Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ette voi maksattaa häitänne vieraillanne

Vierailija
19.01.2018 |

Mistä ihmeestä monille hääpareille on nykyään tullut sellainen käsitys, että olisi jotenkin ok jyvittää häiden kustannukset vieraiden maksettaviksi tyyliin "Häät maksavat 150e / vieras, odotamme siis vähintään 150 e arvoista lahjaa"?

Ei missään muissakaan juhlissa juhlien järjestäjä odota muiden maksavan kemujaan. Hääpari päättää itse kuinka hulppeat häät haluaa järjestää, ja vastaa myös kustannuksista itse. Vieraat tuovat sitten mitä tuovat. Yleensä jo häihin osallistuminen sinällään on vieraille kustannus: pitää ehkä matkustaa ja hankkia vaatetta yms.

On törkeyden huippu järjestää juhlat ja odottaa vieraiden sitten maksavan ne puolestaan!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen muutaman parin joilla on tuo ajatus, että vieraat maksavat häät. Muuten ihan suht järkeviä ihmisiä. Heillä on siis juuri tuo väärä käsitys, että tällainen kuuluisi jotenkin yleisesti tapakulttuuriin.

Käsityksiä ja oletuksia voi olla, mutta kirjoittaako joku kutsuun tai ilmoittaa jossain facessa tms, että minkä arvoisia lahjoja toivovat? Vai käykö se ilmi niin, että lahjalistalta löytyy vain kalliita design-tuotteita?

No näissä mun tapauksissa ovat ilmoittaneet asian sanallisesti kaikille joille vain ovat kyenneet. Kutsussa sitä ei sentään ole lukenut ja ainoa häälahjatoivekin on ollut raha.

Vierailija
22/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon luopunut häissä käynnistä tuon olotuksen vuoksi.

Vain ihan lähimpien häihin menen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin ihan uhallani hääparin tilille lahjaksi 20 € ja söisin itseni ähkyyn juhlissa, jos kutsussa vaadittaisiin jotain tiettyä summaa lahjaksi.

Muuten rahalahja on mielestäni järkevä vaihtoehto etenkin, jos ei ole tarvetta uusille kattiloille, astiastoille ymv. Sitä summaa ei hääpari sanele, vaan sen päättää vieras.

Vierailija
24/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on vähän niin kuin tapana että lahja vastaa häiden kustannuksia, mutta ongelmana tässä on tietysti se että vieras ei yleensä tiedä minkälaiset häät on luvassa ja mitä ne maksavat. Joten aika reilua ilmoittaa että millä tasolla liikutaan ja vieras voi sitten arvioida että kiinnostaako osallistua.

Omat häät makoi aikoinaan noin 10.000mk ja vieraita oli noin 100, eli kustannus oli vajaa 20€/vieras. Eikä ne nyt ihan minibudetilla olleet, kun olivat kuitenkin vuokratussa ravintolassa keskustassa ja siellä oli aktiivisesti ravintoloissa keikkaileva bändi esiintymässä. Juomien tarjoilu tosin rajoittui ruokailun ajalle ja piikki meni sen jälkeen kiinni, sillä ne tulee ravintolassa melko kalliiksi, mutta vierailla oli tämä tiedossa ja omia piilopulloja mukana :)

Ei, se ei ole kyllä mitenkään tapana, että lahjan kuuluu vastata häiden kustannuksia. Häiden kustannukset ovat hääparin oma valinta, ei vieraan. Ei ole kohtuullista odottaa esim. monen sadan euron arvoista lahjaa siksi että halusi itse järjestää hulppeat bileet. Tällainen ei tosiaan kuulu millään tavalla tapakulttuuriin, vasta ehkä viimeisen parin vuosikymmenen aikana hääparit ovat tällaisen jutun ihan itse keksineet.

On kuulunut tapakulttuuriin jo kauan. Jo 80-luvulla tämän tiesi, kun menin ekaa kertaa häävieraaksi.

80 -luvulla ei pidetty vielä mitään ökyhäitä, päinvastoin. Mekin mentiin 1984 naimisiin maistraatissa, kahden todistajan läsnä ollessa.

Vihkiminen kesti n. 3 minuuttia ja sitten vietiin todistajat ravintolaan syömään ja tarjottiin heille ilta. Vanhemmille ei oltu kerrottu että mennään eikä muille. Hyvin oli vaatimatonta. Lahjoja ei pyydetty eikä saatu. Tavallinen perjantai-iltapäivä, saatiin töistä palkallinen vapaapäivä.

Vierailija
25/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monissa häissä olen ollut, eikä kertaakaan ole vastaan tullut paria joka olettaa että hääväki maksaa häät.

Moni on lahjojen sijaan että halutessaan saa osallustua häämatkaan, joka mun mielestä taas on ihan ok. Jokaisella kun tuntuu tuota turhaa rojua olevan muutenkin. Ja säästyypähän itse kaupoissa juoksemiselta ja pähkäilyltä.

En mä muista tiedä, mut et jos häihin omasta HALUSTANI osallustun, niin mielelläni lahjan annan. En käy missään edes vieraisilla ellei ole tuliaista mukana. En edes kahvilla ystävän luona.. vien vähintäänkin jotain kahvipöytään.

Hitto soikoon. Jos toisten häät kiristää niin paljon, niin älkää missään nimessä osallistuko niihin!! Ei sinne pidä mennä naama nutturalla toisten päivää pilaamaan!! Simple as that!!

Vierailija
26/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on vähän niin kuin tapana että lahja vastaa häiden kustannuksia, mutta ongelmana tässä on tietysti se että vieras ei yleensä tiedä minkälaiset häät on luvassa ja mitä ne maksavat. Joten aika reilua ilmoittaa että millä tasolla liikutaan ja vieras voi sitten arvioida että kiinnostaako osallistua.

Omat häät makoi aikoinaan noin 10.000mk ja vieraita oli noin 100, eli kustannus oli vajaa 20€/vieras. Eikä ne nyt ihan minibudetilla olleet, kun olivat kuitenkin vuokratussa ravintolassa keskustassa ja siellä oli aktiivisesti ravintoloissa keikkaileva bändi esiintymässä. Juomien tarjoilu tosin rajoittui ruokailun ajalle ja piikki meni sen jälkeen kiinni, sillä ne tulee ravintolassa melko kalliiksi, mutta vierailla oli tämä tiedossa ja omia piilopulloja mukana :)

Ei, se ei ole kyllä mitenkään tapana, että lahjan kuuluu vastata häiden kustannuksia. Häiden kustannukset ovat hääparin oma valinta, ei vieraan. Ei ole kohtuullista odottaa esim. monen sadan euron arvoista lahjaa siksi että halusi itse järjestää hulppeat bileet. Tällainen ei tosiaan kuulu millään tavalla tapakulttuuriin, vasta ehkä viimeisen parin vuosikymmenen aikana hääparit ovat tällaisen jutun ihan itse keksineet.

On kuulunut tapakulttuuriin jo kauan. Jo 80-luvulla tämän tiesi, kun menin ekaa kertaa häävieraaksi.

Menimme naimisiin 90-luvun loppupuolella. Ei kuulunut meidän eikä ystävien tapakulttuuriin, joita meni samoihin aikoihin naimisiin useampikin pari. Tämä siis Helsingissä. 

Vierailija
27/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä olisi kans ollut sitten joku 100-150/ vieras, tosin tämä vain aikuisilta, kuuluuko laskuttaa lapsiakin?

Jaetaanko summa vain vieraiden kesken vai lisäänkö laskelmiin minut ja mieheni ja lapsemmekin?

Mutta tosiaan, maksettiin aivan itse häämme, häämatkakassaan saatiin rahaa sen verran että tehtiin vielä myöhemmin kaupunkiloma miehen ja lapsen kanssa.

Vierailija
28/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häät maksoi noin 500 euroa per häävieras. Ei odotettu lahjoja. Ja tuohon sisältyi siis yöpymiset ja syömiset. Tosin vieraita oli vain kuusi.

Vierailija
29/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 -luvulla ei pidetty vielä mitään ökyhäitä, päinvastoin. Mekin mentiin 1984 naimisiin maistraatissa, kahden todistajan läsnä ollessa.

Vihkiminen kesti n. 3 minuuttia ja sitten vietiin todistajat ravintolaan syömään ja tarjottiin heille ilta. Vanhemmille ei oltu kerrottu että mennään eikä muille. Hyvin oli vaatimatonta. Lahjoja ei pyydetty eikä saatu. Tavallinen perjantai-iltapäivä, saatiin töistä palkallinen vapaapäivä.

Jep. Eikä käsittääkseni kirkkohäiden järjestäminenkään tarkoittanut automaattisesti suuria hääjuhlia. Omat vanhemmat menivät naimisiin 70-80-luvun vaihteessa. Kirkosta menivät äidin vanhempien kaksioon, jossa oli sukulaisille kahvitilaisuus. Sukulaiset taisivat yhdessä lahjoittaa sellaisen ison kristallisen maljan, jota käytettiin sitten myöhemmin kastemaljana. Sitten illalla ystävien kanssa ravintolaan. Häät järjestettiin sellaisen budjetin mukaan, mihin itsellä oli varaa. Yhteistä elämää ei haluttu aloittaa häitä varten otetulla lainalla. Lainaa otettiin sitten myöhemmin yhteisen talon rakentamista varten.

Vierailija
30/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monissa häissä, joissa yhteen muuttava pari on oikeasti nuori ja lahjalistalla on "vanhanaikaisesti" mukana kodin tarvikkeita. Nuo lahjat tulevat tarpeeseen. Minun lähipiirissäni ei kertakaikkiaan ole tuollaisia uudelleen naimisiin meneviä tai niitä, joilla on jo kaikkea. En välttämättä edes heidän juhliinsa menisi.

Vanhan tavan mukaan häälahjan arvo on sopiva, kun se kattaa suurinpiirtein syömiset. Sen voi arvioida keskimääräisten ravintolahintojen/pitopalveluhintojen mukaan. Jos juhlan järjestäjät haluavat myös tanssiorkesterin kustansaa, niin siitä vaan. Eivät vieraat voi etukäteen tietää minkä arvoinen on tarjottava ruoka, bändin kulut ja muut kulut ja kuinka monen vieraan kesken kulut jaetaan. Riippuu myös vieraan omasta rahatilanteesta minkä verran on varaa kustantaa. Parempi jäädä ökyjuhlista pois, ettei jää vain paha maku suuhun.

Vierailija
31/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, se ei ole "vähän niinkuin tapana", ainakaan sellaisissa piireissä joissa ymmärretään mitään käytöstapojen päälle. Jos kutsun ihmisiä juhliini, en odota että kutsuttava osallistuu juhlien kustannuksiin millään tavalla. 

Vierailija
32/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monissa häissä, joissa yhteen muuttava pari on oikeasti nuori ja lahjalistalla on "vanhanaikaisesti" mukana kodin tarvikkeita. Nuo lahjat tulevat tarpeeseen. Minun lähipiirissäni ei kertakaikkiaan ole tuollaisia uudelleen naimisiin meneviä tai niitä, joilla on jo kaikkea. En välttämättä edes heidän juhliinsa menisi.

Vanhan tavan mukaan häälahjan arvo on sopiva, kun se kattaa suurinpiirtein syömiset. Sen voi arvioida keskimääräisten ravintolahintojen/pitopalveluhintojen mukaan. Jos juhlan järjestäjät haluavat myös tanssiorkesterin kustansaa, niin siitä vaan. Eivät vieraat voi etukäteen tietää minkä arvoinen on tarjottava ruoka, bändin kulut ja muut kulut ja kuinka monen vieraan kesken kulut jaetaan. Riippuu myös vieraan omasta rahatilanteesta minkä verran on varaa kustantaa. Parempi jäädä ökyjuhlista pois, ettei jää vain paha maku suuhun.

Aika moni pariskunta on kuitenkin asunut yhdessä ennen häitä eikä ole nykypäivänä enää kovin tavallista että muutetaan yhteen vasta häiden jälkeen. Mutta ehkä et olekaan ollut häissä 1960-luvun jälkeen, ymmärrän kyllä. Aika kurjalta kuitenkin kuulostaa että menet 18-vuotiaiden häihin antamaan kodinkoneita lahjaksi, mutta et 25-vuotiaiden häihin, koska he ovat jo asuneet yhdessä eivätkä tarvitse kodinkoneita. Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
33/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä jo häihin osallistuminen sinällään on vieraille kustannus: pitää ehkä matkustaa ja hankkia vaatetta yms.

!

Hääkutsun saaminen on kunnianosoitus.

Juuri kustannusten takia kaikkia ei voi kutsua.

Jos osallistuminen tuntuu noin hankalalta, on parempi jäädä pois.

Mitvit???? Mikä kunnianosoitus? Nyt on prinsessa jo psykoosiasteella. 

Vierailija
34/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on vähän niin kuin tapana että lahja vastaa häiden kustannuksia...

Mitähän kettua nyt taas? Missä junttilassa tämä on periaatteena? Jos ei ole rahaa järjestää häitä, niin voi sitten olla järjestämättä isoja kekkereitä.

Vierailija
35/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lahja vastaa häiden kustannuksia niin sitten ne häät tulis suhteuttaa vieras määrään ja muistaa ilmoittaa vieraille tarkka summa paljonko hääparille tulisi antaa. Osa vieraista jää pois niin heidän osuutensa täytyy muistaa periä juhlaan osallistujilta.

Vierailija
36/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taas paikkakunta ja sukukohtaisia eroja?

Meidän suvussa oletetaan että vieras tuo tarjoilun edestä rahaa, mutta yhden häävierailijan kustannus on maksimissaan 20€. Häävieraalla pitäisi olla varaa tuoda 20€ lahja.

Joidenkin kohdalla riittää että saapuu paikalle ja emme vertaile tuotua lahjaa tarjoilun hintaan. Parhaat lahjat ovat olleet 20 tuntia lastenhoitoa, remonttiapua, jne.

Sukuun on naitu lokkeja jotka eivät tuo yleensä mitään mutta heidätkin kutsutaan ja hääpari maksaa kulut omasta pussista.

Vierailija
37/37 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Eikä käsittääkseni kirkkohäiden järjestäminenkään tarkoittanut automaattisesti suuria hääjuhlia. Omat vanhemmat menivät naimisiin 70-80-luvun vaihteessa. Kirkosta menivät äidin vanhempien kaksioon, jossa oli sukulaisille kahvitilaisuus. Sukulaiset taisivat yhdessä lahjoittaa sellaisen ison kristallisen maljan, jota käytettiin sitten myöhemmin kastemaljana. Sitten illalla ystävien kanssa ravintolaan. Häät järjestettiin sellaisen budjetin mukaan, mihin itsellä oli varaa. Yhteistä elämää ei haluttu aloittaa häitä varten otetulla lainalla. Lainaa otettiin sitten myöhemmin yhteisen talon rakentamista varten.

80-luvulla ei edes ollut mitään käsitettä "lahjalista". Jotkut toivat tavaralahjan, jotkut shekin kirjekuoressa, jotkut (tosin harvat) ei mitään. En kyllä edes muista ketkä harvat, koska lahjojen kerjääminen/vaatiminen ei olisi tullut mieleenkään.