Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkasta 1/3 elämiseen, 1/3 säästöön ja 1/3 sijoittamiseen.

Vierailija
09.01.2018 |

Näin eläen on aina jotain puskuria "pahan päivän" varalle?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähtökohtaisesti pitäisi sijoittaa. Sijoittaminen eriarvoistaa pelkästään maailmaa.

Kaikilla  jotka eivät elä toimeentulotuella on siihen mahdollisuus. Mutta jää vaan köyhäksi  ja luota eläketurvaan. Minä en siihen luota, siispa sijoitan omaan eläkkeeseeni  jo  nyt.

Todistat vain mitä kirjoitin. Olet vain ahne ja haluatkin eriarvoista maailmaa.

Vierailija
22/31 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. nettopalkka 2100€, 700€ ruoka, taloustarvikkeet, vaatteet, jne. 700€ sijoittamiseen esim. oman asunnon lainan lyhennystä. 700€ säästöön × 12kk=8400€/vuosi.

Missä on asumiskustannukset?

Kela maksaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee, kuten aloittaja kertoo.  Tosin vain silloin, kun elää ja asuu yksin ja siten voi vapaasti päättää asioistaan ja mihin rahansa käyttää. 

Tiedän yhden entisen kovapalkkaisen, joka oli tarinan mukaan miljonääri. Ei entisen televisioluvan aikaan maksanut edes sitä vaikka kuulemma televisio sentään oli. Nykyisin eläkkeelläkin hyödyntää kaikki seurakuntien ruokatarjoilut köyhille ja vähäosaisille. Tosin sinne kelpaavalta kyllä näyttää päällepäinkin.  Mielestäni liika säästäväisyys tarvitsisi jonkinlaisen sairausluokituksen. 

Vierailija
24/31 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisen liksalla homma menee 2/3 asumiskustannukset + pakolliset laskut. 1/3 ruoka, vaatteet, taloustavarat. Kerää tässä jotain helkkarin puskurirahastoja sitten...

Vierailija
25/31 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. nettopalkka 2100€, 700€ ruoka, taloustarvikkeet, vaatteet, jne. 700€ sijoittamiseen esim. oman asunnon lainan lyhennystä. 700€ säästöön × 12kk=8400€/vuosi.

Missä on asumiskustannukset?

Kela maksaa

Kela maksaa asumiskustannukset kokonaan, vaikka NETTOpalkka on 2100€ kuussa??? Älä nyt jaskaa pauha.

Vierailija
26/31 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on 1300e/kk. 625e menee vuokraan, 100e matkakorttiin. Kotivakuutus, netti, puhelin..Telkkaria ei ole.

Ruoka, lääkkeet.

Eipä siinä jää sijoituksiin tai säästöihin mitään.

Vierailija
27/31 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähtökohtaisesti pitäisi sijoittaa. Sijoittaminen eriarvoistaa pelkästään maailmaa.

Kaikilla  jotka eivät elä toimeentulotuella on siihen mahdollisuus. Mutta jää vaan köyhäksi  ja luota eläketurvaan. Minä en siihen luota, siispa sijoitan omaan eläkkeeseeni  jo  nyt.

Ei kysytty että voiko, vaan että miksi pitäisi?

Ei minulla ainakaan ole mitään halua kerätä omaisuutta, muuta kuin elämistä varten. Asuntolainaakaan en maksa siksi että omistaisin jotain, vaan siksi että OKT on halvepi ja mukavampit tapa asua. Metsän ostamisesta olen haaveillut, ei siksi että olisi omaisuutta, vaan siksi että saisi metsästysmahdollisuuden.

Minulla ainakin säästämisen ja sijoittamisen ideana on nimenomaan päästä käyttämään enemmän rahaa elämistä varten. Kun pidättäydyn kuluttamasta tässä ja nyt saan käyttööni sijoitusten tuottoa. Koko elämän aikana kädestä suuhun elämäntavalla pääsee käyttämään paljon vähemmän rahaa elämistä varten kuin sijoittamalla. Jätän tänään käyttämättä euron jotta voin huomenna käytää kaksi euroa. Toki kulutuksella on suurempi arvo nyt kuin 'sitten joskus'. Tämä pitää jokaisen harkita omalla kohdallaan miten paljon on valmis viivästyttämään omaa kuluttamistaan.

Vierailija
28/31 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistat vain mitä kirjoitin. Olet vain ahne ja haluatkin eriarvoista maailmaa.

Ei vaan olen hiton pienituloinen enkä  halua joutua kerjuulle eläkeläisenä.

Sinä olet haluat muiden maksavan sinun elämisesi. Minä haluan maksaa omani itse jotten ole muiden armoilla. Sinä tässä ahne olet.

Vierailija
29/31 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kolmasosien allokointi taida olla kovin realistista, ellei tulot ole luokkaa 6000 euroa/kk nettona tai sitten asut jossain hornan tuutissa, jossa asumiskulut pienet. Lisäksi en ymmärrä, miksi kolmannes palkasta menee "säästöön", muttei kuitenkaan sijoituksiin? Ei ole mitään järkeä hamstrata enempää kuin puolen vuoden nettokuluja tai nettopalkkaa vastaava summa tileille tai matalan riskin rahastoihin, joista rahat saa tarvittaessa nopeasti pois. 

Oma tilanteeni on suunnilleen se, että 4000-5000 euroa tulee nettona palkkaa, vähän työinnosta riippuen. Sijoituksiin menee 2000-3000 euroa kuussa eli ostan 2-3 eri firmaa tonnin erissä. Salkussa on hajautettu ympäri maailman ja eri alojen n. 20 firmaa. eli vuoden kuluessa tulee ostettua kaikkia lisää vähintään tonnilla. Tileillä on kahden kuukauden nettopalkkaa, reilun puolen vuoden pakollisia nettokuluja, vastaava summa ja sitten vajaa kymppitonni rahastoissa, jotka saa hätätilanteessa tilille 3 vrk sisällä esim. vesivahingon ym. yllättäessä. Luottokorteissa myöskin varaa yhteensä 15 000, mutta harvemmin niitä käyttää. Asuntolainaa ei vielä ole, mutta kevään aikana on ja silloin nettosijoitusvarat vähenee olennaisesti, hyvä jos 500 euroa saa kuussa osakkeisiin.

M26

Vierailija
30/31 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kiva jos noin pystyisi tehdä. Helsinkiläissinkku, keskituloinen. Asuminen, vakuutukset, netti, sähkö ja lainan ja luottokortin pakollinen lyhennyt 55% tuloista. Auton kulut ja bensat kuussa n. 10% yhteensä, harrastukset ja lemmikit 5%, ruoka-ja taloustavarat 17%, sisältää myös työlounaat. Kauneudenhoito (shampoot ja meikit) n. 2,5%, lääkkeet 1%. Tämän jälkeen jäljellä n. 10% ja vaatteet vielä kokonaan ostamatta. Käytännössä siis menee niihin ja muihin menoihin.

Matkoilla en käy, kampaajalla en käy, en juo latteja kahviloissa kuin erittäin satunnaisesti. Väsyttää tämä jatkuva rahattomuus. Autoilu on kallista, mutta vaikea pärjätä ilman. Töistä tulee jonkin verran kilometrikorvauksia, mutta auto on vanha ja kuluttaa 15l/100km mutta ei ole varaa sitä vaihtaakaan. Koko ajan hajoaa jotakin... No, nyt ainakin uusittu kesä- ja talvirenkaat mutta kalliita remontteja ollut roikkumassa jo vuosia.

Vierailija
31/31 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Sijoittamisella pienituloinenkin pääsee suuremmille ansioille sen lisäksi että sijoittajahan rahoittaa elinkeinoelämää eli luo työpaikkoja etenkin uusanneissa. Jälkimarkkinoista kannattaa kuitenkin aloittaa jos eläkepäiviään varten sijoittaa. Sijoittamallahan henkilö lisää omaa ostovoimaansa eli kun kuluttaa niin luo uusia työpaikkoja ja sijoitustuotoistakin maksetaan veroja joten hyvää tulee sitäkin kautta.