Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä
Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.
Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)
Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?
Kommentit (1052)
Tämä taisi olla se hippileirikesä. Todellakin muistan. Taikoivat tiipiissä hyvää säätä, ja hyvin näytti toimivan.
Oi, oi, oi, oispa aina tuollainen kesä!
Tervehdin teitä, oi hellehullu kumppanit!
Kunpa tämä kesä soisi meille tuollaisia iloja niin monien pettymysvuosien jälkeen!
Tehkää Hipit niitä taikojanne taas!
Vierailija kirjoitti:
Muistan nuo kesät. Niiden jälkeen jokainen kesä on ollut pettymys jo monta vuotta.
Muistan kyllä kesän 2010 - siitä syystä, että isäni kuoli helteeseen.
Se on ollut mun viimeisin sinkkukesä ja rehellisesti sanoen, en muista. Kesän 2014 muistan, keskimmäinen oli silloin pieni vauva ja juhlittiin hänen nimiäisiä meidän pienessä kämpässä ja porukalla läkähdyttiin.
En kyllä muista kesästä 2010 yhtään mitään.
Jaa niin sen kesän kun joka läski vinku kuinka on liian kuumaa ja ei jaksa mitään...
Muistan. Olin teini ja tein puhelingallup-hommia iltaisin, kävin meressä pulahtamassa ennen töihin menoa.
Myös 2014 ja 2021 olivat aivan hirveitä heinäkuun aikaan. Toivon että tästä kesästä tulisi hillitympi.
En muista tuota mitta muistan kun 1926 nyt jo edesmennyt isoveljeni astui lantakasaan ja kouli
Muistan, koska olin viimeisimmilläni raskaana. Poika syntyi sitten heti, kun helteet loppuivat elokuussa.
En yleensä helteestä valita, mutta tuolloin oli vähän tukalaa.
Ei ollut läheskään yhtä paha kuin 2018 hellekesä, vaikka 2010 olikin korkeammat huiput.
Muistan. Kun automatkan jälkeen astui autosta ulos, iski saunalämmön tapainen kuumuus iholle.
Ilmastoidussa autossa ei tiennyt helteestä mitään.
En muista. Mutta viimeiset 3 kesää on olleet karmivia helteen osalta ainakin täällä pk-seudulla.
Lahdessakin mitattiin virallisesti 35,6 astetta. Mutta viileäähän sekin oli verrattuna trooppisen alueen kesään ja talveen.
Muistan, olin leirintäalueella töissä ja siivosin mökkejä kaiket päivät. Siivouskärrissä kulki mukana vissypullo, joka oli aika hetkessä ihan lämmintä. Roskikset ja matkailuautojen kakkatankkien tyhjennusalue haisivat hirveiltä.
Minulla oli yksi vapaa viikonloppu koko kesänä ja tuntipalkka oli 6€ ja sentit päälle, jälkeenpäin mietittynä taisi tämä kesätyttö tulla vähän höynäytetyksi näissä työehtosopimusasioissa :D No, kokemusta tuli ja oikeastaan aika ihaniakin muistoja.
Matkustin silloin Jenkkeihin ja siellä oli myös ennätyskuuma kesä. Vietin viikon New Mexicon osavaltiossa ja siellä oli joka päivä yli 40 astetta. Aavikkotuuli tuntui polttavalta ihollla.
En varmaan muuten muistaisi koko kesää, mutta yksi työkaverini oli juuri aloittanut syöpähoidot ja joutui kulkemaan koko hellekesän peruukki päässä. Se hiosti kuulemma aika lailla. Samoin hän joutui suojautumaan auringolta tosi tarkkaan.
Muistan hyvin. Oltiin juuri saatu talo valmiiksi, muutettu ja epätoivoisesti yritettiin nurmikkoa kasvattaa. Eihän siitä mitään tullut, vaan piha näytti lähinnä savannilta kuivan kauden aikaan. Muistan myös, että auton mittari oli alkuvuodesta näyttänyt -37 astetta ja heinäkuussa näytti sitten vastaavasti +37 astetta.