Vierailija

Olen lukenut Lily.fi:n blogeja ja tuuminut että miten on mahdollista??? Lisäksi sama viisihenkinen perhe matkustaa ympäri maailmaa, millä rahalla muka??? Asutaan omakotitalossa ja on kaksi autoa! Myös yhdessä blogissa äiti lisäksi opiskelee ja säästää joka paikkaan???
Ja miksi joku muka haluaa säästää 40 vuotta?
En ymmärrä!

Itse tienaan 4000 e / kk, mies vähän enemmän ja meillä ei ole kyllä varaa säästämiseen tai matkusteluun ja olen itse 38 - vuotias!

• ylös 1
  • alas 19

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Ja kuulemma eräskin Lilyn bloggari säästänyt jo 10 vuotta eli 20 - vuotiaasta lähtien??? Millä rahalla? Kysynpä vaan?!?

• ylös 1
  • alas 14
Vierailija

Se on valintoja ;) Onnistuu hyvin vieläkin pienemmällä rahalla kuin sinun palkallasi! Olet vain kateellinen ja tietämätön sijoittamisen ja säästämisen saloista. Sijoittaminen vaatii lisäksi pitkäjänteisyyttä, ei mikään 10 vuoden säästäminen edes kannata vaan kannattaa nimenomaan tähdätä sinne 20 - 40 vuoteen, jos sijoittamisen aloittaa niinkin nuorena kuin parikymppisenä!

• ylös 22
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kateellisten vikinää! Kyllä muakin ärsyttäis, jos minua melkein 20 vuotta nuorempi tyttölöinen olisi tajunnut tehdä parempia rahavalintoja kuin minä. Ottaisin myös vinkkejä vastaan tällaiselta henkilöltä, koska voin sanoa että näillä henkilöillä täytyy olla hyvä itsekuri. En ole tavannut ainoatakaan 20 - vuotiasta joka ei joutuisi lainaamaan äidiltään ja isältään rahaa!!!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut Lily.fi:n blogeja ja tuuminut että miten on mahdollista??? Lisäksi sama viisihenkinen perhe matkustaa ympäri maailmaa, millä rahalla muka??? Asutaan omakotitalossa ja on kaksi autoa! Myös yhdessä blogissa äiti lisäksi opiskelee ja säästää joka paikkaan???
Ja miksi joku muka haluaa säästää 40 vuotta?
En ymmärrä!

Itse tienaan 4000 e / kk, mies vähän enemmän ja meillä ei ole kyllä varaa säästämiseen tai matkusteluun ja olen itse 38 - vuotias!

Ja miten on mahdollista, että noilla tuloilla sinä et säästä tai matkusta? Omat bruttotulot karvan vaille 3000, miehellä arviolta 2500. Asuntolainaa lyhennetään, auto on oma, turhia vakuutuksia ja suora sähkö. Ja silti säästämme joka kuukausi kolminumeroisen summan erikseen, yhden haavetilille ja toisen eläketilille. Haavetilillä maksetaan sitten matkustelua kahden lapsen kanssa.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Tosiaan, itse olen erittäin kateellisena seurannut yhden bloggarin julkaisuja: miten on niin nuorena ymmärtänyt rahan arvon ja mitä sillä kannattaa tehdä ja ei kannata tehdä??? Lilystä löytyy tämäkin blogi...

Vierailija

Mutta miten muka joku opiskelijakin pystyy säästämään??? Lapsillakin kuulemma omat osakesalkut ja lapsia kolme???

Vierailija

Se on se nykyaika, porukka tuntuu jakautuvan joko totaalikuluttajiin, sitte näihin, jotka pihistävät ja elävät sopivasti samalla säästäen ja eläkkeellä sitten pääsevät nauttimaan omista valinnoistaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä blogi sitten on???

Ainakin Lilyn etusivulla on joku blogi, jossa otsikkona ”Miksi aion säästää seuraavat 40 vuotta”.. oiskohan se se..

Vierailija

Hyvin pystyy säästämään, kun menot on suhteessa tuloihin. Pääkaupunkiseudulla on suhteettoman isot asumiskustannukset, pahimmillaan yli 50% nettotuloista. Bloggarilla on blogi hyvää sivutuloa.

Vierailija

Jep, täytyy kyllä sanoa että ois varmaan itsekin pitänyt tehdä elämässä toisenlaisia valintoja. En vaan osaa olla ostamatta kaikkea kaunista ja kallista.

Vierailija

Kolme lasta, vain toinen meistä töissä. Toinen opiskelee. 

Palattiin juuri kahden viikon reissulta. 

Talo alkaa nousta (omalle tontille) nyt keväällä. 

No, meillä on vain yksi auto (mutta velaton). 

Säästöön menee jonkun verran joka kuukausi. 

Moni tuntuu täällä ihmettelevän kovasti, miten muilla on rahaa ja itsellä ei. Sitä voi sitten miettiä, että missä päin Suomea ensinnäkin asuu. Miten paljon taloudessa tykätään kuluttaa. Kuinka paljon on osamaksuja minnekin, kuinka paljon maksetaan eri viihteistä, kuinka usein syödään ulkona. Ennakoidaanko lapsiperheessä tulevaa, ostetaanko käytettyä, myydäänkö eteenpäin pieneksi jääneitä? Kuinka paljon rahaa menee ruokaan, onko jääkaapissa pakko koko ajan olla kaikkea? Kuinka paljon ruokaa menee hukkaan? Miten kulutat sähköä, oletko kilpailuttanut vakuutukset? 

Tähän on helppo tulla sanomaan, että pikkujuttuja, ei noista säästä. Mutta jos mietitään, niin Spotify 14€/kk, Netflix saman verran. Ruutuplussat ja HBO:t, mitä näitä kaikkia nyt on? Elokuvissa käynti maksaa 15€ jos ei osta sarjalippuja. Kuntosalimaksu on 60€. Kampaajakäynnit 100€ (tiedän että ei kaikilla, mutta isommissa kaupungeissa jos ei ole tuttuja, 100€ on minimi). Vitamiinit, rasvat, meikit, vaatteet... millainen summa niistä tulee kuussa? Alkoholijuomat? Puhumattakaan siitä, jos perheessä joku tupakoi! 

Tai lasten vaatteet: 169€ per haalari, vai tähän aikaan vuodesta 40-60% alennuksella? Siinä esimerkkejä. Jos kuukaudessa pystyy nipistämään 100€, se on vuodessa 1200€. Jos pystyy nipistämään 150€, se on vuodessa 1800€. Jos se sitten on jonkun mielestä pikku summa, jolla ei tee mitään, ei ole mikään ihme että rahat ei riitä mihinkään. 

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jep, täytyy kyllä sanoa että ois varmaan itsekin pitänyt tehdä elämässä toisenlaisia valintoja. En vaan osaa olla ostamatta kaikkea kaunista ja kallista.

MUTTA koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa säästämään tai elämään hieman vähemmän leveämmin!

Vierailija

Ei varmaan säästykään jos ostaa kaiken mitä kaupassa eteen tulee ja tilailee joka päivä kotipizzasta.

Vierailija

Aloittaja ei ainakaan säästele välimerkeistä. En usko aloitusta ollenkaan, 38-vuotias, jolla on hyvät tulot ja joka ei osaa oikeinkirjoitusta.

Jos isotuloinen ei saa säästettyä eikä hankittua mitään, niin suosittelen kirjanpidon aloittamista. Siitä näkee heti, minne ne rahat menevät ja sen mukaan on helppo budjetoida tulevat tulot ja menot.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.