Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako aamulla ja aamupäivällä syödä jos ei ole nälkä?

Vierailija
15.01.2018 |

Uskon että ylipainoni johtuu siitä, että iltasyöjänä syön tunnollisesti aamiaisen ja lounaan, vaikka ei ole yhtään nälkä. Nälkä minulla tulee vasta illalla viiden jälkeen ja siihen ei vaikuta se, paljonko on syönyt päivän aikana. Vaikka olisin syönyt jo tuhat kaloria, niin minuun iskee silti sudennälkä ja tulee syötyä vähintään toinen tonni.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kokeile syödä vasta sitten kun on nälkä, ja katso kuinka käy.

Eihän kaikkialla maailmassa kovin paljon aamulla syödä, eikä vielä meidän lounasaikaankaan, ja silti pärjätään.

Vierailija
2/15 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tietenkin kannattaa. Samoin kannattaa nukkua jos ei väsytä, käydä kusella vaikkei pissata ja sitä rataa. Nerokasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kehomme ei ole juurikaan muuttunut kivikauden ajoista. Se toimii oikein, jos osaamme sitä kuunnella. Aamiaisen suositus tulee suoraan ruokateollisuudelta.( puurohiutale- ja murojen valmistajat) Aikoinaan keräilijä-metsästäjät lähtivät ruuan hakuun aamulla. Syötiin mitä metsästä löytyi.Siemeniä,hedelmiä, juuria jne... Saalista saatuaan, riistaa, kalaa joskus vain linnunmunia tms. palattiin kotiluolalle/majaan. Oli jo ilta kun ruoka oli valmis. Syötiin ja mahat täynnä köllähdettiin maata! Itse en pysty syömään aamupäivällä mitään. Kun sain tietää em.asian, ymmärsin heti miksi ei aamiainen ei maistu!                

Vierailija
4/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni perustelee jatkuvaa syömistä sillä, että verensokeri laskee.

Miksi ihmeessä terveen ihmisen haima erittää insuliinin lisäksi glukagonia, jonka tarkoitus on nostaa verensokeria tuottamalla sitä energiavarastoistaan (osittain läskistä ja osittain lihasten varastoista)?

Eikö jatkuva energian sisäänotto nimenomaan "lamaa" pikkuhiljaa varastoenergian hyödyntämistä? Onko tässä se syy miksi karppaus (etenkin ketokarppaus) piti demonisoida, koska se piru vie voi jopa parantaa jonkun?

Vierailija
5/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty syömään aamuisin, tulee huono olo. Lounas on päivän ensimmäinen ruoka, hedelmä välipalaksi joskus kahden-kolmen aikoihin ja päivällinen noin viiden-kuuden aikoihin. Sen jälkeen en enää syö mitään. Kaksi lämmintä kunnon ateriaa päivässä riittää mulle. En muutenkaan jaksaisi jatkuvasti raahata mukana jotain purnukoita, patukoita, keksejä tai eväitä. Tämä tyyli sopii mulle.

Vierailija
6/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuisen ihmisen ainakaan tarvitse.

Mutta jos kyseessä olisi kasvava ja kehittyvä lapsi/nuori niin kannattaa ainakin jotain pientä syödä aamullakin...ei tarvitse mitään puuroja tai brunssia vetää kuitenkaan.

Vierailija
7/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön yleensä 2 kertaa päivässä.

Aamulla vähän jotakin (ei yleensä ole nälkä) ja päivän kunnon aterian illemmalla. Toki poikkeuspäiviä löytää, syön kun on nälkä. Yleensä ei ole, ainakaan aamuisin.

Ihmettelen joskus sitä, miksi ihmiset haluaa ehdottomasti pitää kiinni ruoka-ajoista tai syödä 3 ateriaa päivässä, jos ei ole nälkä.

Mut tää on vaan mun tapa ja sopii mulle.

Vierailija
8/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä on on syy ja mikä seuraus, mutta monet tutkimukset ovat todistaneet, että hoikat ihmiset syövät esim. aamiaisen useammin kuin ylipainoiset. Monet ylipainoiset syövät harvoin, jotkut jopa vain kerran päivässä. Kaikki asiantuntijoiden laatimat ruokavaliot koostuvat säännöllisestä syömisestä.

Ihmiset ovat toki erilaisia. Luulisin, että kannattaa kuitenkin pyrkiä siihen, ettei nälkä ehdi kasvaa liian suureksi. Itse ainakin huomaan, että jos olen illalla kotiin päästessäni hirveän nälissäni, syön helposti liikaa. Nälkäisenä alkaa myös houkuttaa mennä vaikka syömään mega-ateria Heseen. Jos taas olen syönyt tasaisesti, ei tule hirveitä himoja tai koko illan puputtamista.

Juu ja sitten koulussa törmään näihin nuoriin, joilla on kehno olo ja kotiin pitäisi päästä, kun heikottaa ja päätä särkee. Jutellessa voi tulla ilmi, että tiistai-iltapäivällä huonosti voiva nuori on syönyt viimeksi keskiviikkona illansuussa. Ei tullut iltapalaa syötyä, eikä aamupala kuulu tapoihin joten se jäi väliin ja koulussa oli sitten pahaa ruokaa jne. Näistä nuorista tullee sitten näitä useimmiten ylipainoisia iltasyöppöjä, kun ei opi tunnistamaan nälkää ja ylläpitämään tervettä verensokeritasoa.

Vierailija
9/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mikä on on syy ja mikä seuraus, mutta monet tutkimukset ovat todistaneet, että hoikat ihmiset syövät esim. aamiaisen useammin kuin ylipainoiset. Monet ylipainoiset syövät harvoin, jotkut jopa vain kerran päivässä. Kaikki asiantuntijoiden laatimat ruokavaliot koostuvat säännöllisestä syömisestä.

Ihmiset ovat toki erilaisia. Luulisin, että kannattaa kuitenkin pyrkiä siihen, ettei nälkä ehdi kasvaa liian suureksi. Itse ainakin huomaan, että jos olen illalla kotiin päästessäni hirveän nälissäni, syön helposti liikaa. Nälkäisenä alkaa myös houkuttaa mennä vaikka syömään mega-ateria Heseen. Jos taas olen syönyt tasaisesti, ei tule hirveitä himoja tai koko illan puputtamista.

Juu ja sitten koulussa törmään näihin nuoriin, joilla on kehno olo ja kotiin pitäisi päästä, kun heikottaa ja päätä särkee. Jutellessa voi tulla ilmi, että tiistai-iltapäivällä huonosti voiva nuori on syönyt viimeksi keskiviikkona illansuussa. Ei tullut iltapalaa syötyä, eikä aamupala kuulu tapoihin joten se jäi väliin ja koulussa oli sitten pahaa ruokaa jne. Näistä nuorista tullee sitten näitä useimmiten ylipainoisia iltasyöppöjä, kun ei opi tunnistamaan nälkää ja ylläpitämään tervettä verensokeritasoa.

Sori meni päivät väärinpäin...

Vierailija
10/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että yksi ylipainoepidemian syistä on juurikin tuo. Syödään jonkun taulukon mukaan, eikä sen mukaan mitä oma keho sanoo. Jos ei ole nälkä, ei tarvitse syödä. Näläntunne ei ole mikään sairaus tai hälyytystila, vaan normaali toiminto.

Vierailija
11/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän kokonaiskalorimäärä ratkaisee.

Tiedän ylipainoisia, joille on tärkeää ruokailla perheen kanssa aamiaisesta illalliseen.

Itse jätän aterioita väliin, joskus syön aamiaisen neljältä iltapäivällä.

Kukin syö miten haluaa, ei mitään säääntöjä kannata keksiä.

Alkuihminen söi kun oli ruokaa.

Ja jos laihduttaa, niin ei pidä koko ajan miettiä ruokaa, vaan ihan muita kivoja juttuja.

Vierailija
12/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun pitää. Jos syön harvoin niin tulee mätettyä niin paljon, että lihon. Tässä voi olla joo eroja henkilökohtaisesti. Mutta jos mä syön kerran päivässä vs. viisi kertaa päivässä, niin 5 kertaa syömällä laihdun ja kerran syömällä lihon.

Vierailija
13/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten pitää kyllä syödä kellon mukaan, se on totta.

Aikuinen voi syödä sisäisen kellon mukaan.

Itsellä menee aamulla vain kahvi alas, mutta en saa illallakaan paljon syötyä. Lounaan ja päivällisen syön.

Vierailija
14/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni perustelee jatkuvaa syömistä sillä, että verensokeri laskee.

Miksi ihmeessä terveen ihmisen haima erittää insuliinin lisäksi glukagonia, jonka tarkoitus on nostaa verensokeria tuottamalla sitä energiavarastoistaan (osittain läskistä ja osittain lihasten varastoista)?

Eikö jatkuva energian sisäänotto nimenomaan "lamaa" pikkuhiljaa varastoenergian hyödyntämistä? Onko tässä se syy miksi karppaus (etenkin ketokarppaus) piti demonisoida, koska se piru vie voi jopa parantaa jonkun?

Joo, se on totta. Kun ihminen menee paasto-sokeri-verikokeeseen, arvo on yleensä normaali, yli 4. Jos arvo olisi 1, olisi jossain vikaa.

Meidät ihmiset on rakennettu niin, että pärjäämme kyllä nälänhätää puoli vuorokautta tai kauemminkin.

Diabetes tietysti eri asia.

Vierailija
15/15 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla pieni määrä puuroa, pieni voileipä.  En syö jos ei ole nälkä, aiheuttaa vaikka mitä ummetusta, ruoka ei sula.

On päiviä ettei maistu silloin vain vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä