Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä sokerikoukusta eroon

Vierailija
10.01.2018 |

Kertokaa kokeneet!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen sun sokerikoukku on, karkkia, limppaa? Olen vuoden ajan tietoisesti karsinut karkkeja, saan ostaa ja syödä, mutta vaan max kerran viikossa. Muutama päivä sitten ostin hamppiaterialle Maxi Pepsin, ja se maistui minusta kauhean makealle, ei enää hyvälle. Ajattelin, että olen jo tottunut vähemmän makeaan elämään, ja se on hyvä. Painokin pudonnut vuodessa 7kg.

Vierailija
2/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerikoukusta pääsee kun syö sokerin sijaan paljon hedelmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin käyttämään 5-htp:tä ja makean himo loppui. Siitä huolimatta välillä ostin suklaapatukan tai sellaisen pienen 100g levyn vain todetakseni että ei maistu melkein miltään. Saatto olla lievä masennus minkä takia söin makeaa usein ja siitä tuli sitten tapa. Nyt olen ollut 2kk ilman sokeria.

Vierailija
4/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koko elämäni syönyt todella hiilaripainotteisesti ja herkuttelin karkeilla ja keksipinoilla. Parin-kolmen viikon täysi sokeri(+valkoinen jauho)lakko ja hiilareiden jättäminen minimiin vei makeanhimon mennessään. Nykyään sokerimehut ja limsat maistuvat aivan järkyttävän makealta ja yksi karkki/keksi on tarpeeksi yhdelle päivälle. Painokin putosi 20kg.

Vierailija
5/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksymällä, että ”sokerikoukkua” ei ole olemassa ja olemalla syömättä paljon sokeria sisältäviä tuotteita.

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/patrik-borg-sokeri-ei-koukuta

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002928444.html?share=abc352ff6228…

Vierailija
6/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaatii vain hieman itsekuria.

Vierailija
7/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa syömällä pääsee irti sokerikoukusta.

Vierailija
8/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla himon aiheutti candida albicans. Kun hiivakasvusto saatiin kuriin, sokerinhimo hävisi.

Vierailija
9/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan totta!

Kun on omena ja aplari vedetty, ei enää suklaalevy uppoa.

Vierailija
10/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin suklaanhimosta alkamalla syödä soijalesitiinin lisäravinteena.

Vierailija
11/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastele ruokavaliotasi ja syömisiäsi monipuolisesti. Syötkötarpeeksi usein ja riittävän monipuolisesti? Onhan ruuassasi myös tarpeeksi proteiiniä pitämään nälän poissa? Minkälaisissa tilanteissa napostelet karkkia tai juot limpparia? Onko kyse tunnesyömisestä? Karkit, suklaat yms. voi korvata pähkinöillä ja manteleilla, kunhan et syö niitä kourakaupalla.

Vierailija
12/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin joulun jälkeen kokonaan uudet ruokailutavat. Syön säännöllisesti ja ateriat huomattavasti enemmän kasviksia ja vähemmän höttöä. Tätä ennen himoitsin jatkuvasti suklaata ja join limuja lähes päivittäin.

Pari viikkoa on nyt tällä menty ja olen ollut yllättynyt, että mielihalut katosivat kohdallani ihan muutaman päivän jälkeen, kun oma päätös vain piti. Terveellisempien ruokien myötä painoa on pudonnut pari kiloa.

Mikään ruoka ei ole minun listallani kielletty, mutta kotiin en tällä hetkellä mitään itse osta.

Vierailija
13/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät sokeripitoiset syötävät ostamatta. Kun niitä ei ole, niitä ei syö.

Vierailija
14/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat herkkujen mättämisen, hedelmiä ja kasviksia runsaasti. Mulle tulee takaiskuja jos flunssa iskee, silloin on makeanhimo kova. Hedelmät auttaa, valkoinen leipä tai joku pastaruoka jossa nopeita hiilareita on enempi. Olen itse tehnyt myös vähäsokerisia hilloja, sekä sekoittanut kaakaojauheesta ja steviasta suklaisen juomajauheen, jolla helpotan makeantuskaa sellaisissa tilanteissa. Pidä hunajaa kotona, lusikallinen sitä semmoisenaan tai kuumassa juomassa.

Pääasia että makeiset, limpparit ja keksit jätetään kauppaan, niitä ei pidä kotiin ostaa, ei edes vierasvaraksi.

Vierailija
15/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei toiminut vähentäminen ja vähäisempi sokerin käyttö. Oli pakko lopettaa kokonaan. Jätin kaikki hiilihydraatit kolmeksi kuukaudeksi. Siis aivan kaikki mihin pystyin vaikuttamaan. Karkit, sipsit, limpparit, mehut, sokeriset hedelmät, kakut, keksit, perunat, riisit, pastat, leivät, murot, myslit, puurot.  Ongelma oli siis herkkujen syöminen, mutta herkuttomana pysyminen oli itselleni helpompaa kun jätin kaiken

Vierailija
16/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin joulun jälkeen kokonaan uudet ruokailutavat. Syön säännöllisesti ja ateriat huomattavasti enemmän kasviksia ja vähemmän höttöä. Tätä ennen himoitsin jatkuvasti suklaata ja join limuja lähes päivittäin.

Pari viikkoa on nyt tällä menty ja olen ollut yllättynyt, että mielihalut katosivat kohdallani ihan muutaman päivän jälkeen, kun oma päätös vain piti. Terveellisempien ruokien myötä painoa on pudonnut pari kiloa.

Mikään ruoka ei ole minun listallani kielletty, mutta kotiin en tällä hetkellä mitään itse osta.

Sama, joulumässäilyn jälkeen oli helppo aloittaa eikä ole pahemmin tehnyt mieli.

Vierailija
17/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota periaate että et mene nälkäisenä kauppaan etkä osta itsellesi herkkuja.

Vierailija
18/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin, siinä korvaan vaan yhden sokerilähteen toisella. Hedelmät ovat täynnä sokeria.

Parasta on jättää kaikki sokeristuvat elintarvikkeet sekä kevyttuotteet minimiin ja pitää huolta siitä että syö sopivasti  oikeaa ruokaa, varsinkin kasviksia.

Vierailija
19/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt voi kuulostaa ihan höpöhöpöltä, mutta jos sun sokerikoukun taustalla on myös emotionaalista syömistä, ehkä kannattaa siihenkin kiinnittää huomiota. Mä monesti himoitsen herkkuja, kun on surullinen olo.. Ja toimivampi ratkaisu on kertoa esim. ystävälle ja saada tukea. Syöminen vain turruttaa ne tunteet hetkellisesti, mutta ne tulee takaisin uudestaan ja uudestaan, kunnes ne kohtaa ja käsittelee..

Vierailija
20/21 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala käyttämään diabeetikon ruokavaliota. Kaikki nopeat hiilarit pois! Silloin kun mä vielä söin normaalisti niin oli aivan sama kuinka monta hedelmää olin syönyt, silti saattoi tehdä mieli sokeria. Syöt viisi ateriaa päivässä ja jokaisella aterialla puolet kasviksia. Ei siis hedelmiä, vaan kasviksia. Hedelmän voi syödä jälkiruuaksi tai rahkan seassa tai vaikka juuston kanssa, mutta ei yksittäin sen aiheuttaman sokeripiikin takia.

Täysjyväleipä ja pasta on ihan ok, jopa perunakin kun muistaa määrän ja sen että pitää syödä myös kasviksia. Esim. keittoon voi laittaa myös perunaa, kunhan se ei ole siinä pääosassa. Perunamuusin sijaan hyvä tehdä vaikka peruna-porkkana tai peruna-parsakaalimuusia. Ja ei niin että 6 perunaa ja 1 porkkana vaan esim. puolet ja puolet.

Tämä ihan oikeasti vähentää herkkuhimoa enemmän kuin vain sellaisten tuotteiden vähentäminen missä on lisättyä sokeria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi