi on tarpeen.

Hei, olen ktm nainen, joka harrastaa fitnesiä ja olen yh. Harrastan myös yksinhuoltajuuden puolustamisa aihe vapaalla. Lähdetäänkö treffeille? T. yh

No meillä on etujärjestö. Tavataan siellä tai sitä kautta.

Vierailija
44/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsillamme on vanhemmat joilla yhteishuoltajuus.

Kyllä, olen yh, sillä lapsia isä ottaa luokseen max kerran kuussa ja asuu kaukana.

Arjessa mukana0tuntia vuodessa.

Ottaa luokseen, mutta mukana 0 tuntia vuodessa? Eikö se aika ihan arkea ole vaikka päivät olisi sunnuntaita.

Vierailija
45/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä sanaa ei pitäisi käyttää kuin silloin kun leskien kohdalla tai niiden joilla kenties lapsen isä ei ole tiedossa.

Mun isä oli oikein hyvin tiedossa.. nähtiin 1x vuodessa, mun synttäreillä. Muuten ei nähty. Helsingin sosiaalitoimi maksoi elarit (nykyään KELA hoitaa tämän homman), kun isä ei viittinyt.. menivät sit perintään. Että millä asteikolla mun äitini EI ollut totaali yksinhuoltaja? Ja vaikka tämä tarina on 70-luvulta, se ei valitettavasti ole historiaa vaan ihan elävää elämää monessakin perheessä vielä nykyäänkin. Just sain työn takia ilmoituksen palkkisesta, että yhdellä henkilöllä lähtee perintään maksamattomat elatusmaksut. Ko. mies on tällä hetkellä kolmen viikon lomalla Havajilla. Ja mistä tiedän matkakohteen? Kun kovaan ääneen siitä kertoili ennen joulua kahvihuoneessa, että "kohta pääsee lämpimään".

Vierailija
46/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltaja perheitä näkyy olevan 20% kaikista perheistä.

Vierailija
47/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten "yksihuoltajuudessa" ärsyttää juuri mahdollisuus käyttää tukia väärin. Olen itse vuoroviikkovanhempi, käyn töissä, en saa elareita, asumistukea saan hieman, lapsilisät puolitetaan lasten isän kanssa. Nettotuloistani 85% tulee omasta palkastani.

Olen laskenut, että halutessani voisin elellä myös valtion ja exäni piikkiin ja tienata lähes saman verran. Jos saisin työttömyyskorvausta, täydet elarit, täyden asumistuen ja lapsilisät itselleni, niin aika hyvinhän sillä pärjäilisi!

Jos kerran työttömälle yh:lle on tuollaiset tuet, niin miten hän käyttää niitä väärin? Vaikka sinä pystyisit ja ajattelet käyttää niitä väärin , se ei tarkoita etteikö olisi ihmisiä jotka ovat oikeasti oikeutettu niihin. Käyttäisitkö vammaistukia väärin? Tulisiko sellainen edes mieleesi? Ei varmaan, mutta sitten on ihmisryhmä jota pidetään alempi arvoisena ja heidän määritelmän mukaan saatuja tukia kuka tahansa voi käyttää väärin ja hyvällä omallatunnolla. Sitten sen perusteella vielä haukutaan se ryhmä.

Pointti on siinä että valtio mahdollistaa elelyn muiden piikkiin. En tuomitse työttömiä ryhmänä, olen itsekin elämässäni ollut työtön. Yksittäisiä työttömiä voin kyllä ihan rehdisti tuomita laiskottelusta (koska heitäkin on).

Vierailija
48/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltaja perheitä näkyy olevan 20% kaikista perheistä.

Se on tilastollinen vääristymä, koska yksinhuoltaja-termiä käytetään tilastoissa siitä vanhemmasta, jonka luona lapset ovat kirjoilla (eli missä on heidän osoitteensa väestörekisterissä). Lapsen tosiasiallisista asumisjärjestelyistä tai yhteishuoltajuudesta se ei kerro mitään.

Vierailija
49/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin kateellista kansaa etten kestä!!! Jos lapsella on kotonaan isä ja äiti, se on korvaamatonta.

Vaikka äiti tekisikin kaiken ja isä ei juuri mitään, niin se isä silti on siellä, sen äidin tukena henkisesti, on joku jolle puhua ja joku jonka kanssa miettiä/suunnitella lapseen liittyviä asioita. Jos äiti kaatuu ja loukkaa itsensä, ei tarvitse palkata kotiapua tai pahimmassa tapauksessa lähteä lastenkotiin kunnes äiti paranee.

Syitä on lukuisia sille miksi nämä perheet voisivat tajuta sen, kuinka hyvässä asemassa he ovat. Vaan silti se niiiin kaivertaa kun se yh, jonka lapsi näkee isäänsä joka toinen viikonloppu, saa tukia enemmän. Huhhuh. Ainako pitää tapella, kenellä menee huonoiten???

Vierailija
50/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku käyttää yh-korttia väärin perustein, niin miten se on yksinhuoltajien vika?

Vierailija
51/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin kateellista kansaa etten kestä!!! Jos lapsella on kotonaan isä ja äiti, se on korvaamatonta.

Vaikka äiti tekisikin kaiken ja isä ei juuri mitään, niin se isä silti on siellä, sen äidin tukena henkisesti, on joku jolle puhua ja joku jonka kanssa miettiä/suunnitella lapseen liittyviä asioita. Jos äiti kaatuu ja loukkaa itsensä, ei tarvitse palkata kotiapua tai pahimmassa tapauksessa lähteä lastenkotiin kunnes äiti paranee.

Syitä on lukuisia sille miksi nämä perheet voisivat tajuta sen, kuinka hyvässä asemassa he ovat. Vaan silti se niiiin kaivertaa kun se yh, jonka lapsi näkee isäänsä joka toinen viikonloppu, saa tukia enemmän. Huhhuh. Ainako pitää tapella, kenellä menee huonoiten???

Yh-korttia käytettään juuri tämän kaltaisissa tilanteissa, kuinka on niiin paljon vaikeampaa ihan kaikki kun on yh. 

Vierailija
52/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aplodeja! Nyt päästiin asian ytimeen. Yksinhuoltajalla menee aina huonommin, kuin ydinperheen vanhemmilla.

Vierailija
53/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äiti kaatuu ja loukkaa itsensä, ei tarvitse palkata kotiapua tai pahimmassa tapauksessa lähteä lastenkotiin kunnes äiti paranee.

Miksi lapsi pitäisi laittaa hoitoon lastenkotiin, jos hänellä on kerran isä?

Vierailija
54/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuuu

Vierailija
55/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tähän liittyen ehkä hauskimpia juttuja ovat olleet jotkut seuranhakuilmoitukset:

"Hei sinä yh TAI nainen..." 😂😂😂

Vierailija
56/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteishuoltajuus ei tarkoita, että vanhemmus käytännössä jaetaisiin tasan. Tuolla on tavaton määrä yhteishuollossa olevia lapsia, joiden toinen vanhempi hoitaa käytännössä kaiken yksin.

On meilläkin yhteishuoltajuus. Tosin toisella ei ole valtuuksia (ei tosin haluakaan) päättää mistään oleellisesta. Toinen ei myöskään osallistu millään tavoin yhtään mihinkään. Harrastuksetkin täytyy päättää sen mukaan ettei vain satu sille ajalle kun on isällään. Saati se kauhistus jos sairastuu ennen sinne menoa!! Taikka se että lapsi joutuu käymään psykologilla sen takia kun isä on mitä on. Mutta yhteishuoltajuus on kyllä virallisesti. Koska tahansa vaihtaisin tämän totaaliyksinhuoltajuuteen! Siis näistä lähtökohdista.

Vierailija
57/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellista tai ei, mutta ai että multa palaa hermo heti kun joku yh ottaa esille tän "mutta aattele jos olisit yksin".

Siis esim. valitan että koko perhe on ollut oksennustaudissa ja siihen heti joku kärkäs yh sanoo ensimmäisenä "aattele jos olisit yksin". V**tu se mieshän tekeekin siitä oksennuksesta, ripulista, uhmasta, hampaidentulosta jne. helppoa ja ihanaa!

Vierailija
58/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen totaaliyksinhuoltaja (isä ei ollenkaan halua olla tekemisissä) ja häpeän kertoa asiasta, joten mielummin jätän kertomatta.

Vierailija
59/60 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miejen ex jankkaa joka paikassa olevansa yksinhuoltaja, vaikka lapsi vuoroviikkosysteemillä, yhteishuoltajuus, sekä myös hänellä uusi avopuoliso jonka kanssa yhteinen lapsi.

Mutta häntä pitää kovasti ymmärtää kun on köyhä yyhoo.

Vierailija
60/60 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jokaisen kehuskeltava sillä millä voi. Olkoon sitten vaikka elämisen hankaluus.

Itse jätän täysin huomiotta nämä "ajattele jos olisit yksin"-tyypit. Esikoisen kanssa olinkin 8 vuotta yksin mutta enpä viitsi näille kertoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi