Suomi on kristitty maa. Miksi lapsille ei saisi tasapuolisesti
opettaa kritinuskoa päiväkodeissa ja kouluissa? Mikä oikeus maahanmuuttajilla yms. on vaatia näitä oppeja pois?
Kommentit (20)
Vierailija:
opettaa kritinuskoa päiväkodeissa ja kouluissa? Mikä oikeus maahanmuuttajilla yms. on vaatia näitä oppeja pois?
Kirkkomme on valtionkirkko, mutta ei se tarkoita, että kaikki uskovat niin.
Tottakai sitä saa opettaa, mutta miksi sitä saa tuputtaa niille, jotka ajattelevat toisin?
Siksi, koska uskonto ja valtio pitäisi ehdottomasti erottaa toisistaan!
On aivan älytöntä, että uskontoa pitäisi opettaa myös tarhoissa ja kouluissa, kun uskovaisilla on jo olemassa monipuoliset seurakunnan palvelut ja vanhempien opetus käytössään!
Miksi enää tunkea uskonnollista kasvatusta kouluihin ja tarhoihin?
t. suomalainen
silloin kaikkia Jehovista -muslimeihin ? Vai onko sittenkin parempi että jokainen opettakoon omassa seurakunnassaan ym Ei kouluissa tai päiväkodeissa
Olet oikeassa. Jokaisen ihmisen (vaikka maailmankatsomus olisi mikä hyvänsä), joka suomessa asuu, olisi hyvä tuntea kristinuskon perusteista jotakin.
Elämänkatsomustieto kyllä opettaa lapsille juuri niitä perusteita maailmanuskonnoista. Myös me vanhemmat pidämme huolen siitä, että lapsemme tietää, minkälaisten ihmisten keskellä elää. Eli kerromme myös kristinuskosta.
Se, mikä minua häiritsee suuresti, on se, että kristinuskoa tuputetaan jo päiväkoti-ikäisille ainoana oikeana tapana uskoa. Vastustan päiväkotien ja koulujen ruokarukouksia, kristillisiä aamunavauksia ja liiallista kirkollista pippalointia.
7
Mutta koska siellä pk-ryhmässä on niin monia uskontokuntia ja maailmankatsomuksia, niin uskonnon HARJOITTAMINEN olisi aatteellista pakkotuputtamista.
lapsille opetetaan jopa useamman kerran viikossa
Tuntuu aivan väärältä se, että 3-vuotias lapsi pistetään lukemaan ruokarukousta muiden joukossa, vaikka kotona opetetaan toisin.
Päiväkodissa vierailee myös seurakunnan työntekijä pitämässä " pyhäkoulua" kuukausittain. Uskovaisten vastaus tietenkin on, että lapsen ei ole pakko osallistua ruokarukouksiin ja pyhäkouluhetkiin.
Miten ihmeessä voisin kieltää lapseltani osallistumisen päiväkodin toimintoihin? En voi olla niin julma, että käskisin hoitajien viedä lapseni toiseen huoneeseen yksin ihmettelemään, kun kaikki muut osallistuvat tuokioon? Tulevat sitten tarrojensa ja tarinoidensa kanssa ja 5-vuotiaani olisi surullinen...
Olen antanut lapseni osallistua kirkollisiin juttuihin, mutta kyllä se raastaa. Tuottaa vaikeuksia myös meidän näkemyksemme opettamisessa, koska 3-5-vuotias ei osaa ymmärtää, että tarhassa kerrotut jutut eivät välttämättä ole tosia (tai samoja, mitä vanhemmat uskovat). Lapsi ottaa kuullun tiedon absoluuttisena totuutena.
Kirkko ja valtio erilleen.
7 ja 10
Näin on. Kristillisiä ajatuksia ei tuoda esille yleissivistävässä tarkoituksessa, vaan nimenomaan pieninä murusina opetetaan " tämä on normaalia, näin on ainoa oikea tapa uskoa" .
7 ja 10
kristinusko on samanlaista aivonpesua kuin joku muu uskonto!
Olen periaatteessa kanssasi samaa mieltä, mutta tapsi kertoa tuo ajatus oli aika töksähtävä. Luuletko, että tuollaisella toteamuksella on yhtään sen parempaa vaikutusta kuin esim. " jeesus rakastaa sinuakin" -tupuksilla?!
Jokainen saa olla omaa mieltänsä näissä asioissa, mutta toisen uskomusten loukkaaminen ja omansa tuputus on ala-arvoista.
7
Olisin kiinnostunut kuulemaan, mitä mieltä te muut (kuin ap) olette siitä, että päivähoito-ja koulumaailmasta poistuisi uskonnollinen opetus(muut kuin uskontotunti)?
7
niin kai mä sen muistaisin.
Uskonnon tunteminen on todellakin yleissivistystä, koska aika moni asia tässä maailmassa perustuu Jeesuksen tekemisiin.
Vaikken itse mikään " himo" uskovainen olekaan, silti pidän hyvänä asiana pk:sta kouluun kuuluvaa uskonnon opetusta. Onhan se parempi kertoa, " Jeesus rakastaa sinua" , kuin " Tässä vaan eletään ja sitten kuollaan. Sen pituinen se."
Eikä ne lapset jossain eskarissa vielä ymmärrä näistä asioista mitään. Kuuntelevat lumoutuneena satua, kun ope lukee lasten raamattua. Poikkeuksena tietty on lestadiolaiset, jotka jo 6 vuotiaana julistaa kavereilleen helvetin tulesta yms.
8
Sen sijaan et-opetus uskonnon tilanne. Näin tulisi käytyä maailman valtauskonnot läpi. Kristinuskoa voi toki hiukan painottaa (onhan se Suomen ja muun Euroopan yleisin uskonto), mutta ei tunnustuksellisesti kuten nyt uskonnonopetus on! On täyttä paskaa väittää, että uskonnonopetus Suomessa ei olisi tunnustuksellista.
Jos et tulisi uskonnon sijalle, säästyisi myös rahaa. Kunnan/kaupungin ei tarvitsisi palkata jokaiselle uskonnolle omaa opettajaa, vaan yksi (tai useampi jos oppilasmäärä on suuri) voi hoitaa opetuksen.
Mitä te ajattelette jotkut kun väitätte aivopesuks jotain uskonnon opetusta? Ensinnäkin kouluissa ei ainakaan silloin kun mä opiskelin 80luvulla niin tuputettu uskontoa ja aina oon saannut valita omankin kantani uskoon ja uskontoon. Teillä on selvästi paha asenneongelma. Olette varmaan unohtaneet et toistaiseks suomi on kristitty maa ja maassa maan tavalla. Ei kannata tehdä ylisuurta numeroa jostain uskonnon opetuksesta jostain tunnista viikossa.
Jokainen voi arvonsa opettaa ihan kotona eikö?
Vierailija:
Onhan se parempi kertoa, " Jeesus rakastaa sinua" , kuin " Tässä vaan eletään ja sitten kuollaan. Sen pituinen se."
Miksei voisi opettaa että " jotkut uskovat, että Jeesus -niminen henkilö rakastaa kaikkia, jotkut taas uskovat että kun kuolee niin syntyy uudestaan, jotkut uskovat päläpälä... jne. mutta kaikki nämä ovat yhtä hyviä ja kukin voi valita mikä tuntuu itselle parhaimmalta." ? Mitä kamalaa tuossa opetuksessa olisi?
Minä olen omissa kirjotuksissani nimenomaan ollut vastaan tuota kaikkea muuta uskonnonopetusta, en ensisijaisesti uskontotunteja vastaan.
Mutta Morrenkin mainitsema yhteinen ET-opetus kaikille olisi minustakin järkevämpi tapa hoitaa yleissivistys uskontojen osalta. Kristinuskoa voisi painottaa toki.
7
Vierailija:
Olisin kiinnostunut kuulemaan, mitä mieltä te muut (kuin ap) olette siitä, että päivähoito-ja koulumaailmasta poistuisi uskonnollinen opetus(muut kuin uskontotunti)?
7
Mutta en usko kaikkea niin kuin Raamatussa opetetaan. En allekirjoita kaikkia luterilaisen kirkon oppeja. Olen tutustunut myös muihin uskontoihin ja lukenut mm. Koraania.
Mielestäni uskonnollinen opetus voisi aivan hyvin poistua päiväkodeista ja koulusta. Kyllä Suomen tapakultturia ja hyväksyttävää käytöstä pystyy opettamaan ilman uskonnon korostamista.
Syvempi tutustuminen kristinuskoon ja luterilaisuuteen voisi olla vaikka sitten valinnaisena aineena myöhemmin koulussa.
Olen tietty sikäli huono kommentoimaan kysymystäsi, että joissakin asioissa olen sen " oikean" luterilaisen silmissä todella vääräuskoinen..
Huolimatta siitä mitä toitotetaan ihmisten oikeuksien ja vapauksien kunnioittamisesta on pidettävä kiinni aina etusijalla ollen nähden niiden heikentämisen vaatimuksiin. Kaikki suomalaiset eivät ole luterilaisia,
meillä on ortodokseja, ateisteja, katolilaisia jne. joten olisi aika naiivia kehottaa kaikkia luterilaiseen uskonnon opetukseen. Lapsien kasvatuksen osalta myös uskonto kuuluu vanhempien sanan vallan alle.
Se on siksi, että niin vältytään todennäköisimmin asian suhteen väärinkäytöksiltä ts. aivopesulta tai esim. uskonnon käyttämisestä laajasti negatiivisiin tarkoituksiin kuten esim. natsi-Saksassa.
vaan ainoastaan mahdollisuuden olla osallistumatta niihin itse ja saavan myös oman uskonnonmukaista opetusta.
t. maahanmuuttajan vaimo