Hoitajat toruvat minua aina. Muita?
Erilaiset terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat ja vastaavat puhuttelevat ja toruvat ja nuhtelevat minua usein. Käyn sekä julkisen puolen yleislääkärillä että yksityisellä erikoislääkärillä muutaman syyn takia, he hoitavat minua yhteistyössä. Osa julkisen puolen seurantakäynneistä toteutetaan niin, että käynti on hoitajan luona tai hoituu hoitajan puhelinsoitolla ja lääkäri on ns. taustalla eli konsultoivassa roolissa, luulen että resurssien takia näin. Lisäksi olen raskaana eli käyn myös neuvolassa neuvolan terveydenhoitajalla niillä normaaleilla neuvolakäynneillä. Kaikki nuo näkevät toistensa tekstit ja labrat ym suunnitelmat.
Olen itse terveydenhuoltoalalla myös ja olen sopinut lääkäreiden kanssa, että he voivat luottaa tapaani hoitaa sairauteni (ja terveyteni). Saatamme tehdä esim. niin, että lääkäri kirjoittaa jonkun lääkkeen, ja sovimme että aloitan sen vasta tarvittaessa eli oireiden pahentuessa tai jos labroissa näkyy tietty poikkeava tulos tms ja että teen arvion ja päätöksen tästä (yhdessä sovituilla reunaehdoilla) itse kotona. En myöskään noudata ns. lautasmallia vaan erästä toista ruokavaliota, tästä olen sopinut lääkärin kanssa ja lääkärin arvion mukaan se ei heikennä terveydentilaani vaan päinvastoin.
Silti joka ikinen kerta kun asioin jonkun hoitajan kanssa niin hän nuhtelee ja toruu minua. Usein on eri hoitaja ja neuvolan hoitajakin on eri kuin terveyskeskuksen hoitaja. Saan toruja ruokavaliosta, joka kuulemma ei ole virallisen suosituksen mukainen ja saan luennon siitä kuinka aamuisin pitää syödä puuroa ja margariini on ainoa sallittu rasva ja sitäkin vain sipaisu leivän päälle (kärjistetysti siis). Saan toruja siitä, että en ole aloittanut jotain lääkitystä heti kun se on kirjoitettu. Yritän aina selittää, että asia on kunnossa ja sovittu lääkärin kanssa että teen arvion itse aloituksen ajankohdasta. Lääkärit ei koskaan toru minua, se ei kuulu heidän tyyliin. Puhuvat kunnioittavasti. Miksi ihmeessä nämä hoitajat toruvat? Koulutetaanko heidät siihen? Eikö he käsitä että ei aikuiset ihmiset torumalla muuta toimintaansa vaan vasta perustelujen ja vaihtoehtojen läpikäymisen myötä? Osui kyllä välillä sellainenkin hoitaja kohdalle, joka ei torunut vaan päätti valistaa minua ja piti pitkän luennon lautasmallin hyödyistä (ilman perusteluja tosin) ja kun pyysin perusteluja niin en niitä saanut. Kärsin. Miksi hoitajat tekee näin? Ja olenko ainoa vai saako muutkin tätä osakseen?
Kommentit (5)
Sellaisia ne hoitajat on, samoin muu suorittavan portaan hoitohenkilökunta. Esimerkiksi suuhygienistit ynnä muut. Toisaalta into pinkeänä ovat kertomassa kuinka suorittavat samoja töitä kuin lääkärit.
Minulla oli hyvä ja fiksu hammaslääkäri. Lopetin siellä käymisen, kun en jaksanut kuunnella hammashoitajan torumisia. Enkä tarkoita, ettei mistään saisi sanoa, vaan että aikuiselle ihmiselle ei pidetä mitään nuhdesaarnoja.
Kävin kampaajalla, joka alkoi pitää hirveää saarnaa hiuksistani. Joo, olivat huonossa kunnossa yleissairauteni ja lääkityksen takia. Mainitsin niistä. Saarna vaan jatkui. Enpä mennyt uutta kertaa. Hiukseni ovat omaa, ei jonkun kampaajan omaisuutta. En edes vaatinut mitään ihmeitä...
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hyvä ja fiksu hammaslääkäri. Lopetin siellä käymisen, kun en jaksanut kuunnella hammashoitajan torumisia. Enkä tarkoita, ettei mistään saisi sanoa, vaan että aikuiselle ihmiselle ei pidetä mitään nuhdesaarnoja.
Juuri noita nuhdesaarnoja ihmettelen enkä millään jaksaisi kuunnella. Ymmärrän, että jos olisi joku hengenlähtö kyseessä niin sellaisesta asiasta voisi pitää nuhdesaarnan. Mutta että syökö voita vai margariinia (normaalipainoinen ihminen) tai että käyttääkö lievästi masentunut masennuslääkettä vai hoitaako masennustaan terapialla ja liikunnalla (hoitaja saarnaa että pitää syödä lääkkeitä vaikka lääkäri sanoo että ei ole pakko) jne.
Amisten juttuja ei kannata kuunnella. Kuuntelet vain lääkäreitä.