1 vuotiaan karmeat pöytätavat
Voiko näin pieneltä odottaa vielä mitään pöytätapoja? Ruokaa, joka aiemmin syötiin sujt siististi, syljetään ja heitetään nyt lattialle. Joka aterialla. Lusikka pakko saada omaan käteen mutta jaksetaan pari kertaa laittaa suuhun, sitten olan yli. Kun kieltää, katsoo tuimasti ja toistaa. Jos poistaa pöydästä niin on sitten nälkäinen ja kiukkuinen.
Miten toimia? Kuuluuko tämä vain ikään? Lapsi tasan 1v.
Kommentit (30)
Normaali 1-vuotias. Aika korjaa. Anna opetella (aikuisen näkökulmasta sotkea).
No ei todellakaan voi mitään pöytätapoja odottaa noin pieneltä! Älä tee asiasta suurta numeroa, niin se ei ole niin hauskaa. Noudata itse hyviä pöytätapoja niin kyllä ne sieltä tulevat aikanaan.
.. Aikaisemmin? Mitä tuo nyt on kerennyt tekemään niin kovin paljon aikaisemmin?
Joo, sinä olet se joka opettaa niitä pöytätapoja siinä pikkuhiljaa. Vau, sitä pitää kasvattaa ja opettaa ihmiseksi pikkuhiljaa!
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en sillä kokemuksella, mikä on tullut omien lasten kautta, tunnista tuollaista tahallista sotkemisvimmaa, kuulostaa mielestäni vähän oudolta ja ymmärrettävästi vanhempien kannalta turhauttavalta käytökseltä. Vahinkoja siis sattuu ja sotkua syntyy kaikilla pikkulapsilla, mutta jos lapsi ihan tahallaan ja kielloista huolimatta riehuu ruokapöydässä ja heittelee ruokaa...
Ota yhteyttä neuvolaan, ap, sieltä todennäköisesti osataan antaa asiantuntevampia neuvoja kuin täällä anonyymien kommentoijien parissa. Ei ole hyvä, jos tuollaisesta syöntirituaalista muodostuu lapselle pysyvä tapa, varsinkaan kun nykyisellään jää aina kuitenkin nälkäiseksi ruokailun jälkeen.
Oletko ap tyhmä?? 1-vuotias harjoittelee syömistä juuri noin. Sinä siivoat jäljet. Aika korjaa. Kiusaat ainoastaan noin pientä vauvaa vaatimalla pöytätapoja ja poistamalla pöydästä. Lähempänä kahta ikävuotta voit tehdä tämän aloituksen uudestaan.
Varmaan se jäähy ois ton ikäselle hyvä. Eli jos ruokaa syljetään ja ei osata olla pöydässä kunnolla, niin jonnekin vaatekaappiin tai siivouskomeroon 15-30 minuutiksi jäähylle. Sitten uusi yritys.
Jos ei tepsi, niin sitten vaan pidempiä jäähyjä, mutta kuitenkin muista aina kertoa syy, miksi tulee jäähyä. Pisimillään voi tulla kyseeseen noin 4 tunnin jäähy, jolloin voi hyvin ottaa nokosetkin välillä.
Normimeininkiä. Älä erityisemmin kiinnitä huomiota sotkemiseen, tai että älä jumita kieltämiseen ja torumiseen, näytät vaan mallia ja rauhallisesti opastat oikean tavan. Ihan aina ei jaksa välttämättä kovin rauhallisesti tehä mitään, been there done that, mutta siihen pyritään. :)
Kyllä se oppii. Täällä 1v8kk ja silloin tällöin meinaa edelleenkin lentää lusikallinen/tulee vahinko-oksennus/maitolasi kaadetaan tahallaan mutta koko ajan parempaan päin. Ne on tosi pieniä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en sillä kokemuksella, mikä on tullut omien lasten kautta, tunnista tuollaista tahallista sotkemisvimmaa, kuulostaa mielestäni vähän oudolta ja ymmärrettävästi vanhempien kannalta turhauttavalta käytökseltä. Vahinkoja siis sattuu ja sotkua syntyy kaikilla pikkulapsilla, mutta jos lapsi ihan tahallaan ja kielloista huolimatta riehuu ruokapöydässä ja heittelee ruokaa...
Ota yhteyttä neuvolaan, ap, sieltä todennäköisesti osataan antaa asiantuntevampia neuvoja kuin täällä anonyymien kommentoijien parissa. Ei ole hyvä, jos tuollaisesta syöntirituaalista muodostuu lapselle pysyvä tapa, varsinkaan kun nykyisellään jää aina kuitenkin nälkäiseksi ruokailun jälkeen.
Jaha, tähän mennessä jo 5 alapeukuttajaa, jotka ovat sitä mieltä, ettei neuvolasta kannata kysyä asiantuntijan neuvoja, ja/tai on ihan ok, että 1-vuotias jää ruokailusta nälkäiseksi. Vau.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap tyhmä?? 1-vuotias harjoittelee syömistä juuri noin. Sinä siivoat jäljet. Aika korjaa. Kiusaat ainoastaan noin pientä vauvaa vaatimalla pöytätapoja ja poistamalla pöydästä. Lähempänä kahta ikävuotta voit tehdä tämän aloituksen uudestaan.
Kyllä 1 vuotiaan voi poistaa pöydästä jos ei syö ja vaan leikkii ruualla,sehän tarkoittaa ettei ole nälkäinen. Teillä taitaa olla aikamoinen pellekoulu siellä kotona. Lapset viskoo ruokaa ja sinä narri juokset ja siivoat.. Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, tähän mennessä jo 5 alapeukuttajaa, jotka ovat sitä mieltä, ettei neuvolasta kannata kysyä asiantuntijan neuvoja, ja/tai on ihan ok, että 1-vuotias jää ruokailusta nälkäiseksi. Vau.
Tottakai voi kysyä neuvolasta ja varmasti saa hyviä neuvoja sieltä. Mutta kyllä tuo ihan normaalilta kuulostaa.
Vttu kyl nykyvanhemmilla on vaikeeta. Ei selvii edes 1v lapsen skruudauksesta puhtain paperein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna typeriä neuvoja jos et halua alapeukkuja. Ihan niin uusavuton ei tarvitse olla, että joka asiaa pitää neuvolassa kysyä, eikä sotkevat yksivuotiaat ole ennenkään nälkään kuolleet.
Mielenkiintoisia vastauksia. Kiitos vain, olen siis varmaan tyhmä kun kysyn muilta äideiltä kokemuksia. Se hyvä puoli tässä aloituksessani lienee että saipa taas muutama huonokäytöksinen aikuinen (?) ilkkua anonyymisti ja tuntea itsensä nokkelaksi.
Vielä 2kk sitten lapsi söi nätisti ( toki paljon tippui lattialle, joskus myös tahallaan) sekä syötettynä että itse. Nyt jokusen viikon todella uhmakkaasti heittää kaiken lattialle.
Olisin siis toivonut käytännön vinkkejä miten toimia. Annanko viskata kaiken lattialle ja jätän lapsen nälkäiseksi, annanko viskata lattialle ja sinnikkäästi nostan ylös uudelleen syötäväksi tai viskottavaksi, kiellänkö vai jätänkö huomiotta jne.
Vinkit otan kyllä mieluummin vastaan sellaisilta joilla on itsellään asialliset käytöstavat. Tyhmäksi haukkujat tuskin ovat osanneet omiakaan lapsiaan kasvattaa hyville tavoille ;).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna typeriä neuvoja jos et halua alapeukkuja. Ihan niin uusavuton ei tarvitse olla, että joka asiaa pitää neuvolassa kysyä, eikä sotkevat yksivuotiaat ole ennenkään nälkään kuolleet.
Sinä sait nyt minulta alapeukun typerän kommenttisi vuoksi. Tulin muutama päivä sitten äidiksi ja olen kysynyt jo miljoona typerää kysymystä sairaalan hoitohenkilöstöltä liittyen pelkästään vauvan syömiseen ja imetykseen. Neuvolasta neuvojen kysyminen ei ole uusavuttomuutta, vaan viisain teko jonka vanhempi voi tehdä.
Ja kiitos, tähän olikin tullut muutama asiallinen vastaus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia vastauksia. Kiitos vain, olen siis varmaan tyhmä kun kysyn muilta äideiltä kokemuksia. Se hyvä puoli tässä aloituksessani lienee että saipa taas muutama huonokäytöksinen aikuinen (?) ilkkua anonyymisti ja tuntea itsensä nokkelaksi.
Vielä 2kk sitten lapsi söi nätisti ( toki paljon tippui lattialle, joskus myös tahallaan) sekä syötettynä että itse. Nyt jokusen viikon todella uhmakkaasti heittää kaiken lattialle.
Olisin siis toivonut käytännön vinkkejä miten toimia. Annanko viskata kaiken lattialle ja jätän lapsen nälkäiseksi, annanko viskata lattialle ja sinnikkäästi nostan ylös uudelleen syötäväksi tai viskottavaksi, kiellänkö vai jätänkö huomiotta jne.
Vinkit otan kyllä mieluummin vastaan sellaisilta joilla on itsellään asialliset käytöstavat. Tyhmäksi haukkujat tuskin ovat osanneet omiakaan lapsiaan kasvattaa hyville tavoille ;).
Ap
Voithan sä heittää itse ruoat suoraan biojätteeseen, niin ei tule sotkua.
Jos se ei käytä lusikkaa muuhun kuin sotkemiseen, mikä pakko sun on antaa sille lusikka käteen?
Pistelen ruoan sille naamariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sait nyt minulta alapeukun typerän kommenttisi vuoksi. Tulin muutama päivä sitten äidiksi ja olen kysynyt jo miljoona typerää kysymystä sairaalan hoitohenkilöstöltä liittyen pelkästään vauvan syömiseen ja imetykseen. Neuvolasta neuvojen kysyminen ei ole uusavuttomuutta, vaan viisain teko jonka vanhempi voi tehdä.
Onkin paljon parempi kysyä typeriä kysymyksiä kuin antaa typeriä neuvoja. Minä olen nimittäin jälkimmäisiä saanut ihan neuvolastakin. Olen kolme lasta kasvattanut isoiksi ja oma järki on kyllä useimmiten ollut paras apu. - paljon onnea sinulle ja vauvallesi!
Pidät sille tiukan puhuttelun, että jos ei tavat parane, ulkoistat tämän homman Kiinaan.