Missä kaikkialla Itä-Suomen ulkopuolella oikein sanotaan 'mie' ja 'sie'?
Olen kuullut ihmisten, jotka ovat kotoisin Satakunnan rannikolta, sekä Lahden lähistöltä käyttävän näitä sanontoja. Se on outoa.
Kommentit (22)
No ei kyllä Oulussa sanota mie ja sie. Sen sijaan Lapissa kyllä.
Lapissa. Ainoat satakuntalaiset, jotka sie ja mie sanovat, ovat luultavimmin karjalaista sukua. Omat isovanhempani käyttivät edelleen sietä ja mietä, itse en, satakuntalaisena.
ei tuo mikään savolaisten juttu ole. ainut jonkan olen tuollaista kieltä kuullut käyttävän taisi olla rokka tai mikä se nyt olikaan. en tietä mistä päin rokka on kotoisin.
Torniosta jokivartta ylöspäin. Mie sie menhään methään
Vierailija kirjoitti:
ei tuo mikään savolaisten juttu ole. ainut jonkan olen tuollaista kieltä kuullut käyttävän taisi olla rokka tai mikä se nyt olikaan. en tietä mistä päin rokka on kotoisin.
Vähänpä se sinäkin tiedät ja kirjoitustaitokin on mitä on...
Kyseessä karjalainen puheenparsi, jota Lapissakin käyttävät.
Rovaniemellä ainakin (Antti Tuiskuhan on käsittääkseni sieltä ja puhuu mie ja sie). Itse olen puhunut aina mie ja sie -murteella ja olen kotoisen Loviisan läheltä. Kouvolassa puhutaan myös mie ja sie -murteella.
Mie ja sie -seutuja ovat Kymenlaakso, Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Lappi. Pohjois-Savo ei ole mie-aluetta, Pohjois-Karjalasta en tiedä.
Hesassa kuulut monen sanova mie ja sie
Keski-Suomessa ainakin, tosin täällä nyt kaikki puhuu vähän miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomessa ainakin, tosin täällä nyt kaikki puhuu vähän miten sattuu.
Keski-Suomi on seutua jossa itä- ja länsimurteet kohtaavat ja sekoittuvat.
Vierailija kirjoitti:
Hesassa kuulut monen sanova mie ja sie
Syntyperäinen helsinkiläinen ystäväni alkaa sanomaan sie ja mie jo lyhyen jutustelun jälkeen. Minä olen etelä-karjalalainen.
Torniosta pohjoiseen, koko Länsi-Lappi
Vierailija kirjoitti:
Mie ja sie -seutuja ovat Kymenlaakso, Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Lappi. Pohjois-Savo ei ole mie-aluetta, Pohjois-Karjalasta en tiedä.[/quot
Pohjois-Karjalassa on mitä Joensuussa ja Joensuun eteläpuolella. Ja tosiaan siellä ei olla savolaisia.
Joo siis mietä. Autocorrect ei tunne vielä.
Oulu