Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka olet saanut taloutesi hallintaan ja päässyt veloistasi, miten teit sen?

Vierailija
14.01.2018 |

Tuntuu, että alan olla kypsä muuttamaan asioita, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA menot ja tulot paperilla. Ihmisellä on kuitenkin monet pakolliset menot joka kuukausi, tiedät suurinpiirtein mitä menee kk kauppaan ja sitten varaa ns yllätyksiin pienen summan, loppu jää muihin menoihin, jos jää. Sekä laittaa joka kk pienen summan edes säästöön, 50 - 100€. 

Karsii kaiken ylimääräisen, lehtitilaukset, kahvilla käyminen ja ulkona syöminen, töihin eväät. 

Alkuun kannattaa tehdä kodissa iso siivous ja kaikki turha myyntiin. Saat taatusti pienen summan jolla pääsee alkuun, ettei tarvitse ottaa uutta velkaa. 

Kuukausi kerralla eteenpäin! 

Vierailija
2/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hiljaista tuntuu olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://rahahuoleton.blogspot.fi/2016/10/koska-raha-asiat-ovat-tabu.html…

Blogi, joka vielä päivittyy. Näköjään helmikuussa suunniteltu uusimpien velkojen kuittaaminen. Saisko tuolta vinkkejä?

Vierailija
4/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dave Ramsey ja tekosyyt pois.

Vierailija
5/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AINA menot ja tulot paperilla. Ihmisellä on kuitenkin monet pakolliset menot joka kuukausi, tiedät suurinpiirtein mitä menee kk kauppaan ja sitten varaa ns yllätyksiin pienen summan, loppu jää muihin menoihin, jos jää. Sekä laittaa joka kk pienen summan edes säästöön, 50 - 100€. 

Karsii kaiken ylimääräisen, lehtitilaukset, kahvilla käyminen ja ulkona syöminen, töihin eväät. 

Alkuun kannattaa tehdä kodissa iso siivous ja kaikki turha myyntiin. Saat taatusti pienen summan jolla pääsee alkuun, ettei tarvitse ottaa uutta velkaa. 

Tuossa oli neuvo jota olen käyttänyt. En ole täysin ilmaa velkoja mutta kykenen hoitamaan velkani kevyesti. Kaikki joutava ja ei elintärkeä pois.

Lehtiä en ole tilannut vuosikausiin , ne ovat kaikista joutavimmat. Vaatehankinnat pääosin kirppareilta ja alennusmyynneistä. Kaikki mikä on pakko hankkia, kannattaa katsoa tarjoukset ja alennusmyynnit.

Vierailija
6/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kanavatilauksia eli esim Netflix. Ei kuukausittaista hyväntekeväisyyttä. Halvempi asunto harkintaan, lainojen, vakuutusten ja sähkösopimusten kilpailutus. Liikkuminen jalkaisin ja pyörällä. Moottorikulkuneuvot pois koska maksavat liikaa. Lisätöiden teko jos mahdollista.

Vierailija
7/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusten kasvatus, kauneudenhoito kotikonstein, säästää kampaaja ja kosmetologikuluissa. Ei maksullista viihteellä oloa. Eli ei baarikeikkoja tai korkeintaan paikkoihin joissa ei sisäänpääsymaksua, taskumatti mukaan. Tietenkin jos jättäisi tupakan ja alkon pois kokonaan tulisi paljon säästöä.

Vierailija
8/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että alan olla kypsä muuttamaan asioita, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Jos nykyinen suunta on lisää velkaa tai vain pään pinnalla pysyminen, niin sitten niitä asioita on pakko oikeasti muuttaa.

Kaikki paperille/exceliin ja siitä isoimmat menoerät. Kuukausilaskujen karsiminen (vakuutukset, sähköyhtiö, puhelimet) on vasta ensimmäinen askel ja varsin pieni sellainen. Sitten seuraat mihin menee ruokakaupassa rahaa. Tuntuu köyhäilyltä, mutta ainoa isompi rahareikä keskituloisella. Kuitit talteen ja katso mitä mikin maksaa, millä voisi korvata. Ruokakauppaan aina vain listan kanssa ja suunnittelet aina muutaman päivän etukäteen.

Ostat vain tarpeeseen, et vain koska alennuksessa tai edes kirpparilla. Tarpeeseenkaan ei osteta, jos ei ole rahaa. "Ei rahaa" tarkoittaa sitten siinä Excelissä, ei tilillä tai lompakossa. Jos raha on jo Excelin mukaan käytetty, se tilin raha on todennäköisesti tarkoitettu vakuutusmaksuun ja siksi jäänyt yli, et ole tehnyt "laskuvirhettä pankissa sinun eduksesi"

Vierailija
9/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi veloista pitäisi päästä eroon? Minulla on 300 000 velkaa, joka tuottaa hyötyjä minulle. Nettovarallisuutta löytyy reilusti. En tahdo maksaa velkaa pois niin pitkään kuin korkokulut ovat pienemmät kuin osinkotuotot.

Vierailija
10/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin miehelle kenkää. Ja tämän jälkeen nuo mitä tuossa ekassa vastauksessa on lueteltu.

Vierailija
11/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi veloista pitäisi päästä eroon? Minulla on 300 000 velkaa, joka tuottaa hyötyjä minulle. Nettovarallisuutta löytyy reilusti. En tahdo maksaa velkaa pois niin pitkään kuin korkokulut ovat pienemmät kuin osinkotuotot.

Ap:lla tuskin sama tilanne, tuskin hän silloin olisi tullut kysymään neuvoa.

Vierailija
12/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ja tärkein asia: Erosin holtittomasta kiviriippapuolisostani. Muutin halpaan vuokra-asuntoon ja siinä mielessä olen velaton.

Kiinteitä kuluja on ihan ainoastaan kaikki täysin pakolliset (vuokra, sähkö, vakuutus). Kampaaja on luksusta, mutta halvalla pääsee, kun käy oppilaitoksessa. Kuntoilla voi ulkoilemalla ja joskus uimahallissa. 

Kyttään koko ajan tarjouksia. Ostan varastoon kun sattuu kohdalle. Tiettyjä juttuja ostain vain alennuksesta. Vaatteita ei tietenkään koskaan oikealla hinnalla ja niitäkin harvoin. Googletan aina huolella, kun pitää ostaa jotain mitä en yleensä osta ja ostan sieltä mistä halvimmalla saa. Punalappuiset lihat ova ihan hyviä vielä. Tietyt jutut kannattaa ostaa vähän kalliimmalla jotta ne kestävät kauemmin. Esim minusta kengät ovat huonoa tekoa, jos ne eivät kestä vähintään 10 vuotta.

Elämäni ei todellakaan ole kituuttamista vaan myös nautiskelua. Kun rahaa on monta tonnia pahan päivän varalle, niin sitä voi joskus myös käyttää ns turhaankin. Yleensä lapsille. Olen pienituloinen yh, mutta suunnitelmallisuudella pystyn säästämään joka kk 500e ja silti elämme ihan mukavasti.

Vierailija
13/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa oli neuvo jota olen käyttänyt. En ole täysin ilmaa velkoja mutta kykenen hoitamaan velkani kevyesti. Kaikki joutava ja ei elintärkeä pois.

Lehtiä en ole tilannut vuosikausiin , ne ovat kaikista joutavimmat. Vaatehankinnat pääosin kirppareilta ja alennusmyynneistä. Kaikki mikä on pakko hankkia, kannattaa katsoa tarjoukset ja alennusmyynnit.

Siihen tulee riippuvaiseksi kun löytää hyviä tarjouksia netistä, siis tarpeeseen! Jos vaikka on tarvetta talvitakille ja kun aikansa etsii niin taatusti löytää hyviä tarjouksia. Eikä enää tee mieli ostaa mitään normaalihinnalla. Yksi missä olen huomannut säästöä, on K kaupan sovellus. Meille ainakin tulee juuri niitä tuotteita tarjoukseen mitä oikeasti käytetään. Yleensä hedelmät, kasvikset ja leivät ostetaan lidlstä. Toki täytyy muistaa et jos homman vetää liian tiukille ja kokoajan päässä miettii mistä säästää, ei sitä jaksa pysyä budjetissa. Kohtuus kaikessa ja esim ruuan täytyy olla kuitenkin hyvää ja monipuolista, että jaksaa. Ja on armollinen itselleen, jos yksi kuukausi menee pieleen ei se merkitse koko homman pieleen menoa. Sitten miettii minkä teki väärin ja parantaa suuntaa. 

Vierailija
14/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuohon ole kuin yksi keino. Systemaattinen kulujen karsinta. Eli kaikki ylös mihin rahat menee -> karsii ylimääräiset.

Jäljelle jääneet kulut minimoidaan -> kilpailutetaan palvelut (sähkö, netti, vakuutukset) oman tarpeen mukaan ja valitaan halvin mahdollinen joka täyttää omat tarpeet.

järjestellään lainat uusiksi -> listataan lainat euromäärineen  korkojen mukaan järjestettynä,  Maksetaan kalleimmat lainat ensin, vaikka lainarahalla kunhan lainan korko on pienempi kuin maksettavan lainan korko, mikäli  mahdollista. Aloitetaan jatkuva säästäminen ja sijoittaminen, josta syntyy jatkossa  lisäkassavirtaa.

Minä kilpailutan säännöllisesti kaikki palveluni. Viimeisin kilpailutus oli pankkiasiointini ja laskin pankkiasioinnin kustannuksia 36%  vuositasolla.

Vierailija
15/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osta mistään juomia. Juot hanavettä.

Halvimmat vessapaperit ym. Kirppisvaatteet. Myy ylimääräiset. Jos oot koiraihminen, hoida 20€/vrk koiria.

Vuokraa sohvaa airbnbn kautta.

Vierailija
16/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on usieta luottokortti- ja osamaksuvelkoja, niin niiden lyhentämiseen kannattaa käyttää lumipallotekniikkaa. Laita tuo hakusanaksi, niin saat enemmän tietoa.

Vierailija
17/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosien saatossa kertynyt velkaa melkein kymmenen tuhatta euroa, kunnes tajusin, että ei hitto eihän tässä ole mitään järkeä. Jonkinlainen herätys oli se, että käytin luottokorttia niin, että kun sain laskun maksettua niin käytin taas "vapaan" rahan normaaliin elämiseen. Luottokortti oli siis koko ajan niin sanotusti tapissa.

Päätin, että joka kuussa luottokortin saldon pitää olla pienempi, kuin edellisessä. Tällä yksinkertaisella päätöksellä pikkuhiljaa velan määrä alkoi pienemään.

Lopetin myös kaikki osamaksuostelut, joilla melkein pilasin elämäni. Tietokoneet, kännykät, kamerat, etelänmatkat....KAIKKI oli ostettu osamaksulla.

Nykyään ostan vasta, kun minulla on siihen rahat säästettynä. Varmaa puolet elämästäni meni tämän oppimiseen.

Vierailija
18/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulujen karsinnan lisäksi voisi miettiä, olisiko mahdollista saada jostain lisätuloja? Esim toisen työn ottaminen, ylitöiden tekeminen, oman asunnon vuokraaminen airbnb:n kautta, omien tavaroiden myynti tai vuokraus, jonkun oman osaamisen myynti, verkostomarkkinointi jne.

Vierailija
19/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on tapana ostaa joka päivä iltalehdet,noutokahvi,suklaapatukka jotka tuntuvat pieniltä

kuluilta mutta kuukaudessa meneekin yllättävän paljon rahaa turhaan. Opettele kaikessa ajattelemaan

että tarvitsetko todella kaikkea mitä ostat.Ei ne suuret tulot vaan pienet menot! Ajan kanssa huomaat

että rahaa jää vähän säästöönkin ja voit hieman höllätä mutta pidät linjan selvänä- kaikki tuhlailu pois!

Vierailija
20/22 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestin itselleni useiden kymppitonnien ulosottovelat nuorempana, kun elämäntilanne oli aivan rempallaan enkä välittänyt mistään, kiskoin kaikki lainat ja vipit mitä sain kun oli luotot kunnossa enkä välittänyt mistään. Tuli ulosotto ja luottotiedot meni, jonka jälkeen meni vuosia työttömänä sossurahoilla ym. Sitten aloin ryhdistäytyä, kävin päihdekatkolla ja olin kuukausia hoidossa. Kun asiat alkoi olla hiukan paremmin ja pää alkoi pysyä kasassa, hankkiuduin velkajärjestelyyn ja tuolloin työttömänä pääsin ns. nollasaneeraukseen eli ulosottoon ei mennyt mitään. Tuli viiden vuoden maksuohjelma, ja kun lopulta pääsin töihin, niin jossain vaiheessa ulosotto ilmoitti könttäsumman mitä velkojat haluavat ja niitä olen sitten maksellut osissa pois. Luottotiedot puhdistuvat tämän vuoden lopulla. Tärkein asia minkä olen oppinut on se, että velkaa tai osamaksuja en ota ollenkaan. (sen verran jouduin tuosta tinkimään että hankin uudet silmälasit osamaksulla.) Olen saanut säästämällä ostettua käytetyn auton ja muuta tarpeellista, sekä vihdoin kauan kaipailemani uuden tietokoneen. Kun ostaa suoralla rahalla, niin hintojakin katsoo paljon tarkemmin ja ostaa vain sellaista minkä tietää varmasti hyväksi, kun taas osamaksuilla on niin helppo ostella turhaa roinaa "kun on niin pieni kuukausimaksu..." Lähipiirissäni on monta sellaista jotka ostelevat jatkuvasti osamaksulla kaikkia mitä mieleen tulee, ja sitten on talous ihan kuralla koko ajan, lainaillaan rahaa ja ollaan jatkuvassa velkakierteessä. Kamalaa katseltavaa.

Palkkani on pieni koska koulutusta ei ole ja teen perus tehdastyötä, mutta pihisti kun elelee niin säästöönkin saa sen verran ettei jokaisesta vastoinkäymisestä seuraa konkurssia. Pakko heittää se kulunut klisee, että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Vaatteet ostelen joko kirpputorilta tai halpakauppojen tarjouksista, viimeksi sain kaksi siistiä takkia ja uudet farkut yhteensä 30 eurolla. Auton pitäminen on saakelin kallista, itselläni on vanha diesel-Mersu josta joutuu maksamaan lähes 750 euroa vuodessa ajoneuvo- ja dieselveroa, mikä on mielestäni aivan sairasta. Mutta kilometrejä tulee pelkästään työmatkoihin 100km/päivä ja kun sattuu useampi vapaapäivä putkeen niin kotiseudulla käymiseen menee se tuhannen kilometriä yhteensä, ja noilla kilsoilla on pakko ajaa isommalla dieselautolla. Autoni maksoi 900 euroa ja kuluttaa alle 6 litraa/100km, ja kun itse osaan korjata melkein kaikki viat niin säästää valtavasti.

Huvittavaa tässä on se että eräskin kaveri jolla on samankaltainen tilanne, mutta joka ei hoida asioitaan ollenkaan, pitää minua jotenkin hyväosaisena ja omaa tilannettaan epäreiluna, kun hänellä ei ole rahaa mihinkään ja minulla on varaa jopa auton pitoon :D Hänellä on myös ulosotto päällä, muttei suostu järjestelyyn koska mielestään hän on kaltoinkohdeltu kun ulosotot tulivat elatusmaksurästeistä. Syy on ex-puolison ja kaupungin ja valtion ja vaikka minkä, mutta itse on vain viaton uhri. Asenteesta se kaikki on kiinni, ainakin silloin jos asioihin oikeasti pystyy vaikuttamaan omalla toiminnallaan.