Onko makaaminen terveellisempää kuin istuminen?
Aina puhutaan miten istuminen on vaarallista ja lyhentää elämää yms. yms. mutta entä jos makaisinkin istumisen sijaan, siitähän ei koskaan puhuta mitään?
Kommentit (16)
Ei ole. Makaamisessa käytät vielä vähemmän lihaksia kuin istuessa. Kai nyt jokainen tietää ja takuaa, mitä esim pitempi sairaalassa vuodepotilaana olo tekee ihmisen kunnolle ja lihaksille?!
Mulle on lääkäri sanonut, että puolimakaavakin asento on parempi kuin makuulla olo.
Pystyasento/istuma-asento on mm. ruoansulatuksen kannalta parempi kuin makuuasento.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Makaamisessa käytät vielä vähemmän lihaksia kuin istuessa. Kai nyt jokainen tietää ja takuaa, mitä esim pitempi sairaalassa vuodepotilaana olo tekee ihmisen kunnolle ja lihaksille?!
Mulle on lääkäri sanonut, että puolimakaavakin asento on parempi kuin makuulla olo.
Mutta eikö istumisessa ole vaarallisinta veren hyytyminen jalkoihin ja sitä kautta veritulppien kulkeutuminen minne päin kroppaa tahansa. Tätä vaaraa ei luulisi makuuasennossa ainakaan olevan yhtä pahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on lääkäri sanonut, että puolimakaavakin asento on parempi kuin makuulla olo.Mutta eikö istumisessa ole vaarallisinta veren hyytyminen jalkoihin ja sitä kautta veritulppien kulkeutuminen minne päin kroppaa tahansa. Tätä vaaraa ei luulisi makuuasennossa ainakaan olevan yhtä pahana.
Ainaki sairaalassa äkkiä tökkäävät jotain piikkiä ettei tule hyytymiä jos joutuu makaan vaan.
Monikaan nisäkäs ei istu, kun se lepää. Se on joko jalkeilla tai makoilee. Kissa ja koira istuvat pari sekkaa ja lyövät sen jälkeen maihin. Hevonen tai lehmä ei istuskele, vaan seisoo tai makailee. Siasta puhumattakaan, jonka elimistö muistuttaa paljon ihmisen elimistöä. Varsinkin viimeksi mainittu puhuu sen puolesta, että makaileminen on terveellistä, ja sitäpaitsi mukavaa varsinkin kun syö samalla jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on lääkäri sanonut, että puolimakaavakin asento on parempi kuin makuulla olo.Mutta eikö istumisessa ole vaarallisinta veren hyytyminen jalkoihin ja sitä kautta veritulppien kulkeutuminen minne päin kroppaa tahansa. Tätä vaaraa ei luulisi makuuasennossa ainakaan olevan yhtä pahana.
Ainaki sairaalassa äkkiä tökkäävät jotain piikkiä ettei tule hyytymiä jos joutuu makaan vaan.
Miksei toimistotyöntekijöihin tökitä tuollaisia piikkejä, joutuu istuun vaan päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
On. Se on ns. ihmisen "perusasento" sen jälkeen on seisominen.
Tavallaan. Jotenkin silti kuvittelisin jo ensimmäisten ihmisten istuneen jossain kivellä tai maapläntillä möllöttämässä. Jos ei jaksa seistä, eikä makaamaan mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat on läskien puuhaa
Itse kun olin bmi 15, niin en kyllä jaksanut tehdä muuta kuin maata, max istua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei toimistotyöntekijöihin tökitä tuollaisia piikkejä, joutuu istuun vaan päivät pitkät.
Eivät joudu, vaan ovat laiskoja nousemaan.
Molemmat on läskien puuhaa