Vierailija

”Suutarin lapsella ei ole kenkiä”?

• ylös 1
  • alas 1

Kommentit (6)

Vierailija

Onhan noissa yhtäläisyyksiä. Profeettasanonta tarkoittaa, että ihmistä saatetaan arvostaa enemmän lähipiirin tai oman kaupungin ulkopuolella, kun lähimmäiset tietävät kaikki mokailusi ja ovat ehkä tottuneet hyviin puoliisi. Suutarisanonta taas viittaa siihen, että oman osaamisen etuja ei ehkä osaa tai jaksa jakaa lähimmilleen, vaikka tuntemattomille sitä rahasta tekeekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei tarkoita. Sanonta "Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan" tarkoittaa lähinnäkin site ettei ihminen voi saavuttaa erityistä asemaa ja kunnioitusta omiensa parissa. Esimerkiksi kertomuksessa josta sanonta on lähtöisin, kerrotaan kuinka Jeesus oli saavuttanut ensin suosiotaan kaikkialla Galilean kylissä, mutta kun tämä meni kotikyläänsä ja siteerasi Raamattua, Nasaretilaiset suuttuivat ja uhkasivat heittää Jeesuksen alas jyrkänteeltä. Myös arkkitehti Alvar Aalto käytti tätä sanontaa usein tarkoittaen sitä etteivät suomalaiset osanneet arvostaa tarpeeksi Aallon arkkitehtuutia ja työtä.

Vierailija

Minä olen ymmärtänyt tuon profeetta-vertauskuvan niin etteivät ihmiset kestä joukossaan yksilöä, joka lausuu totuuksia ja tuo julki epäkohtia yhteisössään. Hänet eliminoidaan ja häneltä viedään merkitys mieluummin kuin suostutaan kuuntelemaan sanoja, joiden valossa yhteisö näyttäytyy negatiivisena ja huonona.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt tuon profeetta-vertauskuvan niin etteivät ihmiset kestä joukossaan yksilöä, joka lausuu totuuksia ja tuo julki epäkohtia yhteisössään. Hänet eliminoidaan ja häneltä viedään merkitys mieluummin kuin suostutaan kuuntelemaan sanoja, joiden valossa yhteisö näyttäytyy negatiivisena ja huonona.

Kyllä tuo sanonta juuri tätä tarkoittaa. Yleensähän "oman kylän poikaa" kannustetaan maailmalla, eikä mollata, koska yksi omista tuo mainetta yhteisölle. Onhan se paljon yleisempää niin päin. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.