Miten kauan teillä meni tottua uusiin silmälaseihin?
Miten kauan teillä on mennyt tottua uusiin silmälaseihin? Olen nyt käyttänyt näitä päivän ja silmiä ja päätä särkee ja lattiat näyttää vinoilta. Meinaan törmätä kulmiin ja huonekaluihin. Kai tässä muutama päivä tai jopa viikko voi mennä? Näköni oli huonontunut aika paljon, ennen oli noin -1,5 ja nyt -3. Onneksi on viikonloppu, niin ehtii kotona rauhassa totutella. Olen vähän herkkä. Tulee helposti "merisairas" olo esim. tivolilaittessa tai videopeleistä ja kärsin migreenistäkin.
Kommentit (8)
Minusta lasit ovt tuntuneet omilta heti, eli ei ole vaatinut totuttelua.
Yhden kerran lasit tuntuivat vähän oudoilta ja paljastuikin että niissä oli väärät linssit.
Varmista että näet molemmilla silmillä yhtä hyvin, eikä tosiaan ole käynyt niin että lissit on väärillä vahvuuksilla.
No kyllä kestää kauemminkin kuin muutamia päiviä, jos noin paljon on huonontunut eikä laseja ole päivitetty välissä yhtään vastaamaan näköä. Silmälaseissa tuskin on mitään vikaa, mutta onhan tuo nyt iso "siirto" silmille, joihin pitää yhtäkkiä tottua. EI ihme, että on tasapainon kanssa ongelmia.
1-2 viikkoa voi mennä. Jos ei siinä ajassa ole tottunut, niin mene takaisin liikkeeseen mistä lasit hankit. Tarkistavat, että ne on valmistettu niin kuin pitikin.
Mä sain vajaa vuosi sitten ekat monitehoklasit ja kyllä mulla meni kolmisen kuukautta ennenkuin täysin totuin :) Kokoajan piti ensin tällätä niitä kun tuntui että paikat on vinossa ja mistä kohtaa pitää kattoa lähelle ja mistä kauas. Tuo totuttelu kesti mulla varmaan sentakia nuin kauan kun ei ennemmin näitä jatkuvasti pidettäviä laseja oo ollut.
Miinuslaseja vaihtaessani totuin aina saman tien. Nyt, kun sain ensimmäiset moniteholasit, meni totutteluun viikko tai pari.
Kiitos teille vastauksista. Minulla oli aikaa lasien uusimisen välillä aika monta vuotta.. En kehtaa edes kertoa. Joten varmaan menee vähän aikaa tottua näin isoon muutokseen. Muuten lasit tuntuvat hyviltä. Maailma näyttää kirkkaalta ja taas näkee. Jännästi silmä tottui siihenkin, ettei näe mitään. Lähdin hankkimaan uudet lasit lähinnä uusien kehysten takia ja olin ihan varma, ettei näköni ole huonontunut yhtään. Kokeilin nyt vanhoja lasejani ja eihän niillä näe mitään!
ap.
Itselläni on 2-3 uudehkot käyttölasit monitehoina, suunilleen samanvahvuisina. Käytän niistä yhtä paria enemmän ja pääsääntöisesti. Kun vaihdan muita lasejani lyhyeenkiin käyttöön, tulee väkisinkin aina jonkinasteinen totutteluvaihe.
Kun otin nuo uudet lasit käyttööni, muistelen että kesti useita viikkoja totutella. Korjaus vahvuuksissa vanhoihin oli kuitenkin aika pieni (en muista tarkalleen). Tuntuvat istuvan myös hieman eri asennossa päässä. Luku- ja kaukoalueen raja tuntuu olevan uusissa ja vanhoissa linsseissä jotenkin erilainen. Samoin kuin poikittaissuunnassakin on näkökentän kattavuudessa eroja, mikä johtunee linssien erilaisesta hionnasta (paras laatu / toiseksi paras laatu).
Joillakin optikkoketjuilla lienee mahdollisuus myös vaihtaa linssejä, jos silmät ei vaan totu.
Voi siinä muutama päivä mennä, mutta jos jatkuu noin pitempään niin minustua laseissa on kyllä jotain vikaa. Oliko lasit optikon vai silmälääkärin speksaamat? Itse sain viimeksi optikon toimesta hieman sopimattomat lasin ja nyt käytän vanhoja lasejani koska uusilla minua huimasi ja tuli päänsärkyä.