Vierailija

Meidän ekaluokkalaisella pojalla on valtava ruokahalu, enkä tiedä pitäisikö sitä yrittää jotenkin hillitä ja jos pitäisi, niin miten.
Poika syö aamupalalla karjalanpiirakan ja jugurttiin tehdyn smoothien. Koulussa lounas, ymmärtääkseni syö hyvin ja hyvällä ruokahalulla, tykkää koulun ruoasta. Iltapäivällä iltiksessä kevyt välipala, moittii usein että näkkäri ja esim. kiisseli tai hedelmä ei vie nälkää kunnolla. Tämän jälkeen kotiin tullessa kolmen jälkeen onkin usein sudennälkä, huutaa ruokaa ensimmäisenä ja syö ns. välipalan numero 2 tässä vaiheessa: Pari makkaraleipää, banaanin ja viilin. Viiden aikaan on iltaruoka, esim. eilen lasagnea. Söi ihan reilun annoksen, arvioisin että 2 dl, leivän ja vettä. Kun olin saanut pöydän siistittyä, niin poika huutaa, että taas on nälkä, ruokaa. Minä siihen, että juurihan me syötiin! Poika ottaa itse jugurtin kaapista ja syö kaksi rasiaa kirsikkatomaatteja. Illalla käy useamman kerran aukomassa jääkapin ovea, ottaakin usein jotakin karjalanpiirakkaa tms. Ja sitten iltapalalla kahdeksalta taas makkaravoileipä ja hedelmiä.

Yritän epätoivoisesti pitää kiinni säännöllisistä ruoka-ajoista, mutta lapsella tuntuu koko ajan olevan nälkä. Voiko sanoa, että nyt ei syödä, juuri pöydästä noustiin ja seuraava tarjoilu on parin tunnin päästä vai onko tämä ihan kamalaa kontrollointia? Toisaalta mietin pojan painoa (on normaali painon ja ylipainon rajalla) ja hampaita, kun koko ajan syö. Vai pitääkö lapsen antaa syödä silloin kun se haluaa? Itsekään en koko ajan jaksaisi olla leipää voitelemassa...

  • ylös 0
  • alas 12

Kommentit (18)

Vierailija

Aamupala liian pieni ja välipala tuskin tosiaan nälkää pois kauaa pitää. Isompaa ja täyttävämpää aamupalaa ensiksi ja joku parempi välipala kun tulee kotiin. Leivälle leikkeleitä tms proteiinia ja ruoalle raejuustoa vaikka lisänä.

  • ylös 15
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Joo, aamiainen ja toi päivällinen ei ainakaan ole riittävän suuria annoksia. Meillä syödään aamulla, itsellä kolme poikaa, joko puuro + leipä + jugurtti + mehu tai puuro korvataan myslillä. Päivällinen on, jos nyt tuo lasagne otetaan esimerkiksi: teen perhekokoisen lasagnen (siis jos teen laatikosta eli 800g jauhelihaa + 8dl maitoa + 4dl vettä ja juustoraaste ja lasagnelevyt päälle), siitä syö yhden kerran 5 henkeä eli joku 350g-400g/naama + lisukkeet (itse syön sen n. 2dl), omat lapset on paino-pituuskäyrällä -2 ja -4 välillä kaikki. Eli kasvatpa annoskokoa hiukan, toi jatkuva närpiminen ei ole hyväksi hampaille eikä tuolle painolle.

Kuinka paljon liikkuu, eli ehtiikö syömisen lomassa liikkua lainkaan? Minusta tuo tuntuu jatkuvalta syömiseltä, mutta en uskalla neuvoa mitään. Hampaiden takia ainakin voisi yrittää ruokavälejä vähän pidentää, vaikka syöty määrä pysyisi samana. Kyllä 7-vuotiaskin tajuaa, että hampaista kannattaa pitää huolta. Hankala tilanne. 

Vierailija

Aamulla joko munakas/paistettu muna kasviksilla tai kreikkalainen jogurtti marjoilla niin nälkä pysyy loitolla pidempään proteiinin ja rasvan vuoksi.

Vierailija

Minustakin liian pieniä annoksia. Meidän 4v syö ainakin samanverran ja 7v ehdottomasti enemmän. Molemmat hoikkia ja normaalipainosia.

Anna isompia annoksia niin ei ole nälkä heti tunnin päästä. Hampaatkin tykkää!

2dl lasangenea ei todellakaan ole reilu annos ei meillä edes tavallinen

Vierailija

Kasvavilla lapsilla on noita kausia, kun syövät kuin hevoset, anna terveelistä ruokaa ei sokeri höttöä

M44

  • ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Meillä ekaluokkalainen syö aamulla puuron kiisselillä, leipää, maitoa ja viilin. Syö koulussa. Koulun jälkeen ehkä karjalanpiirakan yms. Klo 17.00 päivällinen. Iltapalaksi muroja noin klo. 19.30.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aamulla joko munakas/paistettu muna kasviksilla tai kreikkalainen jogurtti marjoilla niin nälkä pysyy loitolla pidempään proteiinin ja rasvan vuoksi.

Hyvä sydämmelle. :-)

Vierailija

En nyt sano, että 7-vuotiaan pitäisi tankata proteiinia, mutta onhan nuo ruuat melko ravintoköyhää ja proteiiniköyhää hiilarimössöä.

  • ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Miksi hän juo ruoalla vettä?
Lasta pidetään nälässä. Lasun paikka. Odotappa, kun kertoo terkalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla joko munakas/paistettu muna kasviksilla tai kreikkalainen jogurtti marjoilla niin nälkä pysyy loitolla pidempään proteiinin ja rasvan vuoksi.

Hyvä sydämmelle. :-)

Niin onkin, otapa asioista selvää ignorantti.

Vierailija

Kiitos kaikille asiallisesti kommentoineille. Esimerkki oli yhden päivän ruokalista, eri päivinä syödään toki vähän eri tavalla.

On liikkuva ja fyysisesti aktiivinen poika. Harrastaa liikunnallista lajia kolmena päivänä viikossa ja lisäksi liikkuu paljon pihakavereidenkin kanssa, tälläkin hetkellä on pelaamassa lätkää viereisellä jäällä. Luulen, että osittain se "jatkuva nälkä" johtuu juuri siitä, että liikkuu paljon ja sitten on jokin kasvukausi kai menossa.

Vettä juo ruoan kanssa siksi, että tykkää vedestä. Itse raikasta, kylmää vettä pyytää ja hyvällä mielellä juo. Maitoakin toki joidenkin ruokien kanssa. 

Ehkä me nyt yritetään panostaa siihen, että aamulla syötäisiin tukevammin. Aamupala vaan ei tahdo pojalle maistua, ei missään tapauksessa halua mitään puuroa tms, vaan tahtoo juurikin esim. hedelmiä, marjasmoothien tms.

Vierailija

Lapsilla on kasvukausia, joskus useita kuukausiakin tai vuoden kestävä, jolloin "tankkaavat". Siitä ei kannata huolestua. Ei sunkaan pojan tilanne vaikuta mitenkään huolestuttavalta, mitä nyt tuota iltasyömistä voisi yrittää vähän hillitä ja rytmittää toisin. Syöty ruoka on ihan hyvää, tavallista ruokaa. Hyvä, ettei mukana ole tavallisena arkipäivänä esimerkiksi sipsiä tai limsoja.

Jos poika tykkää smoothieista, niin tee se jugurtin sijasta rahkaan (pitää nälkää paremmin) ja sitten runsaasti marjoja ja banaani sekaan. Leipä ruisleipää ja makkara kokolihaleikkelettä. Ujuta paljon kasviksia ruokaan, esim. juuri lasagneen voi huoletta kipata pussillisen pakastevihanneksia ja menevät siellä seassa hyvin nirsommallekin. 2 dl lasagnea on mun mielestä ihan tavallinen määrä 7-vuotiaalle. Monilla ihmisillä on annoskoosta ihan hassuja käsityksiä, eivätkä osaa ollenkaan arvioida kuinka paljon ruokaa lautasella on. Luulen, että saamasi kommentit lasagnen määrästä johtuvat tästä. 

Eihän teillä syödä telkkarin tai pelien edessä? Tai muuten vain ajankuluna? Esimerkiksi telkkarin ääressä syöminen johtaa usein lapsilla siihen, että syömisestä tulee tiedostamatonta, eivätkä hahmota olevansa kylläisiä, vaan mättävät vain leipää toisen perään ajankulun takia. Suosittelen aina asiakkailleni, että ruoka syödään vain ruokapöydän ääressä ilman mitään digilaitteita, silloin tulee keskityttyä itse syömiseen ja huomaa, kun on kylläinen. 

Älä tuputa, älä rajoita.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En nyt sano, että 7-vuotiaan pitäisi tankata proteiinia, mutta onhan nuo ruuat melko ravintoköyhää ja proteiiniköyhää hiilarimössöä.

Ei tietenkään proteiinia liikaa, mutta rasvaa pitää ruuassa olla, se pitää kylläisenä. Ap:n antamat sapuskat on sellaisia, että vain ylläpitävät nälkää, ei ihme, että lapsi syö kaiken aikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aamulla joko munakas/paistettu muna kasviksilla tai kreikkalainen jogurtti marjoilla niin nälkä pysyy loitolla pidempään proteiinin ja rasvan vuoksi.

Näin juuri, eikä pelkkää hiilaria, niin kuin ap:n esimerkissä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla