Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

<000> MARRASKUISTEN PÄÄSIÄINEN (PE-MA) <000>

14.04.2006 |

Kukkuluuluu? Onkohan täällä muita marrasmammoja paikalla? Meidän perhe lähtee vasta sunnuntaina sukuloimaan, siihen saakka ollaan ihan kotosalla. Paitsi tänä iltana saadaan taas miehen kanssa ihanaa kahdenkeskistä aikaa kun poika menee mummulaan hoitoon. Mennään miehen kanssa syömään ja leffaan, odotan jo innolla.

Meillä oli viime yö aikamoista hulinaa, en edes pysynyt laskuissa montako kertaa heräsin. Mies oli sen sijaan nukkunut kuin tukki, ei ollut edes herännyt siihen kun poika oli hereillä 05.15-05.45 ja höpisi aikas kovaäänisesti. Yhtään en ole katkera! ;-) Itse en saanut sinä aikana nukuttua lainkaan, mutta hauska niitä höpinöitä oli kuunnella kun se oli sellaista hyväntuulista jutustelua kuitenkin. Taisi poika kertoa millaisia unia oli siihen mennessä nähnyt. :-)

Yritän tässä kirjoittelun ohessa nukuttaa poikaa omaan sänkyynsä päikkäreille. Tunnin vaunulenkillä käytiin ja silloinkin poika malttoi nukkua vain reilun puoli tuntia. Selkeästi on nyt sellainen vaihe menossa että nukkuminen on ihan tylsää puuhaa. Eilenkin illalla taisteli nukkumattia vastaan tunnin verran, mutta ihme kyllä ilman mitään iltahuutoja. Sängyssään vaan tuttia rauhallisena lutsutti ja soittoleluaan näpersi.

Ihanaa, nyt poika taisi nukahtaa. Ainakin tuli niin hiljaista. Taidanpa mennä itsekin hetkeksi pötköttämään...

Iloista Pääsiäistä kaikille!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lähti laittamaan veneeseen jotain pukkeja (?), ettei se kaadu lumien sulaessa ja poika nukkuu ulkona, joten mamma ryntäsi koneelle :)

Täällä on kanssa nukuttu huonosti. En ymmärrä mistä johtuu, olisiko hampaita tulossa.. Herää yöllä kolmen aikaan ja valvoo vähintään kaksi tuntia, edellis yönä ei nukkunut kunnolla ollenkaan, vaan heräsi vartin välein huutamaan. Hohhoijaa, aamuisin on vähän tsombie meininki, mutta kun päivä lähtee käyntiin, niin väsymys jotenkin unohtuu. Outoa.

Veneilykausi alkaa tosiaan kohta ja olenkin miettinyt, että mitkäköhän liivit olisivat vauvalle parhaat. Onko marraskuisilla kokemusta vauvan kanssa veneilystä tai sitten juuri näistä pelastusliiveistä! Kiitollisena ottaisin hyvät vinkit vastaan.

Nyt kuuluu vaunuista höpötystä, taitaa poika heräillä. Hyvät pääsiäiset marraskuisille!

Vierailija
2/17 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=green] Täällä mummolassa oleillaan perheen kanssa. Ja voi että on ihanat säät ! Kotopuolessa on ollut kamalat säät eikä ole ollenkaan huvittanut lähteä pihalle!

Mutta ai että, siistit tiet, ei yhtään hiekkaa. Olen niin haltioissani.

Meillä oli viime yönä miehen vuoro herätä vauvan möhinöihin.

Ei heräillyt kuin pari-kolme kertaa. Jere tosin syö vain kerran ja sekin on jo aamulla, 6-7aikaan.

Tänään ne jotenkin kummasti (unet siis) jatkuivat vielä 10 saakka.

Taisi johtua siitä ettei ollut niin kamalan kuuma. Miekkonen siis tykkää nukkua ja olla lämpimässä, toisin kuin äiti ja vauva.

Noh.. meillä alkaa Harry Potter maraton tässä kohta puoliin. On kaikki neljä ilmestynyttä leffaa mukana.

Heipsun keikkaa ja hyvää pääsiäistä kaikille!

10kaks ja JerppuPerppu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=orange] Meidänkin pojun mielestä nukkuminen on maailman tylsintä, ainakin päivällä.

Vaunuissakin on nykyään hereillä, ellei ole ihan väsy ja nukahda.

Ollaan menty jo sillälailla vaunuilla, että poju " istuu" makuukopassa ja katselee. Ei tosin pitkiä matkoja.

Matkarattaissa (en tiedä kuinka " sallittua" on vielä) pojun selkänoja on ensimmäiselle palkilla. Siis että ei ihan makuuasennossa. Makuuasennossa ei viihdy ollenkaan, esim. jos ollaan kaupoilla kiertelemässä.

Mutta juups, palaillaan asiaan.

10kaks

Vierailija
4/17 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue] Luulin että itellä oli kamala, painajaismainen sairaalassaolo/synnytys mutta mitä vielä!

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6869750&p=1&tmode=1&smode…

kyseisessä ketjussa käsitellään tehohoitoa äidin kohalla ja raskausmyrkytystä.

10kaks

Vierailija
5/17 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, oli kyllä aikas synnytyksiä tuossa edellisessä linkissä. Hengenlähtö lähellä monilla ja varmaan miettii kerran jos toisenkin, haluaako vielä synnyttää. Onneksi kuitenkin meillä suomessa niin äidit kuin lapsetkin onnistutaan yleensä pelastamaan, vaikka tulee pahoja komplikaatioita.

Meillä oli loistava yö. Tyttö heräsi muistaakseni vain kerran klo 5 syömään ja vasta 10.30 seuraavan kerran. Olo on levännyt. Tietysti näin kävi, kun olimme sopineet miehen kanssa, että hän herää tytön kanssa kukonlaulun aikaan ja mä jatkan aamulla unia. Muutaman kerran havahduin kyllä, kun likka yski, mutta ei siitä kummempia häiriöitä ollut.

Joku kyseli eilen, miten leikkimatolla viihdytään; meillä tyttö viihtyy oikein hyvin. Ainakin puolituntia kerrallaan aamuisin, saamme rauhassa syötyä aamupalat jne. Siis useimmiten, tietty poikkeeviakin päiviä löytyy silloin tällöin.

Mies lähti katsomaan kioskilta jotain lehtiä, että vois illalla lueskella. Mä olen poistunut kämpästä sen verran, et kävin ruokkimassa naapurin marsun.. Täällä satoi vettä niin en lähtenyt vaunuilemaan. Tulee muuten syötyä koko ajan, kun vaan makoilee kotona. Mutta mikäs tän mukavampaa, kun syöminen ja löffäily.

Hyvää pitkäperjantaita kaikille!

Vilma

Vierailija
6/17 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin täällä. Ennen lomalle lähtöä en ehtinyt muutamaan päivään koneelle ja nyt loman jälkeen ollaan oltu koko perheen kanssa kotosalla, niin ei malta koneelle tulla :o) Noh, poju lähti isin kanssa ulos, joten nyt äitee ehtii rentoutua!

Meillä sairastetaan nyt ensimmäistä kertaa :o( Eilen käytiin lääkärissä ja saatiin antibiootit, pojulla on korvatulehdus. Kaikesta kurjasta olosta huolimatta poju yrittää olla todella reipas ja kyllähän tuo lääkekin alkaa nopeasti vaikuttamaan.

En tiedä, mitä tässä reilun viikon aikana on kirjoiteltu, joten en voi kommentoida mitään, mutta halusin tulla kertomaan että " hengissä ollaan" .

Mukavaa pääsiäisen aikaa marrasmammoille perheineen!

marrasfantti

Vierailija
7/17 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan nyt oltu mummolassa melkein viikko, viime viikon lauantaina matkustettiin omalla autolla ja matka kesti 11h. Poika nukku koko matkan aikana 2x45min ja 3x30min ja nekin siis todella pätkissä, ei kuitenkaan itkenyt eikä kiukutellut mutta oli ihna puhki ku päästiin perille ja sitten kaikki uudet ihmiset ja uudet paikat ja tilat,meillä on nukuttu huonosti siitä asti viime yöhön asti, pari yötä sitten valvoi 2-6 ottaen pieniä torkkuja, onneksi mummo on aina aamusella ottanu teemun hoitoonsa niin ite ollaan saatu nukkua pari tutnia pidempään, ei tunnu nii pahalta. Mutta uskomatonta kuinka voi pienen ihmisen elämä mennä sekasin(ja pelko paluumatkasta kaihertaa mielessä kokoajan)..

Mummon luokse tulon kunniaksi on aloitettu oikein teho yritys kääntymiseen, se on enää ihan pikkusta vaille että kääntyy selältä mahalleen mutta ei kuitenkaan vielä.

En oo ehtiny viikkoon edes käydä lukemassa että mitä tänne kuuluu, etten yhtään tiedä mistä ootte keskustelleet, päivät menee niin vinhaa vauhtia että tuntuu ettei täällä ehdi sitä vähääkään mitä kotona. Miehen kanssa ollaan saatu kahdenkeskistä aikaa ja voikun on LUKSUSTA, täytyy nauttia nyt taas oikein olan takaa seuraavasta semmoisesta ku ei oo sit loman jälkeen taas tietoa...viikko vielä täällä ollaan ja sit odotettavissa mielenkiintoinen kotimatka..

Oikein mukavaa pääsiäistä kaikille!!!

Vierailija
8/17 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=green] Meidän poju sitten käänty tänään masulleen. Jo ollaan sitä odoteltu :)

Noh, eihän poju ole vielä kovin vanha, joten..

Eipä muuta!

Vierailija
9/17 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil ei käännytä. Muuten tyttö on toooooooosi rauhallinen ja nukkuu erittäin hyvin ja pitkään ! Eilen mentiin nukkuu jo 20:00 ja tänä aamun herättiin 9:00 ! Että hyvät ovat unenlahjat, tota ei herätä mikään kun se nukkuu ....

Muutoinkin neiti viihtyy lattialla jumppalelun alla yli tunnin kerrallaan ja rintarepussa yritetään pitää ettei ihan tarttee lattialla olla =O

No, meil syödään korviketta pääosin, kerran päiväs kiinteitä : bataattia tai sit lihasosetta. Toi mimmi ei oo kiinteiden perään, mut neljänviljanvelli alko kummasti kiinnostaa ja kun tehtiin vielä löytökin 30 c / PURKKI KUOPIOSSA !!! Voihan jee !!! Meil maksaa lähemmä 50 centtiä / purkki ja kun vietiin siskot isälleen niin hamstrattiin laatikkotolkulla velliä mukaan =D.

Kestovaipoilla muuten mennään ja ollaan erittäin ihastuneita niihin. Tytön peppu on siisti ja ei olla konsanaan tartettu rasvata ihoa. Terkka aina kehuu kun on hyvä iho. No, parantavaa villaa ja villarasvaa ollaan laitettu jos on alkavaa punotusta / ärsytystä... Eipä tuota liiemmin.

Vauvakuumettaa pukkaa : jos tuota ens syksynä yritettäs. Uskaltaakohan kun verenpainetta ja oon VANHA !!!!!! Aatelkaa kesäkuussa 35 v..... Tulee toi ikä vastaan.

Kiva käydä lueskelee muiden marraskuisten kuulumisia vaiks ei usein ehditäkkään kun on tätä elämää tässä muutenkin viiden lapsen kanssa =D.

Hyvää pääsiäisenjatkoa toivottelee

rapuäiti ja Amalia 5 kk:tta kera siskojen

Vierailija
10/17 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me EI olla.... No, ehkä kun amalia kasvaa ja siskot kanssa et heistä on apua. Meillä ei ole mitään hoitoapua isovanhemmista (amalian mummo ja ukko eivät edes ole vielä häntä nähneet, miehen puolelta) ja omani eivät jaksa =(.

Tässä välillä tunteet kuumenee kun pitäs riittää....

Vierailija
11/17 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin jo olis haluja päästä miehen kanssa kaksin jonnekin.. ainakin minulla. Ja yksin se vasta kiva oliskin! :)

Meillä ei käännytä vielä masulleen, ollaan kyllä pikkasen alettu päätä vetämään taaksepäin ja halua olis jonkin verran siitä eteenkin päin mutta Klaudion hermot eivät ole mitä parhaimmat! Kuuluu vaan raivostunut itku ja no siihen se sitten aina jääkin, mutta kaikki ajallaan... No hätä. Meillä ei muuten ukkeli meinaa millään viihtyä lattialla jumppamatolla. Varsinkin jos ollaan kaksin kotona niin eikä.. äidin syliin pitäis koko ajan päästä. Ihanahan se on, mutta kun usein pitäis jotain puuhaillakin. Unet ovat lyhentyneet päivällä, aikaisemmin nukkui 3-4h päikkäreillä ja nyt 2 tuntia nukkuu. Eilen kekastiin hyvä juttu. Oli niin hieno ilma ja ihana ystävä vauvansa kanssa meillä yökylässä, oli pakko päästä lenkille. Vauvoilla oli vähän erit rytmit ja kun meidän poika heräsi alkoi toinen pikkuherran vasta unille, no minä ajattelin että uloshan tästä lähdetään edes kokeilemaan miten vaunuissa viihdyttäis hereillä. Otin sohvalta tyynyn mukaan ja tuin ukkelin pystympään asentoon ja siinä sitä sitten ulkoiltiin 1,5h! Oli ihanan näköstä kun toinen sieltä tapitteli äitiä ja välillä ohi kulkevaa maastoakin. Pitäis vaan varmaan hankkia aurinkolasit ettei häikäsis niin paljon.. laitoin kyllä harsoa aina siltä reunalta mistä paistoi ettei ihan tarvinnut siristellä. Ootteko hankkinut aurinkolaseja?

Huomasin vakkarikirpparimme olevan auki nyt pääsiäisenäkin joten taidamme lähteä tästä sinne löytöjä tekemään...

Hyvää loppu pääsiäistä!

Vierailija
12/17 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainut kulua useampi viikko, kun olen viimeksi täällä käynyt, edes lukemassa. Päivät vaan menee niin vauhdilla ettei meinaa perässä pysyä :)

Meilläkin käännyttiin vihdoin selältä mahalleen pari viikkoa sitten! Ei nyt vieläkään joka kerta kun ollaan lattialla, mutta välillä kuitenkin.

Huomenna ois 5kk neuvola, ollaan syöty nyt muutamana päivänä broiskusosetta ja kaurapuuroa, hyvin on maistunut.

Miehen kans ei olla päästy alkuaikojen (eli ennen vierastamista) jälkeen mihinkään yhdessä, erikseen kylläkin, minä varsinkin kun iskä niin mielellään hoitaa tyttöään. Nyt olis tarkoitus mennä Irinaa katsomaan kuukauden päästä, mutta saa nyt nähdä onnistuuko.

Nukkuminen ei meilläkään ole kovin in :(

Menee öitä että tuntuu ettei olisi nukkunut kunnolla hetkeäkään, eikä se muuten minuakaan rassaisi, mutta tuo migreenin pentele on alkanut vierailla...Nyt viimeksi perjantai-iltana oli niin karsee olo että ei mitään rajaa.

Nyt Potteria taas katsomaan, tulen huomenna kertomaan neuvolakuulumiset!

Vierailija
13/17 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin käännyttiin vatsalleen eilen :))

Vierailija
14/17 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut uusille masukääntyjille! :-) Meillä sais poika oppia kääntymään takaisin selälleen. Toisaalta viihtyy niin hyvin vatsallaan nykyään ettei varmaan senkään puoleen motivoidu harjoittelemaan vatsalta selälleen kääntymistä. Ehkä sitten kun keksii että paikasta toiseen kieriminen voisi olla kivaa puuhaa.

Poitsu on ekoilla päikkäreillään. On nukkunut reilu kaksi tuntia ja mä täällä odotan rinnat maidosta pullollaan että heräis jo syömään. Mulla aina häiriintyy vähäksi aikaa maidontuotanto kun ollaan miehen kanssa illanvietoissa ja oon joutunut sitä ennen hulluna pumppailemaan poikaa varten eväsmaitoa. Ja nyt meijerissä sitten luullaan että maitoa tarvitaan samaa tahtia koko ajan. Vähän on piukkis olo. ;-) Onko muilla imettäjillä samanlaista ongelmaa?

Tosi kivasti meni kyllä eilinen ilta. Mulla ja miehellä oli oikein mukavaa, samoin pojalla ja mummulla oli ollut hauskaa keskenään. Poika oli ollut melkein koko illan tosi hyvällä tuulella, väsymystään oli tosin kertaalleen vähän itkeskellyt mutta tunnin torkut olivat tehneet ihmeitä. Yöunille poitsu pääsi sitten normaalia myöhemmin, vasta puolilta öin ja unta riittikin sitten kymmeneen saakka kahdella syötöllä. Hyvä yö oli siis itsellekin kun sai nukkuakin pitkään. Tarvii vaan toivoa että päästään hetikohta palaamaan takaisin normaaliin unirytmiin eli että poika ryhtyisi noin yhdeksän aikaan yöunosille.

Voi itku, kai tässä on pakko mennä lypsämään päällimmäisiä maitoja pois kun alkaa olla jo niin tukana olo ja tuo yksi vaan " kuorsaa" tuolla vaunuissaan. Vaikka onhan se hyvä että uni maittaa. :-) Saapahan pakkaseen maitoa varoiksi jos vaikka kuukauden-parin kuluttua ei enää lypsämishommat onnistu...

Palajan taas myöhemmin. Muu-muu vaan siihen saakka! ;-)

Vierailija
15/17 |
15.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue] ensiksi. Mulla on iskenyt " masis" synnytyksen takia. En tiedä miten se nyt on iskenyt päälle. Tunnen siis olevani epäonnistuja. Kiireellisellä sektiolla tuo poika siis tuli maailmaan.

Samoin imetyksen kanssa. Tuntuu niin haikealta ja vaikealta hyväksyä imetyksen vähyys. Itseäni tässä asiassa saan syyttää, siksi varmaan vaikeampi hyväksyä.

Synnytykseen; olen miettinyt ja miettinyt, että entä jos olisin liikkunut enemmän, jaksanut pidempään ilman epiduraalia.. Olisiko aukeaminen siis jatkunut vielä sen 2cm. Ja liikkumiseen, oliskohan vauva laskeutunut jos olisin jaksanut/pystynyt liikkumaan enemmän.

Toivon salaa, että pääsisin nopeasti uudelleen synnyttämään, jos saisin silloin paremmalla tsempillä vauvan ulos. Noh, jos kovin nopeasti uudelleen sektion jälkeen voi olla taas sektio edessä..

Eli varmaankin mitä pitempi aikaväli niin sitä parempi?

Pelottaa jo valmiiksi miten seuraavalla kerralla käy. Pelkään siis sektiota ja " lopullista" epäonnistumistani.

Minä nimittäin haluaisin synnyttää, oikeasti.

Tämä oli sitten vain minun ajatuksiani minun synnytyksestäni.

Älkää siis suunnitellusti sektioidut loukkaantuko.

Tamatu: Toinenkin uuden oppija :) Ei siis meifän poju ollutkaan ihan viimeinen, eikä teidän.

nyt lähdettävä saunaan!

10kaks

Vierailija
16/17 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=orange] Onpa ihana aurinkoinen sää! Käytiin tunnin kävelylläkin. Harvinaista meidän perheelle nuo yhteiset lenkit :)

Onpas hiljaista, eipä se mitään. Kauniista säästä pitää aina nauttia kun semmoinen on!

10kaks ja jerts-ukkeli

Vierailija
17/17 |
16.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani 10Kaks, että masennus on iskenyt sinuun. Se on pirullinen kumppani. Tiedän sen kokemuksesta. Itse olen sairastanut seitsemän vuoden syvän masennuksen psykooseineen, nyttemmin olen kyllä ollut terveenä jo useita vuosia.

Suosittelen, että mainitset asiasta neuvolassa. Masennus on sellainen " kumppani" , joka hokee koko ajan, että asiat eivät ole vielä lähellekään niin huonosti, että apua tarvitsisi hakea. Sen haluan kuitenkin sanoa, että älä anna asioiden mennä siihen pisteeseen, että apua on " pakko" hakea.

Et ole huono tai epäonnistunut ihminen jouduttuasi sektioon. Varmasti teit kaiken, mihin siinä tilanteessa pystyit, jotta vauva olisi tullut alakautta maailmaan. Olen pohdiskellut, että mistä ihmisille tulee näitä huonommuuden tunteita " epäonnistuneen" synnytyksen jälkeen. Syyt on varmasti syvällä ja lähtöisin vuosituhanten takaa. Äitiys on nostettu, välillä tuntuu, että jopa, pyhään asemaan. Jos se ei ole pyhää, niin ainakin se alitajuntaisessa ajatusmaailmassa sijaitsee kullatulla korokkeella. Täydellinen äitiys on tavoittamatonta, mutta silti siihen tulee pyrkiä. Sairas ristiriita, joka aiheuttaa juuri mm synnytyksen jälkeistä masennusta.

Ja mikä oikeastaan tekee synnytyksestä epäonnistuneen? Se, että äiti ei seviydy siitä ohjekirjan mukaan, vai se, että lapsi kuolee? Synnytyksessä on koko pointtina lapsen maailmaan saattaminen ja mielestäni selvisit siitä yhtä hyvin kuin kuka tahansa lapsen saanut!

Toivon, että olosi kohenee ja annat itsellesi " armoa" . Ennenvanhaan naisia kuoli synnytykseen ja vasmasti hekin kaikkensa tekivät, jotta synnytys olisi onnistunut. Onneksi nykylääketiede on niin kehittynyttä, että enää aniharvoin nainen tai lapsi Suomessa kuolee synnytykseen. Todella harvoin synnytyksen päätyminen hätäsektioon johtuu äidin kyvyistä synnyttäjänä.

Mulle sanottiin, että vähimmäisaika raskautumiseen sektion jälkeen on 6 kk, vuosi on kuitenkin suositus. Yhden sektion jälkeen voit vielä hienosti synnyttää alakautta, joten sitä on turha murehtia. Varmasti pääset vielä synnyttämään alakautta. Siinä pahimmissa tuskissa toki kyllä saattaa miettiä, että tätäkö haluamalla halusin ;)

Tsemppiä ja aurinkoa sinulle!

Noema