Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin 12v lapsi joutuu itse pesemään pyykkinsä

Vierailija
17.01.2018 |

Kamalaa miten joiltain viedään lapsuus. :(

Eikö sitä ehdi sitten aikuisena pyykkaamaan tarpeeksi? Antaisi lapsen olla lapsi kun vielä voi.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse joutunut mutta en usko että tuosta on haittaa kunhan kotitöiden määrä ei ole ikätasoon nähden ylimitoitettu

Vierailija
2/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että jotain joutuu tekemään jo pienestä pitäen. Itse en joutunut, ja sen kyllä huomaa, kotityöt tuntuu ylivoimaiselta rangaistukselta. Jos olisi tottunut lapsesta asti tekemään, niin ehkä olisi toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Meillä 10 vuotiaskin peseeomaa pyykkiään välillä, jos haluaa jotain tiettyä puhtaaksi. 12vuotiaalla on yksi pyykkivuoro viikossa.

Milloin niiltä lapsilta saa alkaa vaatimaan jotain asioista huolehtimista? Parikymppisenä?

Vierailija
4/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso, että omat pyykit on kauhean iso homma joka vie lapsuuden. Siitä olen samaa mieltä, että lapsien pitää saada elää lapsuuttaan ja teinien teineyttään. Koneella omien pyykkien pesu tuskin sitä romahduttaa.

Vierailija
5/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti se ei tuo pyykkejään likapyykkikoriin ja puhtaatkin päätyy vaatekaapin sijasta sängyn alle. Sitten parutaan äidille kun just se paita on likanen ja just ne housut ei löydy mistään....

Harkitsen samaa kohtaloa omalle lapselle :)

Vierailija
6/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein jo aikuisten töitä tuossa iässä maatalossa.

Vierailija
7/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin yksi aiempi kirjoittaja: teet lapselle karhunpalveluksen, jos et vaadi häneltä osallistumista kotitöihin.

Minulle tehtiin kaikki valmiiksi. Oli uskomattoman vaikeaa opetella rutiinia kotitöihin nuorena aikuisena, kun en ollut joutunut aiemmin mitään tekemään. Hävettää ajatellakin millaisessa läävässä asuin kun en viitsinyt siivota. Opiskeluajan tienestit hupenivat noutoruokaan, kun en osannut suunnitella ostoksia ja ruoanlaittoa. 

Älkää jättäkö lastanne heitteille vaan ottakaa mukaan kaikkii kotitöihin! Vastuunottoa voi vaatia myös, ikätason mukaan.

Vierailija
8/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala.....voi voi....

Mulla opinnot ja neljä lasta ( 5 v ja teinit) enkä jouda piikomaan, teinit (13-18 v) siivoaa huoneensa ja pesevät myös pyykkinsä itse, joutuvat raukkaparat viemään vuorollaan myös roskapussit ja pyörähtämään kaupassakin! Ihan riittää meillä miehen kanssa tekemistä läksyissä auttamisessa, ruuanlaitossa, kouluasioissa, muun kämpän siivouksessa ja harrastuskuskauksissa ja kaikkea en edes muistakaan.

Faija meni muuten 14-vuotiaana töihin. Appi aloitti 12-veenä pöllimetsästä. Koulua kävi, minkä kävi.

Vierailija
9/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pessyt 12-vuotiaana omat vaatteeni.  Ihan hyvä minusta tuli. :) Enpä kyllä olisi halunnut teininä jonkun muun pesevän alusvaatteitani, se olisi ollut siinä iässä iik! Yläasteelle mennessä aloin itse vastaamaan vaatehankinnoistani kuukausirahalla. Työkaverini taas selittää, miten lukiolaiselle tyttärelleen pitää kuoria hedelmät valmiiksi, kun ei se niitä muuten syö.

Vierailija
10/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kohta 14-vuotias, ja pesen itsekin omat vaatteeni, sekä teen ruoan yms. Näin on ollut jo noin 5 kuukautta, sillä eräs perheenjäseneni on ollut sairaalassa joten on pärjättävä, enkä edes näe asiassa mitään ongelmaa.

Vierailija
11/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9v ja 11v osaavat laittaa pesukoneen ja kuivurin omille vaatteilleen ja yleensä heille sen työn annankin. Myös 3v osaa itse laittaa lattialta koneen vierestä omat vaatteensa koneeseen ja koneesta kuivuriin, äiti hoitaa vielä koneen käytön pienimmällä.

Pesukone/kuivuri on mun mielestä yksi parhaimpia töitä lapsille. Helppo ja rajattu tehtävä.

Vierailija
12/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsena valita teenkö kotitöitä vai malsanko asumisesta vuokraa. Koska rahaa ei ollut enkä viikkorahaa saanut, tein kotitöitä. En pahemmin leikkinyt tai päässyt kavereiden luona läymään, mutta kyllä se taivasalla asumisen silloin voitti.

Vierailija
13/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesua pitää opettaa siinä missä muitakin kotitöitä, mutta mitä järkeä siinä on että jokainen pesee vajaita koneellisia vain omia vaatteitaan, kun koko perheen pyykeistä saisi koneen täyteen?

Vierailija
14/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloahan se oli että äiti pesi pyykkini. Aloin heti pesemään omat pyykkini kun tiedostin tämän. Noin 12v:nä.

Vierailija
15/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesin omat pyykkini 11-vuotiaasta lähtien. Ei kukaan mua siihen pakottanut, vaan halusin itse. Siinä vaiheessa kun murkkuikä alkoi, en enää halunnut isän tai äidin koskevan esim. mun menkkaisiin alushousuihin tai rintaliiveihin. 

Vierailija
16/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kai kaverilla on pesukone? Jos ei käsin joudu pyykkäämään, niin ei taida omien vaatteiden pesu olla kovin traumaattista tuon ikäiselle.

Oma kymmenvuotiaana aikoinaan hermostui, kun tietyt omat vaatteet viipyvät liian kauan pyykkikierroksella. Sanoi vaan, että näytä miten pesukone toimii, niin pesen ite. Ja siitä lähtien pesi pyykkinsä ilman mitään ongelmaa...

Vierailija
17/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain lapsena valita teenkö kotitöitä vai malsanko asumisesta vuokraa. Koska rahaa ei ollut enkä viikkorahaa saanut, tein kotitöitä. En pahemmin leikkinyt tai päässyt kavereiden luona läymään, mutta kyllä se taivasalla asumisen silloin voitti.

Nyt varmaan tajuat, että sua kusetettiin. Ne ei laillisesti ois voineet heittää sua ulos, koska vanhemmilla on velvollisuus huolehtia, että alaikäisellä on katto pään päällä. Kotitöitä voi vaatia tekemään, mutta ei voi uhata että heittää ulos pärjäämään omillaan.

Vierailija
18/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kaveriasi. Täällä notkuu 19v joka ei vieläkään osaa pestä pyykkiä. Tiedän, olen katsonut peiliin ja sieltähän se syntipukki löytyi.

Vierailija
19/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että 'joutuu', oppii ottamaan vastuuta omista arkiaskareistaan ja tietää kotoaan muuttaessa, miten kaikki toimii. Kyllä minäkin olen jo 10-vuotiaana pistänyt pyykit koneeseen ja ripustanut ne narulle. Siivoavathan lapset huoneensakin itse jo siinä iässä.. toivottavasti.

Kai tämäkin oli provoaloitus, mutta onhan noita, jotka eivät ikinä ole mitään joutuneet tekemään. Sitten kysellään palstoilla ja paniikissa googlaillaan, miten pyykit pestään tai vesi keitetään, kun ollaankin muutettu ekan kerran pois kotoa. Tai onneksi sentään jotkut osaavat tietoakin etsiä, mutta muutoin uusavuttomuus on kyllä häpeä.

Vierailija
20/20 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa miten joiltain viedään lapsuus. :(

Eikö sitä ehdi sitten aikuisena pyykkaamaan tarpeeksi? Antaisi lapsen olla lapsi kun vielä voi.

Olen minäkin opastanut 12 v poikaani, että laitapa omat vaatteesi koneeseen, laita sinne pesuaine, ja laita kone päälle. Ei kestä kauaa, ei ole liikaa vaadittu, ja hän oppii siinä sivussa miten tehdään itse vaatehuoltoa. Ei ole ysinfysiikkaa, etkä tarvitse siihen ketään muuta. Minusta on mukava antaa lapselle/nuorelle voiman tuntoa, "minä osaan ja pystyn". Haluan että kun hän haluaa itsenäistyä minusta, se ei tunnu pelottavalta, vaan hänelle omassa kodissa asuminen ei tunnu vaikealta.