Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä
Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.
Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)
Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?
Kommentit (1052)
Hyvinkään sairaalan synnärillä oli sopivan lämmin tunnelma loppukuusta.. 😂
Joo muistan, metsän raivaaminen sillä kelillä oli hirveätä.
Muistan etenkin sen vuoden lakkiaispäivän. Oli jumalattoman kylmä ja satoi räntää ja rakeita vaakatasossa.
Hyvin on muistissa se kesä. Olin töissä raksalla kesähessuna ja yksi työukko näytti ihan rusinalta kun oli niin ruskettunut.
Muistan, olin silloin Paukarlahdessa leirillä ja suurimman osan ajasta lilluin järvessä koska kaikkialla muualla oli liian kuuma. Paikalla oli kansanvälisesti porukkaa ja oli suhteellisen jännittävää kulkea keltaiseksi kuivuneessa heinikossa, kuulla rumpujen pauketta kauempaa ja nähdä tummaihoinen mies seisoskelemassa polun varrella lähes alastomana =D
Muistan myös kesän 2014, koska olin silloin viimeisillään raskaana ja kävin yöllä uimassa ja järven vesi oli lämmintä ja ihanaa...
Toisaalta myös isäni teki itsemurhan asuntoonsa helleaallon aikana ja ehti virua siellä 4 päivää ennen kuin löydettiin.
Muistan viime kesän ku oli kuuma. Voe voe. Ku sillo oli niin lämpöstä. No nytkin on lämpöstä. Täällä meillä 27 astetta. Ei kuitenkaa ku viime kesänä. Oli yli kolokytä, reilusti. Semmosta.
Muistan, koska menin tuona kesänä naimisiin :)
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ostettiin tuulettimia.
.. ja harrastitte seksiä
Tämä ketju aloitettu viime vuonna ENNEN niitä kuukausien tappohelteitä:) 2010 ei ollut niin paha koska silloin myös SATOI toisin kun viime vuonna. Kaivosta ei loppunut vesi mikä tapahtui viime vuonna.
Viime kesä oli ihana. Toivottavasti päästään samaan tänäkin vuonna. <3
En muista, mutta viime kesänä kun oli jonkun +33 vai liekö enemmänkin niin hyvä jos muutaman sata metriä jaksoi kauppaan kävellä. Ei ole kesät minua varten ja olen vasta 31-vuotias. Mummona varmaan pitävät nesteytyksessä koko kesän sitten.
Sitä kiveshikeä en unohda koskaan! Se haju!
Vierailija kirjoitti:
Muistan etenkin sen vuoden lakkiaispäivän. Oli jumalattoman kylmä ja satoi räntää ja rakeita vaakatasossa.
Mitä ihmettä, missähän päin Suomea tuollainen sää oli? :D Itse vietin silloin omia lakkiaisiani, ja oli kuuma! Kaikki hikoili juhlavaatteissaan, ja vielä yölläkin kun tultiin kavereiden kanssa baarista niin ilma oli kuin lehmän henkäys. Tämä siis Tampereen lähistöllä.
Muistan muutenkin kyllä kyseisen kesän kuumuuden, muutin silloin ekaan omaan kämppään ja oli muuten hikistä hommaa se muuttaminen ja siivoaminen siinä helteessä :D
En muista 2010 kesää mutta 2018 ei unohdu koskaan. Kirjaimellista itkua kämpän lattialla. Onneksi asun Suomessa niin ei tarvitse montaa viikkoa elämässään kärvistellä. En ole koskaan vetässyt kätöseen lapasia yhtä suurella innolla kuin 2018 talvella.
Joo. Kävin silloisen poikaystäväni kanssa Lintsillä. Käveltiin 3 km lintsille, sitten piti kävellä saman tien takaisin hotellille koska mulla alkoi menkat eikä ollut suojia mukana. Kylmään suihkuun ja taas kävelemään...
Oli se rankkaa aikaa.
Viime kesänä tehtiin kotiseudullani ennätys 33,7 celsiusta, ei ole elinaikanani 56 vuoteen ollut niin kuumaa.
Menin naimisiin tuona kesänä, otti juu kaaliin järjestelyt niillä helteillä.
Vierailija kirjoitti:
En muista 2010 kesää mutta 2018 ei unohdu koskaan. Kirjaimellista itkua kämpän lattialla. Onneksi asun Suomessa niin ei tarvitse montaa viikkoa elämässään kärvistellä. En ole koskaan vetässyt kätöseen lapasia yhtä suurella innolla kuin 2018 talvella.
Ainahan sitä voi napsauttaa kaukosäätimestä ilmalämpöpumpun jäähdytysasentoon. Äänetöntä viileyttä, hyvät yöunet ja virkeä olo päivälläkin.
Ainiin: asut vuokralla?
Kyllä yksi pahimmista - oin nähnyt monta kesää 56:ssä vuodessa.. - kesistä oli ihsn viime kesä.
Pelkkää hellettä joka päivä, koko päivän.
Yhtä helevettiä.
Todellakin muistan. Synnytin heinäkuussa esikoiseni, 30.7. Juu oli hikistä puuhaa. :D