Huolestuttaa vähäsen... Pitäisikö kohdun jo tuntua vatsan päältä?
Hei!
Olen rv 12+1 ja ihmettelen kun en vieläkään tunne (mielestäni) kohtua vatsan päältä.. Minulla takana keskenmeno rv 10+1 ja nyt neuvolassa kuultiin sydänäänet hyvin rv 10+2, mutta silti huolestuttaa :( Itse asiassa aluksi lulltiin raskauden olevan pidemmällä ja silloin koitettiin kuunnella sydänääniä rv 9+1 ja kuultiinkin jotenkuten, ja myöhemmin kävi ilmi, että raskaus olikin kaksi viikkoa aikaisempi! Eli todellisuudessa sydänäänet kuuluikin jo rv 7+2!!! Ultrassa lääkäri totesikin minulla olevan eteenpäin kallistunut kohtu... Siksipä kovasti ihmettelen, etten tunne kohtua vieläkään, esim. jos makaan selälläni ihan rentona?! Siis vaikka pitäisi olla eteenpäin kallistunut kohtu! Rasvakerrosta nyt on jonkin verran, mutta en ole kuitenkaan ns. lihava vaan normaalipainoinen!
Kertokaa kokemuksista! Olenko vaan vainoharhainen?
Kommentit (7)
Itse en tuntenut rv 9 kohtua, mutta kätilö löysi sen heti. Ettei siis vain kyse olisi siitä, että et osaa tunnustella oikein? Kohdun reunan löytäminen ei nimittäin ole hirmu helppoa, vaikka olisi pidemmälläkin.
Ninnu
...mutta kätilö sanoi neuvolassa tunnustellessaan vatsaani (rv 10+2), että " oliskohan tuossa" (siis kohdun reuna)... Mutta ei ollut näköjään varma... En kuitenkaan tunne mitään " kovempaa" edes ihan häpyluun yläpuolella, vaikka häpyluun kyllä tunnistan varmasti :) On vaan niiiin huolestunut olo, kun monet ovat kirjotelleet palstalla " tuntevansa" selvästi kohdun jo n. rv 8!!! Luultavasti olen kuitenkin vainoharhainen, mutta minkäs sitä tunteillensa voi :(
Ei ole helppoa löytää. Alkuraskudessa lääkärikin tunustelee, sekä sisäkautta+päältä saadakseen koosta arviota. Nla:ssa alkavat kohdunpohjan korkeuttakin mittaamaan jostakin rv18+ alkaen, kun alkaa olla jotain mitattavaa. Eikös sulla ole pian 1 lääkärinla? Älä murehdi, kun sydänäänetkin ovat kuuluneet.
Ja tosiaan, ensi viikolla onneksi lääkärineuvola :) Tosin aina jotenkin pelottaa mennä, jos pahin painajainen olisikin toteutunut.. Onhan se varmaan jokaisella niin, että tuntemukset perustuu omiin kokemuksiin. Mullahan edellisessä raskaudessa oli keskeytynyt keskenmeno eikä mitään merkkejä keskenmenosta :( Ja ultrassa oli todettu vain viikkoa aiemmin sydämensyke ja kaikki hyvin... Mutta kesken vain meni rv 10+1 :( Luultavasti joudun jonkinlaisessa pelossa elämään siihen saakka, kunnes liikkeet alkavat tuntua...
Minulla nyt rv 14+6,enkä ole koskaan edes yrittänyt tunnustella mihin asti kohtu ylettää. Äsken sitten luettuani menin selinmakuulle ja yritin tunnustella,mutta en erottanut.Tiedän ettei ole helppoa luottaa että tällä kertaa kaikki menis hyvin.Minulla aivan sama tunne.Viime syksynä keskeytynyt keskenmeno 12+0. Pelko ja huoli saa välillä yliotteen.Minä itse käyn neuvolassa 2 vkon välein,niin kauan että alan tuntemaan liikkeet.
Neuvolassa ymmärrettiin hyvin.Kysy sinäkin jos pääsisit.Helpottaa hieman,eikä tarvitse aina odottaa kuukautta.
Toivon sinulle sydämestäni onnistunutta ja iloista raskautta ja mukavaa kesän odotusta!!!
päivänsäde 14+6
Ymmärrän huolesi kyllä erittäin hyvin. Itsellä oli ennen tätä onnistunutta raskautta kaksi keskenmenoa (6+ ja 9+). Nyt kävin lääkärineuvolassa viikolla 12+6, eikä lääkärikään tuntenut kohtua, totesi vaan, että ei löydy! Enkä kyllä tuntenut tuolloin vielä itsekkään. Sydänäänet kuuluivat kuitenkin hienosti! Rasvakerrostakaan ei mahan peittona ole.
Mutta jos sydänäänet kerran kuuluivat, niin eiköhän kaikki ole niinkuin pitää :)
itse olen raskaana rv 23+0 ja vasta muutama viikkoa sitten tunsin mihin asti kohtu " ylettää" , joten luulisin, että ei sinulla ole mitään hätää. Nauti nyt vaan raskaudesta. Kyllä se kohtukin sieltä rupeaa tuntumaan, kun vauva kasvaa!