Paljonko asunnossa neliöitä per henkilö vähintään?
Minun mielestä asunnossa pitää olla vähintään 40-50 neliötä henkeä kohden. Muuten ei pysty elämään. Suomessa on jokin ihmeellinen "kenellä on pienin ja ahdistavin asunto" -kilpailu menossa nykyään.
Kommentit (37)
Siis mitä 40-50?? Eikö sen lämmityskin käy jo maapallolle raskaaksi?
Meillä on kahdelle ihmiselle + koiralle 56 neliötä, just sopivan tilava kämppä.
Minusta olennaista ei ole neljöjen määrä, vaan se miten nuo neljöt on käytetty. - Toki silläkin on merkitystä, että missä nuo neljöt sijaitsee. Ja tietysti silläkin, että kenen kanssa tilan ( nuo neljöt) joutuu jakamaan.
Kaverilla oli aikoinaan hyväpohjainen, parvekkeellinen kaksio, jossa oli 38 neliötä. Siihen mekin mahtuisimme ihan hyvin. Nyt on 78 neliöinen kolmio parvekkeella ja saunalla. On tietysti kiva kun on työ/vierashuone. Mutta jos rahaa olisi rajattomasti, kai sitä aina tyhjän tilan saisi täytettyä.
55 neliöö, 3 ihmistä ja 2 koiraa. Hyvä pohjaratkaisu, hyvin mahtuu, jää rahaa muuhunkin.
Mikä ihmeen kilpailu käynnissä? Eikö se ole vain kaikin puolin järkevää, että neliöitä ei ole liikaa? Aikamoista kämppää tuo 40-50m2 per asukas kyllä vaatii, harvalla ainakaan isommissa kaupungeissa taitaa olla tuohon varaa.
Meillä 20m2 per henkilö, oikein sopivasti siis (60m2 kaksio, kaksi aikuista ja yksi lapsi, ei lemmikeitä). Toki asunnon pohja vaikuttaa myös paljon, tyyliin onko hukkaneliöitä käytävätiloissa, sauna- ja kylpytiloissa jne.
Meillä on suhteellisen tilava kolmio (70m2) Tällä asuu tällä hetkellä minä ja mies sekä lainalapsi aina joka toinen viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä asunnossa pitää olla vähintään 40-50 neliötä henkeä kohden. Muuten ei pysty elämään. Suomessa on jokin ihmeellinen "kenellä on pienin ja ahdistavin asunto" -kilpailu menossa nykyään.
50 m2 ei riitä mitenkää yhdelle. Pitää olla kunnon keittiö, olohuone, makuuhuone ja harrastushuone urheilu ja soittoharrastusta varten. Sanoisin että 100 m2 alkaa olla sopiva asunnon koko yhdelle ja 150 m2 kahdelle. Kolmelle ehkä 200 m2 jne. Tilaa todella tarvitaan että kaikki tärkeä tavara mahtuu kuten flyygeli, huonekalut, viinikaappi, painonnostovälineet yms.
Minulla on 190 m2, enkä kyllä vähempään tyytyisi.
hmm, ihanne yhelle ihmiselle/pariskunnalle väh. 40 neliöö/kaksio, mut jos on kämppis nii tarvii kolmion, makkarit jotai väh. 15 neliöö. ei siin neliömäärällä loppujen lopuks kauheesti mitään tee, kunhan toimii eri tilanteissa
Vierailija kirjoitti:
Minusta olennaista ei ole neljöjen määrä, vaan se miten nuo neljöt on käytetty. - Toki silläkin on merkitystä, että missä nuo neljöt sijaitsee. Ja tietysti silläkin, että kenen kanssa tilan ( nuo neljöt) joutuu jakamaan.
NELJÖT?? Et voi olla tosissasi.
Täällä on arkena 50 neliöö yhdelle käytössä, viikonloppuisin ja lomilla sitten puolet vähemmän. Eli hyvin mahtuu ja pärjää!
Vierailija kirjoitti:
Se on neliö, ei neljö!
Mulla ja teinillä on kolmio 74neliötä. Muutan kaksioon kun teini muuttaa pois kotoa. Yksiö on liian pieni ja ahdistava. Makuuhuone pitää olla erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 m2 ei riitä mitenkää yhdelle. Pitää olla kunnon keittiö, olohuone, makuuhuone ja harrastushuone urheilu ja soittoharrastusta varten. Sanoisin että 100 m2 alkaa olla sopiva asunnon koko yhdelle ja 150 m2 kahdelle. Kolmelle ehkä 200 m2 jne. Tilaa todella tarvitaan että kaikki tärkeä tavara mahtuu kuten flyygeli, huonekalut, viinikaappi, painonnostovälineet yms.
Totta on että yksin asuva henkilö tarvitsee enemmän tilaa kuin kaksi tai useampi henkeä kohti. Samoilla keittiö-, kylpyhuone- jne. tiloilla pärjää yhden lisäksi useampikin, ja lisätarpeen tila per henkilö vähenee henkilömäärän kasvaessa. Jokainen lisähenkilö kun tuskin tarvinee omaa viinikaappia ja flyygeliäkään.
Tähän voisi tietysti kehitellä jonkun laskentakaavankin.
240 m2 / 4 hlö. Jokainen löytää tarvittaessa omalle ajalleen paikan ja sopu säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NELJÖT?? Et voi olla tosissasi.
Onnituipa joku taas tahallisesti tai tahattomasti ärsyttämään jotain pienellä... Jäikö sinulta ymmärtämättä jotain :) - Asiaahan tuo viesti, ainakin minun mielestäni sisälsi paljossa.
Neliö per ihminen.Siinä mahtuu hyvin seisomaan!
Juuri näin. Asun avopuolison kanssa kahdestaan 80 neliön kämpässä. Alkoi ahdistaa edellinen 60-neliöinen.