Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tallausta kestävä helppohoitoinen nurmikonkorvike?

14.04.2006 |

Haluaisin pihalle jonkin helppohoitoisen nurmen/niityn/maanpeitekasvuston... jota ei tarvitsisi ajaa jatkuvasti ja joka kestäisi tallausta. Onko ehdotuksia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukat ovat kyllä kovasti pörriäisten mieleen niin että paljasjaloin ei kannata kulkea.

Vierailija
2/8 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskin ehdotti apilaa. Meillä on pihalla tavallisesti niin paljon etanoita ja kotiloita, että ihan mielellään pitääkin kengät jalassa...

Onko kenelläkään kokemuksia kangasajuruohosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on toiselta nimeltään timjami, jota käytetään paljon mausteena. Nätti kasvi - viihtyy hyvin hiekkaisessa vähäravinteisessa maassa, mutta siinä on aika voimakas tuoksu. Varsinkin, jos siinä kävellään/liikutaan paljon, voi tuoksu olla huumaava.

Vierailija
4/8 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällä hetkellä isohko rivaripiha, joka ei ole enää mitä parhaimmassa kunnossa. Pihassa kasvaa aurinkoisimmassa kohdassaan apilaa, kuivimmassa kitukasvuista ruohoa, pensasaidan varjossa sammalta ja joka puolella tolkuttomasti voikukkaa.

Jos noista pitäisi vertailua tehdä, niin apila toki on kivaa jaloille, mutta kyllä sitäkin pitää leikata melkein yhtä usein kuin nurmikkoa. Lisäksi pelkkä apila ei kyllä " peitä" yhtä hyvin kuin esim. nurmikon ja apilan sekoitus. Silloin taas ei päästä leikkaamis-ongelmasta.

Se ruoho, joka meillä tuossa kuivassa kohdassa kasvaa, on kaikkein ihottavinta jalalle. Lyhyet ruohonkorret pistelee ikävästi jalkapohjaa... No, ei sitä kyllä leikatakaan tarvi, että puolensa ja puolensa...

Mutta sitten tuo sammal. Se on aivan ihastuttavan pehmeää jalalle! Eikä se kasva siitä mihinkään eli leikkausta ei tarvita ollenkaan. Ainoa vaan, että se ei taida menestyä kuin varjossa, mutta muuten se on aivan ihanaa! Miksi siitä muuten kaikki yrittävät päästä eroon? Minä olen yrittänyt, että leviäisi pitemmälle tuonne meidän pihalle, mutta se ei tosiaan valoisassa ole menestynyt...

Vierailija
5/8 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta piha on aurinkoinen, enkä usko että sammal kestäisi poikastemme juoksentelua...

Jos pörisijät tykkää kangasajuruohosta, niin ehkä sitten myös perhoset! Ampiaiset eivät minua pelota, eikä timjamin tuoksukaan, mutta maa ei ehkä ole hiekkaisimmasta päästä, mahtaisikohan menestyä? Tai ehkä hiekkaa voisi lisätä.

Nyt olen mietiskellyt sellaista kukkaketoa :), nurmen ja matalien kukkien seosta??? Jota ei siis tarvitsisi kovasti leikata, onkohan mahdoton unelma?

Vierailija
6/8 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitäkin on erilaisia. Kuivaan ja kosteaan on erilaisia seoksia. Niityäkin pitää hoitaa jonkin verran, muistaakseni se niitetään kukinnan jälkeen, kun siemenet on kypsynyt.Onko sulla kuinka iso piha? Voisithan myös jättää osan pihaa niityksi. Oletko miettinyt, että voisit myös kasvittaa pihan melkein kokonaan.Isot istutusalueet, maanpeittokasveja paljon. Loput sitten soraa tai laattaa.

Vierailija
7/8 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ikävä kyllä kestä kovaa tallaamista. Eli jos tarkoitus kävellä/leikkiä tms. kannattaa miettiä jotain muuta vaihtoehtoa, sillä kangasajuruoho kestää vain ajoittaisen päälle astumisen, ei jatkuvaa " kulutusta" .

Vierailija
8/8 |
19.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kun joku tuossa sitä ehdotteli).. Olen tykännyt ja lapset kanssa, sinne on ruohonleikkurilla aina ajettu " käytävä" jota pitkin lapset voi kulkea jos ei halua kahlata ihan niityssä. Tytöt tykkää kun saavat poimia kukkia sieltä mielinmäärin! Ja nättikin se on ja on myös paljon perhosia ja muita ötököitä ihmeteltäväksi.. Olen yrittänyt kerätä " kivimuuria" siihen reunaan rajaamaan niittyä varsinaisesta nurmikkoalueesta.

Mutta niitty on tosiaan sen verran korkea että jos haluaa ihan " käveltävää" piha-aluetta niin niitty ei oikein sovi sellaiseen. Jos haluaa että siinä kukkii kukkia niin kiitä kyllä tulee 30-50cm korkea riippuen tietysti lajikkeista. Mutta kokeilemisen arvoinen idea jos tykkää vapaamman näköisestä / luonnonmukaisesta piha-alueesta, ja voihan sen toki rajata tehokkaastikin vaikka olisikin " modernimmassakin" pihassa. Menestyy vaatimattomallakin paikalla ilman varsinaista hoitoa, meilläkin tosi kuumassa ja kuivassa paikassa.