Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sinua osoitettaisiin aseella, antaisitko henkesi tuntemattoman sijaan?

Vierailija
11.01.2018 |

Jos sinua osoitettaisiin aseella ja vaihtoehtoina olisi joko 1) pyytää ampua sinut ja päästää täysin tuntematon henkilö x hengissä pois tilanteesta tai sitten 2) pelastaa itsesi, jolloin tuntematon henkilö ammuttaisiin hengiltä, kumman valitsisit? Pelastaisitko tuntemattoman vai oman henkesi?

Kysyn tätä siksi, koska itse valitsisin tulla ammutuksi toisen puolesta. En näe itseäni tärkeämpänä kuin toista henkilöä. Onko tämä normaali ajattelutapa vai olenko kenties jollain tavalla ongelmallinen ja en arvosta itseäni...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä ole... muuta kuin ihanteellinen teoreetikko.

Noin mäkin kuvittelen.

Vierailija
2/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaisin itseni. En minä mitenkään isossa kaavassa näe itseäni tärkeämpänä kuin muitakaan mutta itselleni olen tärkein ja minulla on eloonjäämisvietti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaisin itseni. En ole sen vähemmän tärkeä kuin joku tuntematonkaan. Mistä minä tiedän, vaikka hän olisi joku hullu pedo-narsisti-kiduttaja-tappaja tai muuten vain ääri-ihminen, esim. äärivegaani. Mieluummin minä pidän itseni hengissä kuin sellaisen törpön. Sitä paitsi lapselleni on tärkeämpää, että äiti on hengissä kuin joku tuntematon maijameikäläinen.

Vierailija
4/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskisin ampua minut. Ihan sama pelastuuko se toinen vai ei, mutta kun itsemurha on mielessä muutenkin koko ajan. Harmi, että tällaista ei oikeasti tapahdu.

Vierailija
5/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaisi itseni tietysti. En ymmärrä, miksi uhrautumisen jonkun tuntemattoman puolesta.

Vierailija
6/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun päähän on osotettu aseella ja voin kertoa, että siinä tilanteessa päässä ei ole yhtään järkevää ajatusta.

Vierailija
7/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaisin itseni kuten lähestulkoon kaikki muutkin tekisivät.

Vierailija
8/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku uhkaa minua aseella tai ilman niin käyn päälle välittämättä siitä kuolenko minä tai joku muu. Minua ei rikolliset paskakasat uhkaile.

Vierailija
9/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuisi varmaan vähän siitä millainen toinen ihminen olisi. Jos kyseessä olisi esim. lapsi, en taitaisi selvitä hengissä. 

Vierailija
10/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi tehdä valintaa moraalisesti perustellusti, koska minä ja tuo toinen ihminen olemme yhtä arvokkaita.

Jos mietitään tällaisia kysymyksiä käytännön kannalta, niin ongelma on tietysti siinä, että koska vastaaja ei ole käytännössä ollut tilanteessa, niin hän ei voi tietää, miten oikeasti valitsisi. Joku saattaisi teoriassa vastata, että pelastaisi itsensä, mutta tositilanteessa valitsisikin pelastaa toisen, ja päinvastoin.

Sen takia tällaisten kysymysten ainoa mielekkyys on siinä, että ne saavat vastaajan pohtimaan arvojärjestystään ja eettisiä periaatteitaan, kuten ihmisarvon määräytymistä. Se miten käytännössä toimisi ei ole olennaista.

Vierailija
11/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematon saisi elää.

T. Itsetuhoinen.

Vierailija
12/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaisin itseni. Mulla on kolme pientä lasta jotka mua tarvitsevat.

Vierailija
13/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastaisin tietysti itseni, myös jos vaihtoehdot on minä vs jonkun lapsi.

Vierailija
14/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat jo omillaan olevia perheellisiä aikuisia eli jos tämä x olisi kovin nuori ihminen, niin en pitäisi mahdottomana ajatusta, että uhrautuisin. 

Tietysti itse tilanne on vaikea kuvitella. Mikä mahdollinen elämäntahto tulisikaan?

Toisaalta, miten voisi elää jatkossa sen asian kanssa, että on antanut lapsen/nuoren kuolla omasta puolestaan. Käsitän aloituksen siis, että siinä on aikaa valita harkiten. 

Vierailija
15/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin sen aseenheiluttajan kimppuun.

Vierailija
16/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat jo omillaan olevia perheellisiä aikuisia eli jos tämä x olisi kovin nuori ihminen, niin en pitäisi mahdottomana ajatusta, että uhrautuisin. 

Tietysti itse tilanne on vaikea kuvitella. Mikä mahdollinen elämäntahto tulisikaan?

Toisaalta, miten voisi elää jatkossa sen asian kanssa, että on antanut lapsen/nuoren kuolla omasta puolestaan. Käsitän aloituksen siis, että siinä on aikaa valita harkiten. 

Sen ampujanhan pitää asian kanssa elää, ei sitä itse ole muuta kuin pysynyt hengissä ko tilanteessa.

Vierailija
17/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen ampujanhan pitää asian kanssa elää, ei sitä itse ole muuta kuin pysynyt hengissä ko tilanteessa.

Järki toimii noin, mutta todelisuudessa syyllisyyden tunnetta ei voisi järkeillä pois.

Vierailija
18/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järki toimii noin, mutta todelisuudessa syyllisyyden tunnetta ei voisi järkeillä pois.

No, on kuitenkin elossa. Voisin kyllä elää asian kanssa koska ei kukaan minuakaan ole auttanut.

Vierailija
19/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne aseella uhkailijat vain eivät mitään noin monimutkaisia ja kinkkisiä teoreettis-filosofisia kysymyksen-, tai ongelman asetteluja toiminnassaan harrasta eivätkä luo.

En todellakaan osaa sanoa miten käyttäytyisin, jos joku mielenvikainen, jossain metroasemalla esimerkiksi, uhkaisi minua aseella.

Ei ole onneksi tarvinnut joutua sellaiseen tilanteeseen ja toivottavasti en koskaan joudukaan.

Onneksi Suomessa nykyään on sentään niinkin tiukka aselaki, kuin on.

Pistoolit ovat Suomessa erittäin vaikean lupamenettelyn takana, eikä mitään aseosastojakaan ole enää tavarataloissa 1970-luvun tapaan.

Kiväärin tai haulikon kanssa yleisellä paikalla heiluvaa häirikköä lähtisi kyllä heti nähdessäni karkuun ja niin lujaa kuin jaloistani vauhtia vain  irti saisin .

Yrittäisin vielä  mutkitella ja ehkä tarpeen vaatiessa kieritelläkin välillä mahdollisimman paljon niin kauan kun olisin sen ampuma-aseen haltijan näköetäisyydellä .

Esim. johonkin betonisen tukirakenteen tai seinätolpan taakse olisi hyvä ensisijaisesti yrittää  päästä ja sitten sopivalla  hetkellä eteenpäin, eli entistä kauemmas ampujasta.

Mitä kirkkaampiin väreihin muuten  sattuu olemaan sonnustautunut, sitä helpompi ja näkyvämpi maalitaulu tietystikin on.

Vierailija
20/26 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tota tarvi ees kysyäkään. Vain yks ja ainoa elämä jokaisella ni päättele ite mitä tekisin.