Aktiivimalli: oikeasti kohta pitää hakea viikottain, mitä tahansa?
En pysty edes lukemaan kaikkea mitä noista uutisoidaan, olen niin turhautunut. Omalla alalla paikkoja on erittäin vähän. Että rekkakuskiksi ja ydinfyysikoksi sitten vaan hakemaan?
Kommentit (21)
Kumma ettei työnantajapuoli vastusta lakia, sillä se teettää turhaa työtä heille.
Jep. Kyllä minä voin hakea vaikka joka päivä ylilääkärin tai astronautin työtä. Copy pastella vaan hakemuksia menemään. Valtio varmaan korvaa työnantajille syntyneet järjettömät turhat kustannukset turhien hakemusten takia..
Ymmärrän, että jokainen haluaa ensisijaisesti tehdä oman alansa töitä ja sitä mihin on saanut koulutuksen ja mistä on kokemusta. Jos niitä töitä ei kuitenkaan ole saatavilla ja jos olisi tarjolla jotain muuta, jota kuitenkin osaa tehdä, niin voidaanko vaatia, että yhteiskunta maksaa työttömyyskorvausta ikuisesti vain siksi, että henkilö ei halua sitä saatavilla olevaa työtä tehdä, vaikka silläkin voisi itsensä elättää?
Karrikoiden, jos kouluttaudun afrikkalaisten lyömäsoittimien rakentajaksi ja muutan vielä jonkun metsätaipaleen viimeiseen mökkiin ja en saa kotiseudultani sen alan töitä Suomesta, onko yhteiskunta velvollinen elättämään minut ikuisesti siksi, että oman alani työtä ei ole?
Eri asia sitten on, onko niitä muitakaan töitä tarjolla. Kaikille ei varmasti ole, mutta osa työttömistä pystyisi varmasti aivan hyvin tekemään jotain muutakin kuin sitä, mitä on jo aikaisemmin tehnyt. Itse olen aina löytänyt töitä, jos en oman alani, niin olen ollut valmis tekemään muutakin ja sitä muuta on aina löytynyt.
Työkkärissä vähän ylemmällä tasolla työskentelevät tuttuni ovat kertoneet suoraan että 90% todennäköisyydellä tuo ei tule voimaan. Ei ketään Suomessa nälkään tapeta.
Vierailija kirjoitti:
Kumma ettei työnantajapuoli vastusta lakia, sillä se teettää turhaa työtä heille.
Veilä kummempaa on, että yksikään työnantaja ei ole sanonut julkisuudessa, miten heillä on runsaasti 18 tunnin työpaikkoja - tai työpaikkoja ylipäätään. Jos heillä on pula työntekijöistä, niin luulisi edes jonkun hehkuttavan asiaa.
Voi hakea myös yritykseen, jolla ei ole työpaikkailmoitusta.
Riittääkö se, että lähettää joka viikko saman hakemuksen samaan työpaikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että jokainen haluaa ensisijaisesti tehdä oman alansa töitä ja sitä mihin on saanut koulutuksen ja mistä on kokemusta. Jos niitä töitä ei kuitenkaan ole saatavilla ja jos olisi tarjolla jotain muuta, jota kuitenkin osaa tehdä, niin voidaanko vaatia, että yhteiskunta maksaa työttömyyskorvausta ikuisesti vain siksi, että henkilö ei halua sitä saatavilla olevaa työtä tehdä, vaikka silläkin voisi itsensä elättää?
Karrikoiden, jos kouluttaudun afrikkalaisten lyömäsoittimien rakentajaksi ja muutan vielä jonkun metsätaipaleen viimeiseen mökkiin ja en saa kotiseudultani sen alan töitä Suomesta, onko yhteiskunta velvollinen elättämään minut ikuisesti siksi, että oman alani työtä ei ole?
Eri asia sitten on, onko niitä muitakaan töitä tarjolla. Kaikille ei varmasti ole, mutta osa työttömistä pystyisi varmasti aivan hyvin tekemään jotain muutakin kuin sitä, mitä on jo aikaisemmin tehnyt. Itse olen aina löytänyt töitä, jos en oman alani, niin olen ollut valmis tekemään muutakin ja sitä muuta on aina löytynyt.
Katsos kun se avoimen paikan julistanut työnantaja yleensä edellyttää koulutusta ja/tai kokemusta alalta. Lisäksi akateemisia pidetään usein ylikoulutettuina, vaikka periaatteessa ko. töihin pystyisivätkin.
Useimmille riittää suurempaa ammattitaitoa vaatimaton työ. Siivousta, henkilöpalvelua, kaupan hyllyjentäyttäjää, varastoapulaista, kioskinmyyjää, kaupungin ulkotyöntekijää jne. Näihin hommiin käy myös korkeasti koulutetut. Ammattissuoja on vain sen 3kk. Sen jälkeen mikä vain työ on otettava vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ollut aina helposti työllistyvä ja valmis tekemään kaikenlaista. Monenlaista olen tehnytkin. Mutta enpä ole enää erityisen halukas. Tyssäsi halut muuhun kuin erityisen kiinnostaviin oman alan töihin tuossa joulukuussa 2017.
Ei ole kyllä ihan loppuun asti mietitty tuo... Onnea vaan niille jotka joutuvat käsitellä ne 2 miljoonaa hakemusta ja ilmoitusta viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä vähän ylemmällä tasolla työskentelevät tuttuni ovat kertoneet suoraan että 90% todennäköisyydellä tuo ei tule voimaan. Ei ketään Suomessa nälkään tapeta.
Mikä sen voimaantulon estää? Menipä aktiiviskeidakin läpi, vaikka vie ruokarahoja.
sekopäätouhua!
"Aktiivimallin jatko-osa pakottaa työttömät hakemaan työtä kerran viikossa – Hukkuvatko firmat pian näennäishakemuksiin?"
Vierailija kirjoitti:
Useimmille riittää suurempaa ammattitaitoa vaatimaton työ. Siivousta, henkilöpalvelua, kaupan hyllyjentäyttäjää, varastoapulaista, kioskinmyyjää, kaupungin ulkotyöntekijää jne. Näihin hommiin käy myös korkeasti koulutetut. Ammattissuoja on vain sen 3kk. Sen jälkeen mikä vain työ on otettava vastaan.
Voi kun pääsisikin johonkin tuollaiseen työhön. Ammatilatani olen puuseppä ja noita töitä tehnyt tasan kaksi viikkoa. Töissä olen ollut niin metallialalla kokoonpanijana ja tuotantotöissä, sekä veneenrakennus alalla. Olen hakenut kaikenlaisia kokoonpano- ja tuotantotyötä sekä varastoalan hommia. Kaikista on työkokemustakin ja usein ammattialani tukee ko työtehtäviä joita olen hakenut. Hyvin usein haastattelussa kynnys kysymykseksi nousee puusepän koulutukseni; aina aletaan jankkaamaan että varmaan haluaisit oikeasti tehdä ko töitä, ei voida kyllä maksaa palkkaa niin paljon kuin rakennuksilla (josta eniten työkokemusta on) oletko varma että nämä työt kiinnostaa mitä meillä täällä on.
On se nyt yksi p... jos olen ko työpaikkaa hakenut luulisi olevan selvää että niitä töitä olen valmis tekemään. Kun vain haluisi työpaikan pidemmäksi kuin pariksi kuukaudeksi
Vaikka et hakisi yhtäkään työpaikkaa niin et menetä kuin yhden työttömyyskorvauspäivän ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka et hakisi yhtäkään työpaikkaa niin et menetä kuin yhden työttömyyskorvauspäivän ikinä.
Ja se menee sitten joka maksujaksolta? Ihan riittävän iso leikkaus ruokamenoihin.
Minä ole eläkkeellä ja olen keksinyt bisneksen. Perustan firman, johon saa hakea töihin ja minä lähetän kielteisen vastauksen. Hakija maksaa firmalleni viikko- tai kk-maksun ja saa sitä vastaan ilmoituksia avoimesta työstä ja kielteisiä vastauksia. Tätä ideaa ei saa kopioida.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä ihan loppuun asti mietitty tuo... Onnea vaan niille jotka joutuvat käsitellä ne 2 miljoonaa hakemusta ja ilmoitusta viikossa.
Joutuvat varmaan palkkaamaan työvoimaa tuohon. Sehän ei tietty haittaa jos vaikka saisi siitä työn itselle 😁
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa alkaa, olisihan tuo jo älytön vaatimus. Liekö edes totta?[/quote
Itse olen reilusti yli 50 ja työllistyminen erittäin epätodennäköistä. Ja koko ongelma on työnantajapäässä kun eivät halua palkata tämän ikäistä. Ainoa mitä voin tehdä tuon työttömyysturvan leikkauksen estämiseksi on joka 3 kk välein käytävä työnhakukurssi aina uudestaan ja uudestaan vuodesta toiseen. Onko järkeä?
Koska työllistyminen on mahdotonta niin ainoa järkevä teko olisi, että kaikki yli 50 vuotiaat vapautetaan tästä ja päästetään eläkkeelle ja sen eläkkeen maksavat työnantajat sinne lakisääteiseen eläkeikään asti. Eivät siis kaikki veronmaksajat, koska tämä ikäsyrjintäongelma on työnantajien aiheuttama.
Tämä olisi ainoa reilu menetelmä, koska työnantajat eivät halua palkata niin maksakoot sitten eläkettä.
Siis että ihan viikoittain pitäisi hakea töitä? Mihin ihmeeseen sinun työttömän aika menee jos et ehdi viikon aika yhtään hakemusta tehtailla? Minunko rahoillani haluaisit vain kotona köllöttää?
Jos alallasi ei ole töitä niin voi voi. Hanki toinen ala tai ota matalapalkkatyö.
Tuskinpa alkaa, olisihan tuo jo älytön vaatimus. Liekö edes totta?