Uusäippä

Miten jaatte raha-asiat?

Meillä molemmilla edellisestä liitosta 2 lasta.
Minun laoset asuvat meillä koko ajan. Joka toinen viikonloppu isällään.
Mieheni lapset viikko viikko.

Minä saan lapsistani lapsilisät ja elatuksen.
mieheni maksaa lapsistaan elatuksen + vakuutukset. Harrastukset exänxä kanssa maksavat puoliksi. Samoin mieheni on osallistunut lasten syntymäpäiväkustannuksiin vaikka exä järjestäisi ne.

Meill on yhteinen tili jonne siirrämme kerran kuussa aika tarkalleen saman summan rahaa.
Tästä maksamme asumisen kulut sekä ruuan ja muut kulut jotka kohdistuu asuntoon ja elämiseen.
Meillä on myös yhteinen säästötili jonne säästämme matkarahaa+ yllättäviä kuluja varten.
Molemmilla on myös omat tilit.

En tiedä mitä mieheni tienaa. Mieheni tietää minun tuloni. Sen tiedän että minun palkkani on varmaankin 1500-2000 € pienempi kuin mieheni.

Kysymys?
Miten teillä muilla uusperheillä rahat hoidellaan?

Mieheni kokee olevansa maksumiehenä meidän taloudessa. Mielestäni näin ei ole. Ostan lapsilleni kaikki vaatteet, harrastukset ym. Kun mieheni lapset eivät ole meillä niin ostan "omilla rahoillani" ruokaa meille kaikille niin että mieheni ei nöin kokoisi.

Mitä ajattelette minusta? Onko mieheni tunne oikea?

• ylös 9
  • alas 0

Kommentit (15)

Vierailija

Kuka maksaa auton kulut? Onko miehelläsi vanhaa velkaa esim. opintolainasta tms? Mahdotonta sanoa yhtään mitään noilla lähtötiedoilla. Pääsääntö uusperheen toimivuudelle (kuten minkä tahansa muunkin perheen toimivuudelle) on se, että kaikilla on suurin piirtein sama elintaso.

Uusäippä

Miehelläni ei ole velkoja. Ei minullakaan. Molemmilla omat autot ja maksamme automma korjaukset ja bensat ym itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sitten varmaan parempi, että mies muuttaa omilleen, jottei tunne oloaan maksumieheksi. Ai mutta hups! Sitten hän joutuu oikeasti maksaan kaiken itse.

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Miksi miehesi olisi "maksumies", jos kerran yhteiselle tilille maksatte suunnilleen samat summat?

Meillä mies tienaa kaksi kertaa sen mitä minä, ja maksaa vapaaehtoisesti enemmän kuluista, vaikka hänen lapsi on meillä vähemmän kuin omani.

Omasta saan aika hyvän elatusmaksun, joten oman lapsen harrastukset ja vaatteet ym maksan itse.

Mutta jos olemme vaikka ravintolassa, mies kuittaa koko porukan laskun pääasiassa. Ei siinä erotella lapsia.

En ymmärrä ihmisiä, joiden on vaikea antaa omistaan perheen hyväksi. Ja samaan elintasoon pääseminen perheen sisällä yleensä vaatii sen, että paremmin tienaava maksaa enemmän. Yleensä se paremmin tienaava joutuu myös käyttämään aikaa enemmän töihin, mikä taas edellyttää toiselta joustoa ja järjestelyjä. Tässä jo tulee tasoitusta.

Mielestäni perheessä ei lasketa joka senttiä.

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Meillä on molemmilla 2 lasta, kaikki on viikko-viikko-systeemillä eli saman verran. Minusta meidän rahan käyttö menee ihan normisti joustavasti ydinperheen tapaan. Elatusmaksuja ei maksella vaan lasten toisten vanhempien kanssa on sovittu, että kaikki kulut (ulkovaatteet, harrastukset, luistimet, sukset) maksetaan puoliksi. Lasten hankinnat pääasiassa maksaa se oma vanhempi, näissäkin joustoja tapahtuu sen mukaan, että ihan hyvin minä voin miehen lapsen kanssa käydä kaksin kaupassa ostamassa toppahousut, jos minulla on paremmin aikaa. 

Meillä on omistusasunto, josta mies maksaa lainanlyhennyksen sekä sähkön, minä vastikkeen, yhden muun yhteisen lainan,  koko perheen harrastusmaksut sekä kotivakuutuksen.  Ruokaostokset maksetaan suurinpiirtein tasan eli tyyliin minä tällä kauppareissulla, sinä seuraavalla. Molemmilla on omat autot, joten kumpikin huolehtii oman auton maksut.

Noihin joka kk meneviin laskuihin miehellä menee öbaut 300€ enempi kuin minulla, hänellä on myös tuon 2000€ parempi palkka. Jos ulkona käydään syömässä, mies tarjoaa lähes aina. 

Vierailija

Pidimme 6 kk kirjaa kaikista päivittäismenoista. Siitä pystyi hyvin tekemään arvion, miten ruokamenot kasvavat, kun perhekoko vaihtelee eri viikkoina ja viikonloppuina. Saimme arvioitua rahallisen kulutuksen. Yhteiselle tilille kumpikin laittaa arvioidun summan oman ja omien lasten kulutuksesta. Muut kuin päivittäismenot kumpikin maksaa omilta tileiltään. Asumiskulut laitetaan puoliksi, koska mun kaksi lastani jakavat yhden makuuhuoneen ja miehen lapset toisen. Asumiskuluihin tarvittava raha on myös yhteisellä tilillä.

Vierailija

Minkä ikäisiä lapset on? Teinipoika syö päivässä sen mitä pikkulapsi viikossa.

Vierailija

Mieheni kokee olevansa maksumiehenä meidän taloudessa.

Siis onko se maksumies vai ei? Ei tuo ole mikään tunne, se on joko faktaa tai höpöä. Asian voi simppelisti tarkastaa metodilla: mitä ostin, kenelle ja mitä se maksoi. Kannattaa varmaan istua alas tarkastelemaan tilannetta kun materiaalia on tarpeeksi (kuitteja).

Uusäippä

Ajattelen näin...

Mieheni ei maksa lasteni kuluja. ei mitään. eikä myöskään minun. Minä ostan omat vaatteeni, kampaamot ym jutut. Samoin mieheni maksaa omat henkilökohtaiset kulunsa sekä lastensa. Minä en osta hänen lapsilleen vaatteita ym. No joo toki pieniä yllätyksiä myös hänen lapsilleen , mutta näin yleisesti... Mieheni ei hemmottele ketään...
Yhteiseltä tililtä maksamme kaikki asumiseen ja ruokaan kohdistuvat kulut . Eli nämä kustannukset menevät puoliksi.

Ajattelen enemmänkin että miestäni taakoittaa taloudellisesti lastensa elatusmaksut+muut kustannukset. Heillä ovat lapset viikko viikko. Mieheni maksaa elatukset. EX saa lapsilisät+ mies maksaa harrastuksista puolet sekä kaikki lasten vakuutukset. Mielestäni tässä tilanteessa mies on maksumiehenä. vai mitä mieltä olette ? Ajattelenko aivan väärin?

Vierailija

En voisi kunnioittaa puolisonani hiuksia halkovaa kitupiikkiä. Ei tuntuisi perheenä elämiseltä jatkuva Excelin pyöritys.

Vierailija

Ero lasten biovanhemmasta ei äkkiseltään ole yleensä se pahin vaihtoehto vaan just uusperhe.

Vierailija

Siis mies on ennemmin exän talouden maksumies.Teillä näyttää jakautuvan aika tasan jos maksatte asumiset ja syömiset yms. puoliksi. Ja toisaalta jos mies tienaa paritonnia enemmän niin...

Vierailija

Minulla on 2 lasta, jotka asuvat aika lailla meillä. Miehellä on 3 lasta, joista yksi on muuttanut omilleen ja 2 käy joka toinen vkl.

Miehen tulot on 2000e parempi kuin minun, nettona siis.

Vuokran maksamme puoliksi.
Molemmat maksavat omat lapsensa (mies antaa aikuiselle opiskelijalle 200 e/kk) ja omat autonsa.
Minä maksan kaikki laskut (mutta en siis miehen autoa ja hänen lastensä puhelimia tms).
Mies maksaa kaiken ruoan.
Mies maksaa, kun käymme ulkona syömässä (yleensä kahdestaan)

Mies ei ole pihi, joten ei ongelmaa.

Vierailija

Minusta mies on korkeintaan maksumies eksänsä suuntaan. Jos maksatte kaiken puoliksi, niin miten hän voi sinuun päin olla maksumies?

Vierailija

Minun nähdäkseni mies ei ole maksumies, jos kaikki on noin kuin kuvasit.

Mutta jos hän noin kokee, voisitte koota kuitit yhteisistä menoista vaikkapa parin kuukauden ajalta. Jotta nähdään kuka oikeasti  maksaa mitä.

Ainoa mitä tuossa voisi titrata vielä tarkemmaksi, olisi että sähkö- ja vesimaksut titrattaisiin lasten läsnäolopäivien mukaan... tosin sitten pitäisi jo melkein mitata lasten suihkussakäyntiajatkin, ja aikuisten...

Mutta olen huomannut, että jotkut miehet vaan aina kokee että heidän pershedelmiensä maksaminen kuuluisi oikeastaan jollekin muulle kuin heille itselleen. Eli en yhtään ihmettelisi vaikka sinunkin miehesi olettaisi että sinun pitäisi maksaa hänen lastensa kulut...

Pidä pintasi. Jos et saa miestä ystävällisellä mutta päättäväisellä ohjauksella asiaa tajuamaan niin voit lähteä keskustelemaan lusikoiden jaosta.

Äläkä ikinä vaan uneksikaan  yhteisestä lapsesta tämän miehen kanssa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.