Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te-toimistossa tai Kelassa työskenteleviä? Työttömyysturvan suojaosasta kysymys,

Vierailija
15.01.2018 |

täytyykö työ "hyväksyttää" etukäteen jotenkin? Voiko työ olla miltä alalta vaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/12 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutko nyt siis aktiivimallista vai sovitellusta päivärahasta? Vai mitä tarkoitat hyväksyttämisellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sulla on outo kysymys 🙂 Suojaosuus on 279€/4vk jakso eli noin 300 kuussa. Jälkikäteen toimitat todistuksen palkasta kelaan. Kukaan ei hyväksy etukäteen eikä alalla väliä.

Vierailija
4/12 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en tarkoita tätä aktiivimallia vaan sitä 279/300 suojaosaa, joka on aiemminkin ollut voimassa. Eli voi ilmeisesti ottaa vaikka vähän siivoustyötä, vaikka ei siltä alalta haekaan kokopäivätyötä? 

Kelan ja Te-toimiston puhelinpalvelut ovat ihan tukossa, jonotuskin katkaistiin noin puolen tunnin jälkeen.

Vierailija
5/12 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulosi lasketaan kuukausitulo- olettamaksi kuukauden jokaiselle työpäivälle. Menetät työttömyysturvasi ja joudut karenssiin. Älä usko mitä lehdissä poliitikot ja virkamiehet fantasioivat ettet tule petetyksi. Käytäntö on aivan toinen.

Vierailija
6/12 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulosi lasketaan kuukausitulo- olettamaksi kuukauden jokaiselle työpäivälle. Menetät työttömyysturvasi ja joudut karenssiin. Älä usko mitä lehdissä poliitikot ja virkamiehet fantasioivat ettet tule petetyksi. Käytäntö on aivan toinen.

Vierailija
7/12 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Käytännössä ei ole mitään merkitystä, miltä alalta osa-aikatyö on. Kunhan olet valmis ottamaan kokoaikatyötä vastaan. :)

Vierailija
8/12 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kellään varmaa tietoa? Tai omakohtaista kokemusta?

Vierailija
9/12 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varma tieto on se, että vain maksettu palkka huomioidaan. Ehkä se on epäilyttävää, jos teen joka viikko 30 työtuntia, mutta silti kuukausipalkka jää alle suojaosan.

Eihän kukaan edes kysy, mitä työtä teit vaan montako tuntia ja paljonko sait palkkaa.

Huijaus tulee siinä, että jos jostakin syystä laitatkin työttömyyskorvaushakemuksen lyhemmältä ajalta kuin täydeltä kalenterikuukaudelta, sinun oletetaan ansaitsevan koko kuukauden ajan yhtä paljon, eli suojaosa voi ylittyä esim. 250€/ 2 viikkoa, vaikka se olisi todistettavasti koko vuoden ainoa palkkatulo.

Vierailija
10/12 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on omakohtaista kokemusta tästä satunnaisesta työstä jo useamman vuoden ajalta. Jos tienaan kuukauden aikana 300€ tai alle , niin saan työttömyyskorvaukseni täysimääräisenä tämän tienaamani rahan lisäksi . Jos tienaan yli, niin 300€ ylittävältä osalta työttömyyskorvaustani pienennetään ja kun tienaan tarpeeksi paljon, niin en saa siltä kuukaudelta lainkaan korvausta. Laitan korvaushakemuksen kerran kuussa. Joko viimeinen päivä tai 15 päivä. Riippuen siitä, olenko ollut töissä vai en. 

Itse en ole kertaakaan kärsinyt tästä työnteosta, päinvastoin lisätulot ovat olleet mukavia.

Korvauksen hakeminen viivästyy työnteon takia, koska en voi hakea sitä ennenkuin olen saanut palkkanauhan. Ja sovitellun päivärahan laskeminen vie useampia päiviä kuin pelkän päivärahan hakeminen. Mutta kun tiedän tämän ja olen varautunut siihen  jemmarahalla, niin minulla ei ole ollut mitään hankaluuksia. 

Työttömyyden aikana olen tehnyt töitä niin paljon kuin niitä on ollut saatavilla, niin lyhyinä pätkinä kun niitä on ollut, mutta joka tunti on minua hyödyttänyt. 

Työmatkaa minulla kertyy noin 50 km suuntaansa. Mutta työnantajani maksaa matkat. Tosin matkarahat saan puolenvuoden jälkeen takautuvasti. Ilman matkakorvausta en varmasti olisi niin innokas lähtemään 3 tunnin työkeikalle kerran pari viikossa. 

Näillä olen saanut työttömyyspäiväni mukavasti nollattua, enkä ole pudonnut ansiosidonnaiselta peruspäivärahalle. 

Vierailija
11/12 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai voi ottaa vaikkapa myyjän työtä vajaata viikkoa, jos työnantajalla on tarjota myös täyttä viikkoa? Eikö sovitellussa päivärahassa ole se ehto, että työnantajalla ei ole tarjota täysiä tunteja?

Vierailija
12/12 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai voi ottaa vaikkapa myyjän työtä vajaata viikkoa, jos työnantajalla on tarjota myös täyttä viikkoa? Eikö sovitellussa päivärahassa ole se ehto, että työnantajalla ei ole tarjota täysiä tunteja?

Ei Kela tiedä muusta kuin ilmoitetusta palkasta kuukauden aikana,se ratkaisee korvaukset.Työnantajan aikeista Kela ei tiedä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä