Onko yhdistelmä OPISKELU + LAPSET rankkaa?
Kommentit (8)
No ei kai jos opinnot eivät vaadi jatkuvaa läsnäoloa. Mutta lisää tuohon vielä kokopäivätyö niin sitten on rankkaa. Vapaa-aikaa ei ole ollenkaan :(
On, jos ei oo tukiverkostoa ja lapset sairastelee paljon.
On se helpompaa kuin työnteko. Lapsi on päivähoidossa ja suurimman osan opinnoista hoidan silloin. Joskus jää illaksi tai viikonlopuksi lukemista tai jotain pientä valmistelua. Lapsen sairastelut on haastavaa aikaa, koska silloin kaikki hommat jää iltaan ja on tingittävä yöunista.
Opiskelun hyvä puoli on se, että kaikkea ei tarvitse tehdä aina niin viimeisen päälle. Pyrin hyviin tuloksiin, mutta stressiä helpottaa se että läpi pääsee vähemmälläkin.
Jos tukiverkko on kunnossa, niin ei välttämättä. Itse tein hommat lasten mentyä nukkumaan ja kieltämättä harrastukset ja sosiaalinen elämä jäi vähemmälle, ajoittain jopa olemattomiin.
Pyöritin siinä samalla sivutoimisesti yritystä ja näin jälkikäteen olisin jättänyt sen tauolle.
Aloituksessa puhutaan pelkästä opiskelusta, ei töiden ohella opiskelusta. Kai nyt jokainen tajuaa, että rankkaa on jos on työ, opinnot ja lapset. Pelkkä opiskelu on verrattavissa työntekoon ts. riippuu opintojen sisällöstä, onko rankkaa. Minusta on paljon helpompaa opiskella kuin olla täysipäiväisesti töissä. Työpäivät vei matkoineen 10h, kun taas opiskelusta selviää 7h:ssa. Osa tuostakin ajasta on keskusteluja tai jotain muuta kevyttä.
Se kai riippuu mitä opiskelee. Itse opiskelin aikuiskoulutuksena itselleni ammattia ja helppoa se oli. Lapset oli hoidossa päivän ja mulla oli monesti puolet päivästä tyhjää, käytin sen tyhjän itsenäiseen opiskeluun eli sain tehtävät tehtyä ennen kuin lapset piti hakea hoidosta. Ne tehtävätkin oli niin läpihuutojuttu että ei niissä koskaan kauaa mennyt. Koko pitkä ilta oli sitten aikaa olla lasten kanssa, ulkoilla, laittaa ruokaa. Mutta sitten kun välillä piti yhdistää se koulu, työssäkäynti keikkaluontoisesti ja ne lapset, niin johan olikin jo heti rankempaa.
On, varsinkin kun lapset ei ole päiväkodissa vaan yritän saada tehtyä lopputyötä ja kaikenmaailman raportteja ja verkkokursseja päiväuniaikaan tai illalla tai yöllä.