Kuka muistaa HELLEKESÄN 2010? Suomessa oli silloin +37,2°C lämmintä
Heinäkuussa 2010 yhtä päivää lukuun ottamatta jokainen päivä oli hellepäivä. :D
Esim. Puumalassa +30 astetta meni rikki 12 päivänä.
Sää vain lämpeni ja 29.7.2010 Liperissä Joensuun lentoasemalla mitattiin jo +37,2°C. Muistan tämän päivän kuinka lämmin se olikaan.
Elokuussakin hätyyteltiin 34 asteen lämpötiloja.
Onneksi Suomessa on kuitenkin niin kuiva ilma, että +37,2°C ei tunnu oikeasti miltään verrattuna tropiikin 34 asteeseen. :)
Muistaako kukaan miten lämpimiä uimavedet olivat kesällä 2010?
Kommentit (1052)
Tämä kesä oli ihana kun oli kerrankin lämmintä. Nyt -20 ja oikein pahaa tekee kun mietin että pitää kohta lähteä kauppareissulle.
Katselin tänään Lentobotista https://lentobotti.fi minkälaisia säitä on tarjolla etelässä ja kyllä vain tekisi mieli jokin matka jo varata vaikkapa Kanarialle tätä kurjuutta pakoon!
Vierailija kirjoitti:
Olette sairaita jotka pidätte yli 30 asteen kuumuudesta, muuttakaa hemmetti soikoon etelään :D toivottavasti ensi kesä on viileä.
Ja sinun kannattaa harkita Islantia? Siellä keskilämpötila on 4 astetta.
Minä pidän kyllä kuumasta. Rakastan kyllä sitten taas toisaalta myös kovia pakkasia. Joten kotimaani tarjoaa mahdollisuudet molempiin.
Elämäni paras kesä. Olin hoikka, hyvässä asemassa työssä, paljon sutinaa vastakkaisen sukupuolen kanssa, koko ajan jotakin kivaa tekemistä.
Nyt olen läski, työtön, yksinäinen ja masentunut, jota kukaan ei kaipaa.
Rakastin kesää 2010.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kesä oli ihana kun oli kerrankin lämmintä. Nyt -20 ja oikein pahaa tekee kun mietin että pitää kohta lähteä kauppareissulle.
Katselin tänään Lentobotista https://lentobotti.fi minkälaisia säitä on tarjolla etelässä ja kyllä vain tekisi mieli jokin matka jo varata vaikkapa Kanarialle tätä kurjuutta pakoon!
Minulle taas tämä -20 astetta on paljon parempi kuin semmoiset 2010 tai viime kesän helteet.
Ja eikös ilmasto vain lämpene lisää? Kohta +40 Suomessa?
Helteet päättyivät todella rajuun ukkoseen. Sen muistan, kun pimeys tuli ja taivas räjähti välkkeeseen.
Ja kerrostaloimmeiset valittivat, kun ei ole ilmalämpöpumppua. Meillä sellainen on kotona, autossa ja töissäkin on ilmastointi.
Juu muistan. Tämä oli se kesä kun poika syntyi ja me kiehuttiin kotona, minä 15cm pitkän sektioarven kanssa. No sehän tietysti tulehtui.
Vauvan vaatteita ei kyllä paljon mennyt, kun pieni viihtyi mainiosti vaippasiltaan. :D
Ja seuraavana talvena ei lunta uupunut. Vaunuilla ei meinannut päästä kauppaan, soittelin kaupungille lumiauran perään kun oli neljä päivää mennyt edellisestä aurauksesta je ne kinokset vaan kasvoivat.
Vierailija kirjoitti:
Juu muistan. Tämä oli se kesä kun poika syntyi ja me kiehuttiin kotona, minä 15cm pitkän sektioarven kanssa. No sehän tietysti tulehtui.
Vauvan vaatteita ei kyllä paljon mennyt, kun pieni viihtyi mainiosti vaippasiltaan. :D
Ja seuraavana talvena ei lunta uupunut. Vaunuilla ei meinannut päästä kauppaan, soittelin kaupungille lumiauran perään kun oli neljä päivää mennyt edellisestä aurauksesta je ne kinokset vaan kasvoivat.
Myös mun poika syntyi tuona kesänä ja myös mun sektiohaava tulehtui 🧐 heti sen antibioottikuurin perään sain rintatulehduksen (ja siihen ab:t) ja sit vielä heti sen perään oli joku kolmas tulehdus antibiootteineen. Tuo oli kyllä oikea mätäkesä 😝
Viime kesäkin oli jeba. Taitaa ain olla hyvä summeri ku fudiksen mmskabat. :D
Muistan.... Mun peruukki suli mun päähän............
No ei ihan, mut ihan oikeesti mulla oli peruukki ja se oli ihan kuin ois ämpärissä uitettu :D
Todella muistan. Vika kesä kun asuttiin Suomessa, elokuussa lähdettiin muille maille. Oleskelin heinäkuun mökillä mummini kanssa, sillä olimme myyneet jo talomme. Jaoin parisängyn mummini kanssa. Hän kävi monta kertaa yössä pissalla, mutta oli jo niin huonossa kunnossa ettei päässyt vessaan asti vaan käytti sellaista isoa pottaa joka seisoi sängyn vieressä. Voitte kuvitella miltä huoneessa haisi aamuisin kun kuset oli maanneet potassa monta tuntia kuumassa huoneessa... ugh. En kuitenkaan halunnut nukkua missään muualla, sillä tiesin että ne olisivat viimeisiä hetkiä mummin kanssa. Oikeassa olin, suruviesti mummin kuolemasta saapui uuteen kotimaahani lokakuussa 2010.
Muistan, oli yksi lämpimin päivä lämpimien joukossa. :)
Muistan loppuraskauden ja elefanttijalkani. Hellettä en niinkään. Seuraava talvi oli pirunkylmä.
Muistan. Yöllä oli niin tuskaisen kuuma, että mun varpaat ja jalat oli tulessa. Kävin yöllä pitämässä niitä kylmän veden alla, mutta se auttoi vai hetken..
Toivottavasti tänäkin kesänä on LÄMMINTÄ ihan kunnolla! Ainahan sitä voi sisällä (töissä, kotona ja autossa) nauttia ilmastoinnista.
En kyllä kaipaa yhtään noita tuskaisia hellekesiä. Kaupunkiasunnossa lämmöstä ei kyllä pysty nauttimaan yhtään, jos töissäkin pitää käydä, ja nukkuakin pitäisi. Mökkioloauhteet maalla ovat sitten asia erikseen.
Tuo ole mitään. Tänä kesänä Keski-suomessa päästiin mökillä 38.4