Vierailija

Olenko kasvattanut lapseni huonosti, vai käyttäytyykö muidenkin teinit itsekkäästi? Mikään ei tunnu kiinnostavan, saan vastaukseksi lähes kaikkeen jotain, suoraan sanottuna vittilua tai ylimielistä tuhinaa. Paiskoo ovia kun kehoitan vaikka siivoamaan huoneensa. Maa kaatuu jos ei saa kaikkea haluamaansa läpi, itkee, raivoaa ja rähjää. Leppyy onneksi nopeasti. Tuntuu siltä, ettei osaa ajatella ketään muuta kuin itseään. Esimerkkinä, teen paljon yövuoroja ja ollaan sovittu, että lapset ennen kouluun lähtöä kuuntelevat musiikkia tai videoita kuulokkeet päässä, ei niin että puhelimen möly herättää koko talon. Muisti tämän yhden aamun, tänään taas metelöi minut hereille ja lähti ovet paukkuen kouluun kun asiasta huomautin. Ja kyseessä on 13v tyttö.

• ylös 4
  • alas 0

Kommentit (8)

Vierailija

Osaatko itse ajatella muita kuin itseäs? Omasta murrosiästä on jo parikymmentä vuotta, mutta muistan kuinka rankkaa se oli, kiusaamisen, paineiden, hormoonien, riittämättömyyden ja valtavan väsymyksen takia. Joka viikko oli migreeni, joka paikassa vaan länkytettiin, välitunneilla, kotona, ja jos olisi some ollut, niin varmaan sieltäkin olisisi sitten tullut myös pään rääpimistä.

Voisitko ehkä jollain toisella tyylillä muistuttaa siitä huoneen siivoamisesta, niin ettei se saisi toista tuntemaan itseään huonoksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tyypillistä teinimeininkiä. Sun pitää vaan sinnitellä. Kyllä ne siitä aikuisiksi vähitellen kasvaa.

Vierailija

Ei, useimmilla se jatkuu koko iän. Tyttäreltä meluvehkeet veks ja oven tilalle huopa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Osaatko itse ajatella muita kuin itseäs? Omasta murrosiästä on jo parikymmentä vuotta, mutta muistan kuinka rankkaa se oli, kiusaamisen, paineiden, hormoonien, riittämättömyyden ja valtavan väsymyksen takia. Joka viikko oli migreeni, joka paikassa vaan länkytettiin, välitunneilla, kotona, ja jos olisi some ollut, niin varmaan sieltäkin olisisi sitten tullut myös pään rääpimistä.

Voisitko ehkä jollain toisella tyylillä muistuttaa siitä huoneen siivoamisesta, niin ettei se saisi toista tuntemaan itseään huonoksi?

Noh, ensinnäkään minun tytärtäni ei kiusata, eikä hän tunne itseään huonoksi, eikä kukaan länkytä. Täällä nyt vaan sattuu asumaan muitakin perheenjäseniä, jotka täytyy huomioida. Meillä on säännöt, joita kaikki lapset noudattaa, hyvällä tai huonolla. Niihin sääntöihin kuuluu mm tämä huoneen siivous ja omien pyykkien vienti kodinhoitohuoneeseen. Ap

Vierailija

On se äidillekin raskasta kun "normaali" lapsi muuttuu äksyksi teiniksi.

Mutta ei teini-ikä ole mikään syy käyttäytyä huonosti jatkuvasti. Kotona on kuitenkin säännöt joita noudatetaan halusi tai ei. Esim. meillä pitää hoitaa kouluhommat ja oma huone pitää olla siisti tai ei tipu kk-rahaa.

Meidän koti ei ole kaatopaikka missä eletään kuin siat pellossa. Omassa kodissaan saa sitten aikuisena elää niinkuin itse haluaa. Enkä pyöritä mitään täysihoitolaa 24/7. Meillä ei saa myöskään kiroilla.

Onhan se arki välillä sellaista vääntämistä ja draamaa että tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin. Teinit ovat usein itsekkäitä ja joskus tuntuu että empatiakin on kateissa. Ja omasta mielestään ovat tietenkin kuolemattomia ja kaikkitietäviä. Äiti on se ankeuttaja ja nipo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On se äidillekin raskasta kun "normaali" lapsi muuttuu äksyksi teiniksi.

Mutta ei teini-ikä ole mikään syy käyttäytyä huonosti jatkuvasti. Kotona on kuitenkin säännöt joita noudatetaan halusi tai ei. Esim. meillä pitää hoitaa kouluhommat ja oma huone pitää olla siisti tai ei tipu kk-rahaa.

Meidän koti ei ole kaatopaikka missä eletään kuin siat pellossa. Omassa kodissaan saa sitten aikuisena elää niinkuin itse haluaa. Enkä pyöritä mitään täysihoitolaa 24/7. Meillä ei saa myöskään kiroilla.

Onhan se arki välillä sellaista vääntämistä ja draamaa että tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin. Teinit ovat usein itsekkäitä ja joskus tuntuu että empatiakin on kateissa. Ja omasta mielestään ovat tietenkin kuolemattomia ja kaikkitietäviä. Äiti on se ankeuttaja ja nipo.

Ai että miten tutulta kuulostaa. Juuri tuo empatian puute mua ihmetyttää välillä. Ei ollut ennen tuollainen. Kai se palaa normaaliksi jossain vaiheessa. Ja meillä lapsille kuuluu myös tietyt kotihommat ja sen oman huoneen pitäminen siistinä. En ehdi enkä jaksa siivota teinin jälkiä, enkä myöskään halua, että hukutaan pskaan täällä. T: ap, myös ankeuttaja ja nipo

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.