Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti ei anna muuttaa omilleen

Vierailija
11.01.2018 |

Olen 16-vuotias ja minun olisi tarkoitus muuttaa 20-vuotiaan poikaystävän luokse kesän lopussa. Äitini ei kuitenkaan hyväksy päätöstäni, muttei myöskään anna hyviä perusteluja tälle. Poikaystävä ei myöskään pysty itse kustantamaan kaksiota opiskeluaikana ja on varautunut siihen, että muuttaisin hänen kanssaan yhteen. Kysymykseni kuuluu; Voiko äitini laillisesti estää poismuuttoni?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla oikeus päättää asiasta vasta, kun täytät 18v.

Itse antaisin muuttaa ja saisit luonani käydä syömässä, muuta tukea et saisi.

Vierailija
22/30 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisen opintotuki ei riitä mitenkään elämiseen, ellet ota opintolainaa. Laskepa kuinka paljon ruoka, puhelin ja vaatteet maksavat. Vuokraakaan ei saa kokonaan maksettua asumistuella. Äitisi joutuisi maksamaan laskusi eikä hän halua sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on vastuussa sinusta kunnes täytät 18, sen jälkeen saat mennä just sinne minne haluat, vaikka muuttaisit ulkomaille poikaystäväsi kanssa. Oman 16-vuotiaan (kohta 17) antaisin muuttaa pois kotoa, jos saisi raha-asiat itsekseen järjestymään, mutta en poikaystävän luokse, jos tilanne olisi kuten kuvailit. Poikaystäväsi on myös hyvin epäkypsä jos toimeentuloa ei ole tiedossa. On ihan turha leikkiä kotia 16-vuotiaana, paljon terveempää asua ensin yksin ja oppis tulemaan toimeen omillaan. Vasta sen jälkeen kumppanin kanssa kimppaan.

Miten yksin asuminen ei muka ole kodin leikkimistä? Yhtälailla se on kotileikkiä kuin yhdessä asuminenkin,samat hommat ja vastuut pitää hoitaa.

Vierailija
24/30 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti tässä.

Voit Jonna muuttaa poikaystäväsi luo. Jätä avaimesi keittiön pöydälle sekä iPhone. Älä ota jääkaapista mitään mukaasi. Kun asut omillasi, olet omillasi. Et tule tänne pesettämään pyykkejäsi saati syömään ilmaisia aterioita.

Onnea valitsemallasi polulla.

Onpas kylmä ajattelutapa.

18-vuotias tyttäreni muutti poikaystävänsä kanssa opiskelukaupunkiinsa, ja kyllä me vanhemmat makselemme tyttäremme kuluja. Annoin pesukoneenikin heille 😁

Aivan eri juttu. Alaikäisen luvatonta muuttoa ei tueta.

Vierailija
25/30 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti tässä.

Voit Jonna muuttaa poikaystäväsi luo. Jätä avaimesi keittiön pöydälle sekä iPhone. Älä ota jääkaapista mitään mukaasi. Kun asut omillasi, olet omillasi. Et tule tänne pesettämään pyykkejäsi saati syömään ilmaisia aterioita.

18-vuotias tyttäreni muutti poikaystävänsä kanssa opiskelukaupunkiinsa, ja kyllä me vanhemmat makselemme tyttäremme kuluja. Annoin pesukoneenikin heille 😁

Aivan eri juttu. Alaikäisen luvatonta muuttoa ei tueta.

Ihan samalla tavalla voi tukea kuin täysikäisenkin muuttoa. Tyttäreni oli kuukauden verran alaikäinen muuttaessaan.

Vierailija
26/30 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti tässä.

Ei kaikki äidit ole noin oikeassa, tuttuni syötättä ä, ostaa vaatteet, osti käytetyn auton, maksaa puhelimen käytön, maksaa auton vakuutukset, jotta nuorten aikuisten ei tarvitsisi oppia mitään. Ja ei ne kyllä mitään ole oppineetkaa, koulut jää kesken ja lorvaillaan perustoimeentuella. Mutta ryysyjä on lapsille hankittava ja mieluiten merkkivaatteita.

Vierailija
27/30 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti tässä.

Lukaisepa ap:n aloitus ja kommentit.

Vierailija
28/30 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon, että 17-18 vuotiaana vanhempiesi tulot vaikuttavat opintotukeesi, vaikka et enää asukaan vanhempiesi luona. Vasta 18-vuotiaana vanhempien tulot ei vaikuta. Ja jos menet itse vaikka lukioon, et millään saa kustannettua kaikkea itse, et vaikka ottaisit opintolainaa. Itse varmaan kyllä päästäisin 17-vuotiaan (koska täyttää 17 kesällä) tyttäreni asumaan poikaystävänsä kanssa, ja tukisin häntä taloudellisesti opintojen ajan, sen jälkeen olisi sitten omillaan. Haluaisin kuitenkin että tytär käy koulunsa kunnolla ja siksi auttaisin häntä.

Vierailija
29/30 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin poikaystävän kanssa yhteen, koska koimme ettei ole mitään järkeä maksaa kahdesta kämpästä erikseen kun kuitenkin jommassa kummassa oltaisiin... jotenkin tuo että muutat pojan kanssa jotta sillä on varaa asua omassa kämpässään.... kalskahtaa korvaan toooooosi pahasti. Missasin sen kauanko olette seurustelleet?

Vierailija
30/30 |
12.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset