Paljonko on teidän 17-19 vuotiaan opintotuki?
Entä teidän vanhempien vuositulot. Oman teinin opintorahasummaa pähkäilen.
Kommentit (25)
Minä sain joku vähän vajaa 100e kotona asuessani (en muista vanhemman tuloja, mutta pienet olivat, ja saatiin täysmääräinen tuki)
0€ vaikka minä, äiti siis, olen itsekin opiskelija. Vuositulot perheellämme n. 150 000€.
Maitseena kirjoitti:
0€ vaikka minä, äiti siis, olen itsekin opiskelija. Vuositulot perheellämme n. 150 000€.
Ja vielä pitäisi tukeakin saada, oikein kyynel nousee silmään.
Näemmä se lapsilisä sitten jatkuu opintotuen muodossa. On niin samansuuruinen summa.
Tuon ikäiset kotona asuvat eivät saa yleensä senttiäkään. Pitää olla sosiaaliturvan varassa elävät vanhemmat, pienipalkkainen yh, hyvin suuri perhe tms. Ja silti se opintotuki on pienempi ku8n lapsilisä.
Normiperheessä kaikista kalleimmillaan lapsi on juurikin 17 - 19 vuotiaana eikä yhteiskunta tue yleensä lankaan.
Lapsi ilmoitti kelan maksaneen 170€. Yllätyin isosta summasta, mutta näköjään oikein laskurin mukaan. Asuu isällään ja isänsä tulot ei hurjat ole. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ilmoitti kelan maksaneen 170€. Yllätyin isosta summasta, mutta näköjään oikein laskurin mukaan. Asuu isällään ja isänsä tulot ei hurjat ole. Ap.
Minkä ikäinen lapsi on?
Meidän 17v saa täyden tuen n. 97e/kk. Minun vuositulot n. 20 000e.
Eipä tule saamaan mitään, lukion ensimmäisellä on nyt. Vuosibruttotulomme n.72t€ ja on asuntolaina.
Kumpi vaihtoehto valitaan, asuu vanhempien luona vai asuu vanhempien omistamassa asunnossa, jos asuu vanhempien luona jotka asuvat asunnossa josta maksavat asuntolainaa??
Laskin laskurilla että meillä tulee olemaan 80 eur opintotuki ja omat vuositulot on hippasen vajaa 25000, olen yksinhuoltaja. Lainaa ajattelin antaa lapsen ottaa autokouluun mutta sitten vasta kun täyttää 18 vuotta, yritetään muuten pärjätä pelkällä opintotuella.
Saan 20€, tippui viimme vuodesta päälle viidelläkympillä johtuen toisen vanhempani tulojen noususta. Silti ovat velkakierteessä ja pyytelevät minulta rahaa
Terveisin ärsyyntynyt opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi on?
Meidän 17v saa täyden tuen n. 97e/kk. Minun vuositulot n. 20 000e.
Miten voi olla täysi tuki 97€? Laskurin mukaan vanhemman 27000€ tulolla saa 172,96. Lapsen isän tulot on tuota luokkaa. Lapsi asuu viilot asuntolassa.
Vierailija kirjoitti:
Laskin laskurilla että meillä tulee olemaan 80 eur opintotuki ja omat vuositulot on hippasen vajaa 25000, olen yksinhuoltaja. Lainaa ajattelin antaa lapsen ottaa autokouluun mutta sitten vasta kun täyttää 18 vuotta, yritetään muuten pärjätä pelkällä opintotuella.
Ohos, siis omat tulot on hippasen vajaa 28000, ei 25000 kuten tuonne aikaisemmin kirjoitin! :)
Vierailija kirjoitti:
Saan 20€, tippui viimme vuodesta päälle viidelläkympillä johtuen toisen vanhempani tulojen noususta. Silti ovat velkakierteessä ja pyytelevät minulta rahaa
Terveisin ärsyyntynyt opiskelija
Kai pitää mainita että asun myös omillani. Vanhempien vuositulot on yhteensä jotain alle 50 000
Joku 50e saa. Vuosituloni alle 40000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi on?
Meidän 17v saa täyden tuen n. 97e/kk. Minun vuositulot n. 20 000e.Miten voi olla täysi tuki 97€? Laskurin mukaan vanhemman 27000€ tulolla saa 172,96. Lapsen isän tulot on tuota luokkaa. Lapsi asuu viilot asuntolassa.
Onko sulla opintolaina laskuissa mukana?
Ja sitten pitäisi taloudellisesti tukea aikuistuvaa teiniä, tulee autokoulumaksut, lukiokuluja edelleen jne.jne
Hieman ahdistaa tulevaisuus tuolta(kin) osin..
T. Matalapalkka-alalla oleva äiti
60 euroa sai, kun asui kotona. Minun vuosituloni ovat 25 000.