Tiedättekö, miksen auta tuntemattomia kadulla (ellei ole pieni lapsi tai selvästi näytä siltä, että on ongelmissa)?
Tein kunnon ryhtiliikkeen vuonna 2016, oli uudenvuodenlupaus. Lupasin auttaa kaikkia maassa istuvia, kaatuneen näköisiä, eksyneen näköisiä, avun tarpeessa olevan näköisiä jne. Lupasin, että nousen bussissa, kun tulee itseäni vanhempi henkilö tai raskaana oleva tai liikuntaesteinen jne. Lupasin, että jos osun tilanteeseen, jossa voin rahallisesti auttaa, niin autan (esim. kassalla jollain on jäänyt lompakko kotiin tai rahat eivät riitä ihan kaikkeen).
No, mitä kävi? Pariin viikkoon ei yhtään mitään, mutta sitten:
- minut tönäistiin kumoon, kun annoin itseäni vanhemmalle naiselle paikkani bussissa. Noin 40v mies tönäisi, koska oli "jonottanut" paikkaani pidempään kuin se mummo.
- minua haukuttiin idiootiksi, kun herätin rannalle nukahtaneen teinin keskellä päivää (asteita ulkona oli helmikuussa +2), teini siis haukkui - soitin poliisin paikalle, mutta kun poliisia ei kuulunut vartissa, teinikin oli jo ehtinyt lähteä vihaisena muualle (ehkä nukkumaan)
- minua sätittiin kaupassa, kun tarjouduin maksamaan yhden maidon, jonka joku perheenäiti joutui palauttamaan, kun ei raha riittänyt - nosti huutoäläkän, ettei hän mikään köyhä ole ja että pitäisin näppini erossa muiden raha-asioista
- jonkun mainoksen ohjaaja tuli pää punaisena huutamaan minua kohtauksen pilaamisesta, kun yritin auttaa kerjäläiseltä näyttävää naista kadulla ylös - luulin, että oli kaatunut, mutta ilmeisesti kuvasivat jotain tilannetta puoli tuntia niin, että kohde ei liiku (kerjäläinen), mutta ympäristö liikkuu - puolen tunnin kuva meni pilalle
- nostin lastenvaunut yhden äidin kanssa pieneen liikkeeseen, kun se ei millään päässyt sinne yksin - kaupan omistaja alkoi vaahdota siitä, ettei lastenvaunujen kanssa tarvitse tunkea pieneen kauppaan ja että hankalat ovet ovat sen takia hankalat, ettei niistä tultaisi lastenvaunujen kanssa. Minä sain haukut auttamisesta.
Lopetin jo maaliskuussa.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en auta naisia, koska #metoo.
Nyt alkoi kiinnostamaan, että millaisissa tilanteissa ja millä tavalla olet ennen metoo-kampanjaa naisia auttanut, jos kerran sinulla on aihetta pelätä joutuvasi syytetyksi seksuaalisesta ahdistelusta auttamistilanteessa? Millä tavalla tapasi auttaa naisia eroaa tavastasi auttaa miehiä ja miksi et pelkää miesten pitävän sinua ahdistelijana auttaessasi heitä?
En voi ottaa sitä riskiä, että tässä muuttuneessa yhteiskunnassa joku häiriintynyt nainen päättääkin alkaa syyttää minua ahdistelusta. Kuten on jo moneen kertaan nähty, naisen syytös on näissä tapauksissa usein totuus, joten sillä ei ole väliä, vaikka käyttäytyisinkin asiallisesti. En pelkää miesten ahdistelusyytöksiä, koska en ole sellaisista juuri kuullutkaan. Naisethan ne täällä palstalla ja somessa ylipäätään päivästä toiseen kertovat tarinoita (tosia tai ei) ahdistelevista miehistä. Naisissa on niin paljon miehiä vihaavia avohoitopotilaita, että en uskalla riskeerata. Jos nainen on hengenhädässä, niin soitan kyllä ambulanssin, mutta en mene heidän lähelle enkä varsinkaan kosketa heitä.
Et edelleenkään kertonut, että millaisissa tilanteissa ja millä tavalla olet ennen tätä kampanjaa naisia auttanut. Oletko kaiketi mennyt koskettamaan ennen kuin kysyt voitko auttaa ja millä tavalla? Tai tarjoutunut maksamaan jonkun tuotteen kaupassa silmää iskien?
Minun tuntemani miehet auttavat sekä naisia että miehiä samanlaisissa tilanteissa, eli hälyttävät apua jos ihminen makaa maassa eikä pääse yksin ylös tai ei vaikuta olevan tajuissaan. Tai antavat bussissa paikan vanhukselle, tai kysyvät äidiltä vaunujen kanssa, että voiko auttaa vaunujen nostamisessa tms. Nämä tilanteet eivät edellytä oikeastaan muuta kuin toiselle ihmiselle puhumista ja suurella todennäköisyydellä ei päädy edes someen riepoteltavaksi, jos kysyy toiselta "voinko auttaa". En nyt oikeasti ymmärrä miten tämä kampanja olisi tilannetta muuttanut. Tosissaanko sä pelkäät, että se lähes satavuotias mummeli ratikassa alkaa laatimaan #metoo päivityksiä Facebookin, jos nostat perseesi penkistä ja sanot, että istukaa te rouva tähän?
Jankutat epäolennaisuuksia. Mitä merkitystä sillä on mitä minä olen aiemmin tehnyt? Tässähän oli nyt kyse siitä mitä minä aion jättää tekemättä. Eli en aio auttaa naisia kuin apua soittamalla, jos heillä on selvä hengenhätä. Höpöjä puhelevat tai oudosti käyttäytyvät naiset aion ignoorata, enkä lähde kyselemään miten he voivat tmv. En aio provosoida tilanteiden mahdollista eskaloitumista millään tavalla, koska siitä voi koitua itselleni haittaa.
En uskalla auttaa ketään vaikka osaisin, koska #metoo.
paras pysyä kaukana ja soittaa viralliset auttajat.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on sinulta pelkkää suorittamista. Teet, koska pitää tehdä. Ja odotat, että saat siitä palkinnon kiitoollisuuden muodossa.
Kokeilepa auttaa niin, että asenteesi on, ettei kukaan ole sinulle auttamisen jälkeen mitään velkaa, ei edes kiitosta. Että autat, tapahtui mitä tahansa. Autat pyyteettömästi.
Tule kertomaan, onko kokemuksesi sen jälkeen erilainen!
Olen itse sellainen että autan mielelläni jos vaikuttaa siltä, että joku apua tarvitsee, enkä odota kiitosta vaikka kiittäminen kohteliasta onkin. Asia voisi silti olla toisin, jos auttamisesta seuraisi haukkuja, koska olen myös juuri sellainen ärsyttävän herkkä tyyppi joka pahoittaa tuollaisesta mielensä tarpeettoman pitkäksi aikaa ja aika nopeasti kyynistyy huonon kohtelun edessä.
Et edelleenkään kertonut, että millaisissa tilanteissa ja millä tavalla olet ennen tätä kampanjaa naisia auttanut. Oletko kaiketi mennyt koskettamaan ennen kuin kysyt voitko auttaa ja millä tavalla? Tai tarjoutunut maksamaan jonkun tuotteen kaupassa silmää iskien?
Minun tuntemani miehet auttavat sekä naisia että miehiä samanlaisissa tilanteissa, eli hälyttävät apua jos ihminen makaa maassa eikä pääse yksin ylös tai ei vaikuta olevan tajuissaan. Tai antavat bussissa paikan vanhukselle, tai kysyvät äidiltä vaunujen kanssa, että voiko auttaa vaunujen nostamisessa tms. Nämä tilanteet eivät edellytä oikeastaan muuta kuin toiselle ihmiselle puhumista ja suurella todennäköisyydellä ei päädy edes someen riepoteltavaksi, jos kysyy toiselta "voinko auttaa". En nyt oikeasti ymmärrä miten tämä kampanja olisi tilannetta muuttanut. Tosissaanko sä pelkäät, että se lähes satavuotias mummeli ratikassa alkaa laatimaan #metoo päivityksiä Facebookin, jos nostat perseesi penkistä ja sanot, että istukaa te rouva tähän?