Pohjaan palanut kattila, meneekö roskiin?
Paloi eilen ruoka pohjaan ja yritin puhdistaa sen ensin soodavedessä liottamalla ja sitten pesin normaalisti astianpesukoneessa. Pohjassa näkyy silti vielä vähän palaneita jälkiä ja laitoin sen nyt uudestaan soodaveteen likoamaan. Kysymys kuuluukin, että jos tuo ei silti tule kokonaan puhtaaksi, niin onko vielä käyttökelpoinen vai meneekö roskiin?
Kommentit (25)
Kokeile laittaa lusikallinen konetiskiainetta ja pari desiä vettä kattilaan, ja kiehautat seoksen. Jos ei tällä konstilla lähde, niin roskikseen.
Hankaa sokeripalalla.
Vai roskiin...
🙄
Minkälainen torvelo poltaa ruuan pohjaan, ette kyllä ole vaimo matskua.
Käyttäkää vesihaudetta enemmän niin ei tapahdu pohjaan palamista, vanhalla paistinpannulla onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile laittaa lusikallinen konetiskiainetta ja pari desiä vettä kattilaan, ja kiehautat seoksen. Jos ei tällä konstilla lähde, niin roskikseen.
Hirveät myrkkyhöyryt.
Martoilla oli joku sellainen ohje, jossa kehotettiin tuon soodaliotuksen jälkeen keittämään? etikkavettä kattilassa.
Tarkista marttojen sivuilta.
Mä olen yleensä saanut pohjaanpalaneet kattilat puhtaaksi pyykkijauheella, liottamalla ja keittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen torvelo poltaa ruuan pohjaan, ette kyllä ole vaimo matskua.
Niin, tumpelo joka ei koskaan kokkaa on parempi. Ei pääse vahinkoja tapahtumaan.
Ei roskiin, kierrätykseen siis kuka vielä 2018 ei tajua kierrättää.
Soodaa, etikkaa ja kunnon jynssäys. Ei tosiaan roskiin.
Kyllä sen puhtaaksi saa em. vinkeillä, mutta mulla on sellainen kokemus, että myöhemmin siinä samassa kattilassa palaa pohjaan koko ajan herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Martoilla oli joku sellainen ohje, jossa kehotettiin tuon soodaliotuksen jälkeen keittämään? etikkavettä kattilassa.
Tarkista marttojen sivuilta.
Mä olen yleensä saanut pohjaanpalaneet kattilat puhtaaksi pyykkijauheella, liottamalla ja keittämällä.
Pyykinpesuainetta minäkin yleensä laitan, pikkumäärän vettä ja kiehautan. Rapsuttelen ( teräskattilaa) lusikan päällä ja yleensä kaikki lähtee pois.
Itse olen saanut pikimustaksi palaneen teräskattilan puhtaaksi ja kiiltäväksi pesemällä sen useita kertoja tiskikoneessa. Lisäksi hankasin muutaman kerran Onxon-puhdistuskivellä/savella. Kattilasta tuli yhtä kirkas kuin uutena.
Nestemistä konetiskiainetta pohjalle, jo on kumma jos ei parissa tunnissa lähde.
Soodavettä kannattaa keittää kattilassa, ei pelkästään liottamalla lähde. Tästä ei ainakaan tule myrkkyhöyryjä.
Kannattaa investoida Universal Stone -purkkiin, jos mahdollista. Vuosien kokemuksen omaavana torvelona olen säästänyt pitkän pennin. Siinä on tosi monikäyttöinen ja myrkytön puhdistusaine.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen puhtaaksi saa em. vinkeillä, mutta mulla on sellainen kokemus, että myöhemmin siinä samassa kattilassa palaa pohjaan koko ajan herkemmin.
Tämä pitää paikkansa.
Tahtoo olla niin, että kerran palaa niin aina palaa, eli paskaks meni kattila.
Mä oon luottanut Patapataan, pesuaineellista teräsvillaa (jos en väärin muista, käytössä niin aniharvoin). Ensin liotus fairyvedellä yön yli ja sitten hankausta pienen vesimäärän kanssa. Aina on puhtaaksi tullut ja jynssääminen sem verran ärsyttävää puuhaa, ettei kovin usein unohdu ruuat palamaan pohjaan edes näin pikkutaaperoiden kotiäitinä.
Dr. Beckmann Uunin& Grillin puhdistusgeeli. Olen ikäni kokeillut monenlaisia puhdistusaineita ja menetelmiä uuniin ja pelleille.Huom! olen aina puhdistanut ne käytön jälkeen , käyttänyt kansia jne...Em. tuote on ollut ainoa, joka toimii.Myös palaneelle kattilalle. Kokeile!
Saat sen täysin puhtaaksi keittämällä siinä konetiskiainetablettia.
Kunnon huuhtelu perään.