Lapseni luokkatoveri ei saa tulla meille..
ilmeisesti koska emme ole uskovaisia samaan tapaan, kuin tuon luokkatoverin perhe on. (Kuulumme kirkkoon, mutta siinä se.) Vanhemmat päästävät kyllä lapsen leikkimään meidän pihalle, muutoin toive on ollut, että lapsemme menisi heille. Saimme siis viestin perheen äidiltä aiheeseen liittyen, eikä hän siinä mitenkään syvällisemmin perustellut asiaa. Viestissä luki, että "voi antaa lasten leikkiä yhdessä paremmalla mielellä". Enkä minä osannut kysyä, mitä hän mahtoi tällä tarkoittaa. :/
En viitsi kirjoittaa tähän tarkemmin, mutta ihan siis kristittyjä ovat.
Mielestäni lapsilla ei ole ollut ongelmia leikkiessään ja olemme myös pyrkineet huomioimaan kaverin kyläillessä ne asiat, jotka olemme tienneet.
Kyllä tuosta silti tulee vähän paha mieli. Olemme ihan normaali perhe, jossa vanhemmat käyvät töissä. Emme ole ns. sosiaalitapauksia eikä meillä käytetä päihteitä. Tulee jostain syystä olo, että me ollaan jotenkin vääränlaisia... Ehkä viisainta olisi kysyä suoraan perheeltä, miksi näin on, mutta jollain tavalla kynnys tuntuu suurelta. Perheen vanhemmat ovat kyllä mukavia, mutta emme tunne toisiamme läheisemmin ja tekemisissä olemme lähinnä lasten kyläilyasioista sovittaessa.
Onko kenelläkään muulla vastaavaa kokemusta tai osaisiko joku uskovainen mahdollisesti hieman avata, miksi tämä nyt näin meni.
Meillä lapseni ei saa kyläillä uskovaisen luokkakaverinsa perheessä, enkä ole ns. vahvistamassa kaveruutta myöskään siihen suuntaa, että luokkakaveri kyläilisi meillä. Uskovaisen perheen "hartaus" voi olla siinä määrin ahdasta, että ns. tapauskovaisen perheen normaalit asiat ovat heille epäsoveliaita, jopa kiellettyjä, leikeistä, käytetyistä sanoista ja pukeutumisesta myöten.
Ja kyllä, minä olen kai ahdas myös omalta osaltani, kun en suostu ymmärtämään tässä tapauksessa tuon uskovaisen perheen maailmankuvaa, koska sillä kontrollintarpeella ja kyttäämisellä on yritetty vaikuttaa vahvasti siihen, mitä lapset voivat leikkiä. Yllättäviltä suunnilta sellaisia "kiellettyjä" teemoja löytyi, jopa siinä määrin, että itse katson, että normaalien tunteiden käsittelyn kieltäminen leikeissä voi jopa vaarantaa lapsen psyykkistä kehitystä.