Sinä, joka olet saanut taloutesi hallintaan ja päässyt veloistasi, miten teit sen?
Tuntuu, että alan olla kypsä muuttamaan asioita, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Kommentit (22)
Edellä on jo tullutkin hirveästi hyviä vinkkejä. Lisäisin vielä, että jos velkoja tai luottoja on useampia, niin on usein kannattavampaa keskittää (KAIKKI) ylimääräiset rahat yhden velan tai luoton maksuun kerrallaan. Itse ajattelin alkuun että olisin maksanut kaikkia tasaisesti, mutta pyöriteltyäni itse tekemääni maksusuunnitelmaa excelissä tajusin ettei ne luotot siitä lyhene yhtään sen nopeammin; oikeastaan vain päinvastoin. Oli motivoivampaa maksaa enempi yhtä luottoa kerrallaan, jolloin niitä sai pikkuhiljaa kokonaan pois päiväjärjestyksestä ja luottoihin liittyvät oheiskulut pieneni nopeammin. Minimierät pitää tietenkin hoitaa kaikista, ellet saa kaikkea yhteen könttään esim. järjestelylainalla.
Sisua ja sitkeyttä vaaditaan paljon. Jos tilanne on päässyt pahasti rempalleen, niin se ei korjaannu yhdessä yössä siihen pisteeseen että tilit ykskaks pursuilisi vapaata rahaa. Kannattaa asettaa itselleen välitavoitteita, joiden kohdalla taputtaa itseään olkapäälle ja sanoo että jes, hyvä minä. Päätös ja aito halu saattaa kaikki raiteilleen on jo hyvä alku. Sitten vielä se toimiva maksuaikataulu ja rutiini, niin olet jo pitkällä.
Kannattaa googlailla netistä erilaisia säästövinkkejä. Esim. satokausikalenteri on monella tapaa hyvä. Netflixit yms. pois, kuten moni on jo ehdottanutkin. Kirjastosta voi lainata leffoja ilmaiseksi mielin määrin. Kokkaa kotiruokaa ja leivo. Opettele tulemaan toimeen pienemmällä humpparahalla. Käy läpi kaikki säännölliset menot (niin kuukausittaiset kuin vuosittaisetkin ja kaikki siltä väliltä) ja karsi pois kaikki, mitä ilman et tule toimeen. Voit palata niihin uudelleen sitten, kun taloutesi on balanssissa. Tee kuukausibudjetti, jossa huomioit myös sen kuinka paljon kuukausittain on laitettava rahaa sivuun harvemmin erääntyviä maksuja varten.
Kyllä se siitä, askel kerrallaan. Voimia :)
En tiedä, oletko töissä, mutta mä yhdistin ensin kaikki lainat yhdeksi. Todella helpottaa, kun maksaa vaan yhtä, säästää myös palvelumaksuissa. Ja sitten kaikki ekstra mikä tuli palkassa, ylityöt, lomarahat, kaikki joka ikinen ylimääräinen sentti meni velkojen maksuun. En matkustellut lomilla enkä kuluttanut muutenkaan mihinkään ylimääräiseen. Hyvin nautin kuitenkin kesistä ihan kotonakin.