Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maidon riittävyys...

14.04.2006 |

Olen viikon vanhan vauvelin äiti ja nyt pähkäilen rintamaidon riittävyyden kanssa. Päivisin vauveli nukkuu 3-4 tunnin pätkiä, mutta yöllä tissillä oltaisiin koko ajan. Vauva jaksaa imeä kerrallaan vain 5-10 minuuttia ja sitten nukahtaa. Kohta kuitenkin herää uudestaan pyytelemään ruokaa. Äsken pumppasin ekaa kertaa molemmat rinnat ja maitoa tuli vain 50 ml. Tuntuu todella vähäiseltä määrältä. Eli vinkkejä kaipaillaan eli miten saan vauvelin imemään pidempään jne.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei jopa hyvälle :) Vaikka pumppaamalla saatkin " vain" 50 ml (joka on itseasiassa pumppaamalla suhteellisen paljon), niin vauva saa itse maitoa enemmän. Itse olen täysimetänyt lapsiani 4 kk ja 6 k ja en koskaan saanut juuri tuota enemmän pumpulla, vaikka muuten maito riitti hyvin.

Ja syöttövälit kuullostavat myöskin ok kun kyse on noin pienestä vauvasta. Kun vauva kasvaa niin voit yrittää saada syömään useammin päivällä, ettei yöllä söisi niin usein. Mutta usein nämä vuorokausirytmit on olemattomia 0-2 kuukautta ikäisillä.

Jatka hyvillä mielin. Hyvää pääsiäistä!

Vierailija
2/6 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä imettää heti kun herää ja on pirteä, jos söisi sitten pidempään. Ja muista juoda ja syödä itse tarpeeksi! Vauva on vielä niin pieni, että kaikilla on varmaan tuossa vaiheessa vielä kaikenlaista säätämistä ja varsinkin epävarmuutta. Kuuluu siis asiaan, ainakin allekirjoittaneella :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mielestäsi vauva imee hyvin, niin voithan tuttia kokeilla yöllä, jos et itse saa esim. yhtään nukuttua. Noin pienellä voi imemisen tarve olla valtava, näin ainakin meidän vauvalla oli.

Muuten kyllä ihan parin tunnin välein imettäminen öisinkin on ihan normaalia. Meillä vauva imi aina kiinteiden ruokien aloitukseen asti kahden tunnin välein sen 10 minuttia kerallaan päivin ja öin. Tsemppiä!

Vierailija
4/6 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi kannustuksena ajattelin vielä kertoa, että (etenkin voin tosi)pienillä vauvoilla voi alkuun olla myös vuorokausirytmi sekaisin. He eivät vielä tiedä, milloin on yö ja milloin päivä, mutta onneksi tilanne korjaantuu ajan kanssa. Meillä ainakin tämä pikkukakkonen (nyt 3,5 kk) tuntui syövän alussa nimenomaan yöllä vielä tiheämmin kuin päivällä, mutta tilanne muuttui itsekseen hiljaksiin. Tärkeintä on, ettei seurustele öisin ja pitää valot himmeinä. Ja että yritää itse levätä päivisin, jos voi :) Ja syödä ja juoda paljon. Mulla on vesikannu ja muki aina myös yöpöydällä.

Tuo pumppausmäärä on tosiaan hyvä saalis! Joillakin ei maito ala herumaan ollenkaan pumpulla, vaan vain vauvan imusta. Itselläni esikoisen aikana tuli maitoa tulvimalla miten ja milloin vain, nyt välillä tarvitsen tosi rauhallisen hetken ja paljon juotavaa, jotta saan mitään pulloon. Ja siis kuitenkin tämäkin pienokainen kasvaa huimaa vauhtia eli maitoa kyllä riittää.

Esikoisen aikana epäilin maidon riittävyyttä, kun vauveli tankkaili iltaisin lähes tauotta... Onneksi kuulin imetystukiystävältäni, että se kuuluu asiaan: vauvan mahalaukku on niin pieni, että alkuun pitää tankata pienin hörpyin, jotta lopulta jaksaa nukkua yölläkin pidemmän pätkän. Silti taas mullakin on ollut hetkiä, jolloin meinaa usko loppua. Eli ymmärrän hyvin, että asia mietityttää - mutta huoli pois, hyvältä kuulostaa :)

Yksi tosi hyvä puoli tieheissä yösyötöissä muutes on: maitomäärä ymmärtääkseni lisääntyy parhaiten yöllisillä tilauksilla x) Toisaalta toki väsymys puolestaan voi hidastaa herumista, eli yritä levätä aina kun voit ja maltat. Ja ennenkaikkea: luota maidon riittävyyteen. Tärkein mittari on vauvan kasvaminen.

Vierailija
5/6 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä oletkin saanut, paitsi tuota tuttiasiaa en suosittelisi, jos maidon riittävyyttä epäilet. Jos vauvalle annetaan alkuvaiheessa tutti, osa imuista menee " hukkaan" , eikä ole rinnalla tilaamassa maitoa.

Tässä muutama linkki, käy kurkkaamassa

Maidon riittävyydestä:

http://www.imetystukilista.net/faq/newman_tarpeeksi.php

Ja vauvan saaman maidon lisäämisestä yhdellä syöttökerralla:

http://www.imetystukilista.net/faq/newman_painaminen.php

Jaksamista! Ensimmäisen kuukauden aikana maitomäärä lisääntyy vauvan tarpeeseen, siitten se pysyy vakiona, kunnes taas vähenee vieroituksen alkaessa. Alku kannattaa jaksaa, sitten helpottaa!

Been there, done that... :)

Helen

Vierailija
6/6 |
14.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppusaalis ei kerro maidon tuotannosta juuri mitään! Mulla pumpulla herahtaminen kesti ja kesti ja vaikka maitoa sitten tulikin, sitä tuli aina vähemmän kuin mitä vauva syöttöpunnitusten mukaan imemällä sai. 50 ml pumpulla on jo hyvin.

Noin pienellä voi rytmi olla vielä ihan sekaisin. Yritä olla kärsivällinen ja tee imetys itsellesi mahdollisimman helpoksi (vauva lähelle, juotavaa viereen yms.).

Tyttömme oli pienikokoinen syntyessään, mutta koko vauva-ajan syötöt kestivät lyhyen aikaa, 7-10, max 20 minuuttia. Ihmettelin myös, mihin isoja tuttipulloja tarvitaan: maksimiannos pullosta oli 120 ml.

Usko, että saat maidon riittämään. Imetys ei välttämättä ole alussa helppoa, mutta yleensä kannattaa yrittää jaksaa. Yöimetykset muuten lisäävät maidontuotantoa tehokkaasti. Eri asia sitten, jos äiti on todella väsynyt eikä saa päivälläkään nukkua.