Paras kaupunki asua euroopassa
Mikä on euroopassa mansikkapaikka? Kysymys sinänsä on mahdoton, koska kyseessä on makuasia. Olen nyt kiertänyt jonkin verran euroopassa ja asunutkin muilla mailla. Tällä viimeisimmällä reissulla heräsin erityisesti miettimään euroopan eri kaupunkeja asuinpaikkoina. Arki on arkea kaikkialla, mutta hyvänen aika, ympäristöt eroavat kyllä ja vaikka ihmiset lopulta samanlaisia ovatkin tiettyjen ominaisuuksien suhteen -niin erojakin löytyy ihmisten käyttäytymisssä nyt ainakin. Omina havaintoina olen nyt ihmetellyt kuinka täällä eräässä Espanjan isoista kaupungeista on talvellakin suomalaisittain huippu syyssää, vaikka kyseessä ei edes eteläinen osa maata, ihmiset ovat keskittyneitä vain omiin juttuihinsa, eli vaikka kulkisit stringit jalassa keskustassa niin saisit varmaan rauhassa kulkea, saa siis elää omaa elämää ilman tarkkailtavana olon tunnetta. Käytöstavat ovat keskimäärin kohdillaan, vaurautta näkyy olevan enemmän kuin esim Suomessa, joskin bkt lienee aika samaa tasoa(?) Voisin kuvitella tällaista löytyvän myös osista Ranskaa ja Italian pohjoisosista, sekä Hollannista, näin esimerkkeinä. Äkkiseltään vaikuttaisi, että eri mittareita yhdistämällä elämäntaso voisi olla mm täällä korkeampaa kuin Suomessa, ainakin omalla kohdallani.
Mikä on sinun mansikkapaikkasi euroopassa? Jotta vastauksessa olisi jotain realistisuuspintaa niin lähdetään siitä, että olet asunut kyseisessä kaupungissa ainakin 6kk. Miksi? Mikä on toisin? Mikä paremmin ja mikä huonommin?
Kieltämättä tuntuu, että Suomessa saa joistain maista hieman sellaisen kehittymättömän kuvan, joka ehkä minullakin on ollut vaikka paljon olen matkannut ja nähnyt. Nyt tuli kuitenkin taas sellainen yllärifiilis, että tosiaan suomalaisuuden voimafantasioissa on melko lailla pahasti tullut aliarvioitua muuta eurooppaa, vaikka matkoja euroopassa on kertynyt arviolta parisenkymmentä ja suurin osa maista on nähty. Pidän Suomesta, mutta haluaisin löytää itselleni ainakin sen oman mansikkapaikan euroopasta, jossa voisi viettää ainakin jokusen kuukauden tai jopa 6kk/vuosi.
Kommentit (18)
Itse tykkään kovasti, Malmösta kaunis kaupunki näppärästi käväseen Tanskassa Norjassa tai vaikka Saksassa.
Malmö on kyllä aivan ihana kaupunki.
Zürich. Huima palkkataso, julkinen liikenne on todella hyvä ja kellontarkka, vuoret alle tunnin junamatkan päässä, Suomi-koulu lapsille joka toinen keskiviikko, paljon muitakin ulkomaalaisia, palvelut toimii englanniksi (ei todellakaan ole itsestäänselvyys Sveitsissä), paikalliset ovat ehkä hieman etäisiä, mutta kun heihin tutustuu saa apua aina, ihmiset ovat ylipäätäänsä kohteliaampi kuin Suomessa (esim. toivottavat hyvää päivänjatkoa, moikkaavat naapureita), humaisia näkyy riehumassa vain Zürifestin aikana, muuten ei.
Tuo Zurich olikin ajatuksissa, että saattaisi olla aika kiva paikka. Onko siellä muuten sellainen eläväinen tunnelma? EI hiljaisuudessa mitään vikaa ole, päin vastoin, mutta itselleni optimaalinen on jos voi valita fiiliksen mukaan. Pärjääkö Zurichin työelämässä Saksalla ja ymmärtääkö siitä paikallisesta saksan dialektista mitään jos osaa ns kirjasaksaa?
Reykjavik on ihana, kuten koko Islanti. On turvallinen maa.
Vierailija kirjoitti:
Reykjavik on ihana, kuten koko Islanti. On turvallinen maa.
Tätä mäkin ehdottaisin vaikka 4 astetta keskilämpötila onkin.
Praha. Kaunis kaupunki, halpa kalja ja halvat naiset. Eikä tartte kärvistellä Thaimaan helteissä.
Eurooppaa etsimässä kirjoitti:
Kieltämättä tuntuu, että Suomessa saa joistain maista hieman sellaisen kehittymättömän kuvan, joka ehkä minullakin on ollut vaikka paljon olen matkannut ja nähnyt. Nyt tuli kuitenkin taas sellainen yllärifiilis, että tosiaan suomalaisuuden voimafantasioissa on melko lailla pahasti tullut aliarvioitua muuta eurooppaa, vaikka matkoja euroopassa on kertynyt arviolta parisenkymmentä ja suurin osa maista on nähty. Pidän Suomesta, mutta haluaisin löytää itselleni ainakin sen oman mansikkapaikan euroopasta, jossa voisi viettää ainakin jokusen kuukauden tai jopa 6kk/vuosi.
Suomi kuuluu Eurooppaan!
Ja se on ihan totta, että moni maa on aivan kehitysmaatasolla Suomeen verrattuna.
Ei kiinnosta eurooppalaiset hökkelit, joita jotkut kutsuvat siellä taloiksi. Joko ne on keksinyt sekoittajahanat?
Porto. Teollisuuskaupunki meren rannalla. Täydellinen ilmasto, selkeä joukkoliikenne, mielettömästi katsottavaa ja tutkittavaa (taidetta, arkkitehtuuria, musiikkia), kohtuuhalpa vuokrataso ja keskinkertainen yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään kovasti, Malmösta kaunis kaupunki näppärästi käväseen Tanskassa Norjassa tai vaikka Saksassa.
En asu Malmössä vaan lähellä pikkupaikkakunnalla. Tykkään kovasti seudusta, isoon kaupunkiin pääsee nopeasti (Malmö, Kööpenhamina), junalla Keski-Eurooppaan ja ruotsalainen yhteiskunta tuntuu toimivan hyvin vaikka koko se 10 v kun täällä on asuttu on kuulemma ollut täällä suunnilleen sotatila monien suomalaisten keskustelupalstan yms mukaan. Ja Malmössä pidän myös ☺.
Malmö. Ihanat Lähi-idän tuulahdukset. Melkein kuin Bagdad.
tsyyrihi kirjoitti:
Tuo Zurich olikin ajatuksissa, että saattaisi olla aika kiva paikka. Onko siellä muuten sellainen eläväinen tunnelma? EI hiljaisuudessa mitään vikaa ole, päin vastoin, mutta itselleni optimaalinen on jos voi valita fiiliksen mukaan. Pärjääkö Zurichin työelämässä Saksalla ja ymmärtääkö siitä paikallisesta saksan dialektista mitään jos osaa ns kirjasaksaa?
Nr. 5 jatkaa. Zürich ei ole mikään villi metropoli, mutta kuitenkin Sveitsin eläväisin paikka. Itse kaupunkihan on aika pieni. Kävelymatkan säteellä on paljon tekemistä: ravintolakujia, ostoskatuja, joki ja järvenranta. Sunnuntaisin on hiljaista, kun kaupat ovat kiinni (paitsi rautatieasemalla). Usein tapahtumat sijoittuvat juuri tänne. Eli Bern on statuksestaan huolimatta hiljaisempi kaupunki. Itse asun Zürichin naapurikunnassa (junalla 15 min HB:lle) ja pidän tästä rauhallisuudesta.
Hochdeutschilla pärjää työelämässä hyvin. Pelkällä englannilla pärjää myös esim IT-alalla (isot pankit, lääkefirmat, jne). Paikalliset dialektin ymmärtäminen on plussaa, mutta kukaan ei oleta ulkomaalaisten puhuvan sitä. Ideaalitilanteessa sveitsiläiset voisivat puhua sinulle sveitsinsaksaa ja itse voisit vastata saksaksi. Toki, jos opettelet jonkun dialektin (niitä on monta!) niin saat kyllä ihailua osaksesi paikallisilta. Sellaisen olen havainnut, että saksalaisiin täällä suhtaudutaan vähän nihkeästi, jos he eivät integroidu ja ymmärrä sveitsinsaksaa, mutta suomalaiset pääsevät tässä paljon helpommalla. Minulta on kysytty ainakin kolmesti aksenttini perusteella, että olenko Ruotsista, heh. Niin ja tuli vielä mieleen, että tykkään sveitsiläisten hochdeutschin ääntämisestä, se on itselleni helpompi lausua (vähän töksähtelevä ja ärrät äännetään voimakkaammin).
Malmö