Panromanttinen aseksuaali? Mikä juttu?
Kuulin tällaisesta suuntautumisesta vähän aikaa sitten. Keskustelin siis henkilön kanssa, joka kertoi olevansa tällainen. Voisiko joku valaista mulle, miten panromanttinen aseksuaali eroaa tavallisesta panseksuaalista, joka ei vain pidä seksistä?
Eikö aseksuaalisuus tarkoita juuri sitä ettei pidä seksistä (kenenkään tai minkään kanssa)? Toisin sanoen ei saa mielihyvää seksistä, eikä kiihotu.
Mutta jos taas heteroromanttinen (siis vastakkaiseen sukupuoleen rakastuva) henkilö ei saa mielihyvää seksistä, eikö hän ole vain hetero, joka ei pidä seksistä? Vai onko hänkin heteroromanttinen aseksuaali?
Olen siis itse tähän mennessä ymmärtänyt aseksuaalin niin että henkilö ei koe minkäänlaista seksuaalista, eikä romanttista kiinnostusta ketään tai mitään kohtaan. Henkilö ei siis nauti seksistä eikä romantiikasta minkään sukupuolen/itsensä/esineiden/eläinten tms kanssa.
Kommentit (6)
Aseksuaalit voivat olla erittäinkin romanttisia yksilöitä, he eivät vain halua seksiä. Sitä varten monet aseksuaalit ilmaisevat olevansa esimerkiksi pan- tai heteroromanttisia, sillä monilla voi tulla virheellinen käsitys, ettei tunteita olisi ollenkaan. Eli he voivat ihastua tai rakastua kuten muutkin, mutta ilmaisevat tunteensa mielummin muulla tavalla kuin seksillä.
Jos henkilö ei koe romanttista vetovoimaa toisia kohtaan, hän saattaa olla aromanttinen. Tämäkin toimii yhdistelmänä: voi olla aromanttinen aseksuaali tai vaikka aromanttinen heteroseksuaali (korjatkaa jos olen väärässä). Eli ei koe romanttisia tunteita toista kohtaan, mutta tuntee silti seksuaalista vetovoimaa.
Toivottavasti tämä valaisi asiaa jonkin verran <3
arvaan, kuulit siitä joltai naiselta. ne hurahtaa vähä kaikkeen mitä lukevat
Panseksuaalit pelkäävät miettiä omaa seksuaalisuuttaan ja/tai rajata ihmisiä seksuaalisen kiinnostuksensa ulkopuolelle foobikoksi leimaamisen pelossa. Panromanttinen aseksuaali vastaa nykyajan kaapissa oloa mitä tulee seksuaalisuuteen. Turvallinen valinta hämmentyneille seksualisoidussa nykymaailmassa: samalla sekä torjuu kaikki seksuaaliset lähestymiset/ei tarvitse tunnustaa itselleen, keneen seksuaalinen mielenkiinto kohdistuu (aseksuaali), mutta on samalla täysin inklusiivinen (panromanttinen), joten ei voi syyttää genitaalifetisseistä ja ekslusiivisuudestakaan.
On romanttisia ja aromanttisia aseksuaaleja.
Romanttiset aseksuaalit eivät innostu seksistä, mutta kaipaavat toista ihmistä ja läheisyyttä. Heillä siis romanttisia tunteita joko omaan (homoromanttinen), vastakkaiseen (heteroromanttinen) tai molempiin sukupuoliin (biromanttinen).
Aromanttiset aseksuaalit taas eivät omaa romanttisia eikä seksuaalisia haluja keneenkään.
Panseksuaalisuus kattaa myös nämä uudet keksityt sukupuoli-identiteetit, kun ihmiset ovat nykyään niin sekaisin, etteivät enää tiedä ovatko miehiä vai naisia. Eli kiinnostusta sekä miehiin että naisiin ja näihin ulalla oleviin "spesiaali"tapauksiin.
Kaikki ja ei mitään T: Mun tyttökaveri