Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö ja lastenhoito

Vierailija
14.01.2018 |

Olen ollut normaalissa päivätyössä toimistotyössä. Nyt minulla on tulossa mahdollisuus tehdä samaa työtä kotoa käsin etätyönä. Lapsi on ollut tähän asti koko ajan täyspäiväisesti päiväkodissa. Mietin, olisikohan minulla mitään realistista mahdollisuutta vähentää lapsen hoitoaikaa vain aaamupäivän eskaritunteihin, jos lapsi malttaisi antaa minulle työrauhan iltapäivän tunteina. Lapsi on aika huomionkipeä ja työni vaatii toisaalta keskittymistä ja työrauhaa ja myös tuottavuutta. Miten te muut etätyön tekijät olette onnistuneet yhdistämään työn ja perheen? Minulla ei tämän nykyisen sopimuksen puitteissa ole täyttä vapautta työaikojen ja taukoilun suhteen vaan selkeät työajat. Jotenkin minä toivoisin, että lapsi voisi viettää enemmän aikaa kotona, kun selkeästi ikävä kun ollut niin paljon hoidossa ja lomiakaan ei ole ollut kuin muutama viikko viimeisen vuoden aikana. Mutta onko se reilua että lapsen pitäisi ymmärtää sitten siellä kotona, että äiti tekee kuitenkin vielä töitä tietyn aikaa esim. 12-15 välillä eikä voi välttämättä seurustella aktiivisesti vähän väliä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä onnistu mitenkään. Voisitko hakea aiemmin tai viedä myöhemmin, niin että päivät lyhenisivät hiukan?

Ainakin itselläni etätyö on täyttä työtä. Voin kyllä säädellä jonkin verran työpäiväni, riippuen siitä onko skypepalavereja. Usein aloitan jo aikaisin ja käyn ehkä keskellä päivää lenkillä tai salilla ja jatkan sitten. Lapsen kanssa ei millään onnistuisi. Joskus, jos lapsi kipeä, niin toki voin etänä tehdä töitä hänen kotona olessa, mutta vain tilapäisesti.

Vierailija
2/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan onnistu. Unohda koko juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä. Mieluummin lapsi hoidossa kun katsomassa ruutua tai puuhastelemassa yksin, että vanhempi saa työnsä tehtyä.

Vierailija
4/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on työtä. Työnantajan aikaa. Ei silloin voi hoitaa lasta.

Itse teen niin, että etäpäivänä aloitan työt jo klo 6, jolloin lapsi nukkuu. Herätän lapsen 7:45 ja vien päiväkotiin (asutaan ihan vieressä), tuossa palaa kahvitauko. Klo 8 jatkan töitä, joten pääsen hakemaan lapsen iltapäivällä normaalia reilut pari tuntia aikaisemmin (työmatka-aika huomioiden).

Vierailija
5/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla oli aina lapsi hoidossa mun etätyöpäivien ajan. Ei siitä työpäivästä muuten mitään tullut.

Vierailija
6/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaankaan onnistu, kun kerran lapsi on seuraa vaativa.

Sukulaisperheessä on 5-vuotias poika ja yrittäjä- isä pitää välillä etäpäivinä lapsen kotona. Mutta lapsi on fiksu ja ymmärtää että esim. puhelujen ajan on oltava hiljaa. On myös tyyppi joka loputtoman kyselytulvan omaavanakin osaa myös touhuta itsekseen.

Vierailija
7/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on lapselle parempi vaikkapa katsoa yksin telkkaria tai piirtää itsekseen, vs. ohjattu toiminta ja kaverit sekä ulkoilua vielä lopuksi?

En tod ottaisi eskarilaistani etätyöpäivikseni kotiin. Yritän pitää lapsen päivät lyhyinä, se on eri asia.

Vierailija
8/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatusta, ohjattua toimintaa ja kavereita vs. Yksin tuntitolkulla vanhemman keskittyessä muuhun... kyllä se on lapsen etu olla siellä hoidossa! Myös sosiaalisesti tärkeää, ettei jää lyhyemmän päivän takia ulkopuolelle.

Vierailija
9/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajana sanon, että EI.

Se on työaikaa, ei lastenhoitoaikaa. Et voisi tuoda lastasi työpaikallekaan oleilemaan työpäiväsi ajaksi. 

Jos olet etätöissä, olet TÖISSÄ. Työnantajan ajalla ei hoideta omia asioita eikä omia lapsia.

Vierailija
10/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaista järkeä. Jos lapsi ikävöi kotona oloa, hän ikävöi sellaista aikaa jolloin hän saa olla sinun kanssasi ja saa sinun huomiosi 100- tai ainakin 80-prosenttisesti. Miksi toisit hänet kotiin katsomaan hiljaa työntekoasi?

Lisäksi on mielestäni hyvä, että lapsi saa myös leikkiä vapaasti tulevien koulukavereittensa kanssa. Eskarin aikana ei ole juuri vapaata leikkiä.

Vierailija
11/11 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Näin mäkin luulen, että vain poikkeustapauksissa esim. sairaana kannattaa pitää kotona. Silloinkin on siinä ja siinä miten tehokasta se työajan käyttö olisi, mutta ei tarvitse ehkä täysin palkatonta vapaata ottaa niin kuin toimistolla ollessa. Ehkä sitä hoitopäivää voisi lyhentää noin tunnilla, kun päiväkoti on 5 minuutin päässä. Minunkin työni sisältää todella paljon pakkotahtista kirjoittamista ja palkka perustuu suurelta osin kirjoitettuun määrään. Jossain määrin minun on ehkä mahdollista saada myös ilta/yövuoroja, jolloin lapsi olisi toivottavasti nukkumassa. Vaan mahtaako saada nukuttua, jos kuulee kirjoittamisen äänen. Ehkä se on vaan niin, että lapsen on tyydyttävä osaansa ja oltava siellä päiväkodissa, vaikka ikävöikin kotia. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi